AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.650

stereon tappar minnet

Fo
20
Forserum
520iA -96
hejsan,, min stereo i min 520 e39 tappar minnet i balans och fader varenda gång jag stänger av bilen men inte radiokanalerna,,, Någon som kan hjälpa mej???
Fo
20
Forserum
520iA -96
kanske ska tillägga att det är en bmw orginal stereo
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att det är ett ganska vanligt "typfel" på E39:orna.
Om jag inte är helt fel ute, hjälper det med att man ställer fader och balansen lite mer åt vardera hållet än i "mitten", men jag är inte helt 100% på detta...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag upplever att min 520 -10 glömmer att fadern står på full front. Den hamnar på ca 70% front när tändningen varit av tillräckligt länge.
Fo
20
Forserum
520iA -96
Tack det hjälte .. då dragas jag åxå om volymen på samma stereo. När jag startar bilen så blir man livrädd av hög volym... Hur sänker men det? Har instruktionsbok men den är på tyska.
Både felet med tappat minne vad gäller balans/fader och volym är ett standardfel på tidiga E39.

Problemet med volymen är tyvärr inget annat att göra åt än att byta stereon vad jag vet.

/Micke
nl
113
nls
i3 -17
Det är skrivet en hel del tidare om problemet men tyvärr verkar det inte vara mycket att göra åt det
Länk

//Nisse
Problemet är att OEM-tillverkaren för stereon i fråga i E39 (oftast Philips) aldrig ger ifrån sig några servicemanualer, samtidigt som BMW aldrig servar elektronik ner på komponentnivå.
Annars hade det inte varit nåt större problem att byta ut t.ex u-krets eller andra komponenter som orsakar problemet med inställningarnas minne.
Obs att stereon i E39 runt 96-00 inte har något gemensamt med den i en 520 -10 som nämns ovan. Även om det kan förekomma liknande fel så är det främst i just modellerna under 90-talet som man kan prata om ett vanligt typfel angående minnet osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.