AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.153

320d, 325d, 330d?

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Familjen behöver en större bil och BMW 3-serie är den jag är mest sugen på. Då vi kör en hel del långresor så är det diesel som gäller och då har jag främst tittat på 320d, och då den senaste uppfräschningen från -08 och framåt där förbrukningen verkar riktigt trevlig.

Frågan är dock om man ska sluta stirra sig blind på just årsmodellen och kanske titta på de lite större modellerna 325d och ev. tom 330d, då får man ju titta på lite äldre eller som har gått längre för att inte bli helt ruinerad. Blocket har tyvärr inget större utbud av dessa modeller i Skåne, så jag funderade på om det kan vara värt att importera dessa? Tyskland lär ju ha ett ganska gott utbud.

Vad jag har förstått så har BMW olika serviceintervall för det mesta, men de borde väl ändå ha en större klump runt 12-15k? Vore ju trist att åka på det det första man gör.

Vad tror ni? :)
Det är frågan om helt olika typer av bilar. Jag har själv ägt en 320d samt haft förmånen att testa samtliga tre under ca 100 mil. Hur fantastisk gångkulturen än är på sexorna så skulle jag säga att en 320d passar de allra flesta i 99 fall av 100. Den är lagom snabb, otroligt snål och har en av de finaste dieselfyrorna på marknaden.

Körde nyligen en 330dT 2010 från Stockholm och hem och visst är det en helt fantastisk maskin med ett helt annat klipp och silkeslen gång. Men i 130km/h konstant fart på motorvägen märks skillnaden främst på förbrukningen - till 330 nackdel.

Import är vettigt men tänk på fordonskatten som är ganska hög på dieslarna innan 2008. Köp helst av BMW i Tyskland, så minskar du riskerna.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Hur är det med service och liknande, prismässigt? Skiljer det sig mycket mellan 4an och 6an?
Det är nog inte så stor skillnad i service, sexan rymmer mer olja och blir därmed lite dyrare. Största skillnaderna ligger snarare på försäkring och skatt.

Intervallen är ju variabla men generellt har inte BMW någon skräckservice som tex VAG har. Däremot behöver tidigare dieslar byta partikelfilter vid ca 20kmil. Har ännu inte läst om någon som gjort detta men det skall tydligen kosta en del (ca 15-20kkr).
Verdi
Hade en 320d sedan manuell förut. Nu har jag en 330xdA touring. Skiljer en del i förbrukning. :-) Till jobbet (8 mil enkel) så ökade förbrukningen från 0,55l/mil till 0,75l/mil och vid stadskörning har det väl ökat från 0,80 till 1,10 ungefär. Men då trycker jag till lite extra på gasen fortfarande. :-)

Tycker en chippning på 320d gör bilen riktigt harmonisk och snabb. Tycker även den låter bättre och vibrerar mindre med trim. Fast det är ju högst subjektivt förstås. :-)

Så, mitt råd är en chippad 320d om du kör mycket. Går helt ok, och fortfarande riktigt snålt.

Annars har ju 330d lite roligare ljud och mer harmonisk gång. Lite lyxigare känsla. Så om du inte kör så himla mycket så är ju den att föredra om du hittar nån till ett bra pris. Brukar även vara bättre utrustade...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min erfarenhet säger mig att kör du långt skall, eller kan, du lika gärna köpa en sexa då förbrukningen är lika eller till och med lägre. En större motor slipper arbeta lika hårt, men det beror troligtvis på körstil med.

Så försök hitta en 325d eller 330d, kan du hitta en 335d inom budget så ta en funderare: Vilken raket den är utan att vara törstigare!

//Bjersér
Verdi
Bjerser,
Förstår hur du tänker och det kanske stämde förr i tiden när de mindre motorerna var så svaga att man låg i 4000 varv i motorvägsfart, fick växla ned i varje uppförsbacke osv... Men en 320d är så pass stark att den klarar det mesta utan att man måste varva den mer än en större motor. Dessutom är en 325d inte så mycket starkare.
Man skall upp i riktigt höga hastigheter för att en 330d skall dra lika mycket eller mindre än en 320d. Och de möjligheterna är obefintliga i Sverige om nu inte trådskaparen ämnar snitta 200km/h med familjen på långresorna.

Men oavsett skillnaderna i förbrukning, de största skillnaderna finns på skatteinbetalningen och fakturan till försäkringsbolaget.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
På bensinmotorer är detta mycket tydligt det är rätt, men jag märker samma tendens på dieselmotorer. Nu har jag inte gjort någon ordentlig mätning på 3-serie, men när jag skulle köpa 5a så var förbrukningen likvärdig mellan 520d och 535d.

På pappret skiljer endast en deciliter per mil till fyrans fördel, i praktiken får jag gasa på rejält med 20d för att hålla det tempo jag vill medan jag näst intill får hålla igen i en 35d. Förbrukningen blir som sagt likvärdig, men fördelen med just 35d är gångkulturen, karaktären (Dubbelturbo och inte samma lag som de andra sexorna) och framför allt den prestandareserv som finns där om man behöver den till skillnad från 20d som är "Det du behöver och inte mer".

Och jag upplever också skillnaden mellan 20d och 25d som stor, 25d är trots allt en sexa och på låga varv märks det tydligt på samma vis som mellan en bensinfyra och en bensinsexa (Sugmotorer). På samma vis upplever man inte turbolagget på samma vis, eftersom sexan inte pendlar mellan "död och pigg" på samma vis som fyran.

Med en automatlåda är detta mindre noterbart, men samma skillnad finns förstås kvar även om automatlådan ser till att ha rätt växel i så det inte blir lika märkbart. Jag tycker även det är en stor skillnad i ljud, ok jag hör till dem som inte gillar dieselmotorer men med BMW´s dieselsexa finns åtminstone lite av ljudet från bensinsexorna kvar och det lilla är något jag uppskattar.

Men visst, 20d är en jättetrevlig motor. Jag tycker bara en sexa är (ännu) trevligare, och blir då ägandekostnaderna som i mitt fall inte nämnvärt dyrare är valet enkelt i mina ögon!

//Bjersér
först och främst tycker jag du ska satsa på en faceliftat bil från -09 och framåt, sen beror ju modellvalet främs på din budget och vad du lägger för krav på motor. En 320d räcker långt för de flesta som flera skriver, 325d är lite "roligare" för den är en sexa, men kostar också mera och är lite "mellanmodell" och sen har vi top of the line i 330d/335d som ligger i betydligt högre prisklasser men också ger väldigt mycket mera i motor- och körkänlsa. Antar du kikar på E91 Touring? Tänk också på att inom ett halvår ungefär så lanseras nya F30 och då kommer det ur rätt många E90/91 på beg marknaden, så pruta bra...

/Anders
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Jo, det är touring som är intressant, och ja, vi kör runt 2-2500 mil om året, men långresorna är ju 80% motorväg. Antagligen lutar det åt en 320d, just för att det inte finns så många 325d ute alls här i sverige.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ang. facelift, finns det någon bra sida där man se skillnaderna jämfört med äldre?

Om facelift kom -09, borde det då betyda att leasingbilar och liknande med 3-års intervall snart borde börja dyka upp hos handlarna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Faceliften kom för bra precis tre år sedan. Men det var ju en turbulent tid just då så det var kanske inte så många som beställde de tidiga -09. Finns nog fler -10 är -09.

Är du redan användare? Logga in i menyn.