|
|
|
|---|---|
|
Beställde för några veckor sedan lackstift på BMW för att fylla i en del stenskott. Har en lite uddafärg för att vara en 5-serie, neptunblå. Men när jag väl målat så visar det sig att den är alldeles för mörk, inte bara en nyans mörkare utan galet mkt mörkare, stenskotten syns mkt tydligare nu än innan när de bara var vita prickar. Slutade måla efter några stenskott eftersom jag ville se om den ljusnade när den torkade, men icke! Hur gör jag nu? Var trollar jag fram ett stift som har rätt färg? | |
|
Stauhlgrau Metallic har samma egenskap märkte jag för några år sedan,dvs mycket mörkare med lackstiftet. Provade sprayburk istället men den färgen hade egenskaper som vatten istället och täckte uselt. Tror vissa färger är mer känsliga än andra. |
|
|
Var sprayburken i rätt nyans? Det kan ju vara en lösning med att spraya i en lite burk och sen pensla på 5-6ggr innan klarlack. |
|
|
Har märkt på att jag måste skaka lackstiftet ordentligt för att det ska bli rätt nyans då jag fyllt i stenskott. Jag skakade inte tillräckligt första gången jag fyllde steskott vilket resultera i betydligt mörkare nyans, nu när jag skakar som f-n så är nyansen korrekt. Mvh Martin |
|
| ahh, ska genast provas. | |
|
Oj. Jag tänkte gå igenom hela bilen o fixa alla stenskott i helgen. Har köpt ett paket lackstift lack/klarlack och ett paket sprayfärg/klarlack på BMW. Tog lite färg från lackstiftet på ett papper.. Det blev nästan svart! Men med lite synlig "sterling grey metallicglans" lite här och där. Att skaka som en galning kanske funkar? Färgen är sterling grey, också en knepig metallicgrå. |
|
| Stämmer att du måste skaka den REJÄLT innan applicering, då blir nyansen som den skall. Om det nu är någon tröst gjorde jag exakt samma misstag på min ljusblåmetallic 318... | |
| Tänkte ta hem en bit plåt att färgprova både stift och burk. har ej rört bilen än. :) måste man ha på primer på plåtren yta för att kunna testa färgen? | |
|
för att bara kotrollera nyans, nej. Har för övrigt inte hunnit skaka ännu, återkommer med rapport. |
|
|
@Hubbe325: Jodå det skulle vara rätt nyans på min sprayburk ( Bmw Original ). Tror att problemet ligger i sammansättningen av spray-färgen,dvs den är tunnare än med lackstiftet. Andra problemet med sprayfärgen är att den är så tunn att Metallic flagorna blir ojämnt placerade vid på-penslingen,alltså inte att rekommendera ! Fixade en större skada genom sprayen,men nyansen blev på tok för mörk i förhållande till övrig lack. Kan vara så att original lacken bleknar mer med åren än vanligt? |
|
| Mao, det är bättre att använda lackstiftsfärgen istället för att spraya lite sprayfärg i en kopp om man bara ska laga små stenskott 1-3mm i dameter? | |
| Avlägsna eventuell beläggning i stenskottet och fylla sen i färg från lackstiftet med en tandpetare. Är stenskottet djupt skadar det inte att lägga i ett lager rostskyddsprimer innan färgen och klarlacken appliceras. | |
| Absolut marin849 ! | |
|
Well, jag har lånat kompressor och punktbläster och så har jag stansat ut hål 1-8mm i 3mm gummi samt 25mm 0,4mm stålbrickor med hål 1-8mm att ha som blästermallar. Som grund har jag jag köpt Hagmans tvåkomponents epoxyprimer med zink. Rengöring med isopropanol 100%. Tänkte att alla stenskott som är bruna = punktblästring, grundfärg, färg (från lackstiftsburken, hittade fina stenskottspenslar i färgaffären), klarlack. Stenskott som är vita = färg,klarlack. Har ett stenskott som är 4-5mm, eller åtminstone kräver så stor blästring för att säkert få rent från rost. Går det att pensla/dutta/fylla en så stor yta utan att maskera och lacka? Sen beroende på hur det går ska jag skrapa loss kitfogen på två dörrar (längst upp i bakkant, inte i underkant!) där det finns antydan till puttesmå begynnande bubblor, blästra+epoxygrund+ny kitfog (+epoxygrund på kitet??) sen ska bilen in till lackerare. BMW - När du älskar att rostlaga. |
|
|
Både lackstift och sprayburk var helt ok i nyans såvitt jag kan se än så länge! Men bara efter rejäl skakning av både lackstift och sprayburk! Kanske har en annan åsikt när den är fullt härdad och jag ser bilen i molnigt ljus... |
|
|
Sådär, har nu testat att skaka ordentligt. Nu är färgen rätt nyans, tack för tipset! /C |
|
|
Det var gott att höra att det funka för dig! Så nu vet vi att skaka ordentligt är rätt metod :) Mvh Martin |
|
|
att skaka stiften är ett måste precis som med en sprayburk.. eftersom att färgpigmenten sjunker till botten så får du nästan garanterat fel nyans annars. ungefär som att öppna en färgburk och måla väggarna utan att röra om ;-) att prova på en bit plåt som marin849 skrev kan vara missvisande beroende på vilken kulör och nyans du har på bilen.. tex: om du har en mörk plåtbit och en ljus kulör på färgen så är det inte säkert att det täcker som det ska och det mörka "lyser" igenom.. då blir färgen missvisande och ser på tok för mörk ut. |
|
| Jag primade provplåtbiten (som iofs var rostfritt stål...) med samma epoxyprimer som jag använder till bilen. Gick jättebra att bedöma färgen då. Nu efteråt tycker jag de sprayade lagningarna är helt ok/bra i nyans, riktigt bra på de ställen som ej utsätts för soljus (dörrfalsarna), medan färgen från lackstiftet sämre. Men det kan nog lika gärna bero på att man ser höjdskillnaderna runt ett stenskott som bara är ifyllt med pensel jämfört med en yta t.ex 3x10cm som är slipad och sprayad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.