|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 523i är väldigt trögstartad, jag måste nöta i 10 sekunder ett par gånger innan den startar. Felet visade sig först för ett par månader sen och det har skett kanske var tionde start sedan dess ända tills nu då felet är konstant. När jag väl fått igång den och kört en stund så om jag då stänger av motorn och ska starta den 1 minut senare så är den lika trögstartad. Kan det vara någon backventil eller tryckregulator? | |
|
Tja, nu kanske jag skulle råda dig att ta en runda förbi någon verkstad eller dylikt för att checka evtl felkoder först, men du kan naturligtvis börja själv med att t.ex byta bränslefilter (relativt billigt att börja med) om du inte vet om filtret är bytt och bilen din har rullat kring 20000mil eller däröver.. Mvh Janne. |
|
|
Har du provat att låta bilen stå i tio-tjugo sekunder med nyckeln i läget precis innan du aktiverar startmotorn och sedan prova och starta? Då bör bensinpumpen pumpa fram bensin innan startmotorn börjar snurra. Om felet försvinner med det förfarandet, kan man misstänka backventilen i bränslesystemet, som skall hindra att bensinen rinner tillbaka i tanken när motorn är avslagen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag tänkte köpa filter imorgon och byta i veckan. Jag tankade lite e85 i våras då jag hade problem med avgasvärden(som visade sig bero på läckage i avgassystemet) det kan ju ha löst upp skiten i tanken och satt igen filtret. |
|
|
Johan : Det har jag provat och det blev ytterst liten skillnad. |
|
|
Var ut och testkörde och den tvekar lite vid gaspådrag, kraften kommer liksom i pulser. Det måste ju vara soppatillförseln? |
|
| kamaxel eller vevaxel givare gissar jag på att det är! | |
|
Vad har du fått för felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har inte läst av felkoder ännu men jag ska se om jag hinner leta reda på någon BMW verkstad i närheten av Eksjö i veckan(ska dit på utbildning dom kommande 2 veckorna). |
|
|
jag har inte lyckas fått någon tid för felkodsläsning, men har läst på lite här på forumet och funderar på att köpa en givare hos schmiedmann. Vilken ska man chansa på? |
|
|
Du ska nog inte chansa alls... Läs av felkoderna och se vad problemet är. Om det nu är någon av vev-/kamaxelgivarna finns det nog flera som kommer att avråda dig från att köpa annat än BMW original då det verkar vara vanligt att de inte fungerar. Du KAN ju ha tur och på så vis spara en slant. Fast det kan också gå åt andra hållet och bli dyrare i slutändan, det kanske inte alls är fel på någon av givarna. ___ Min bil: Länk |
|
|
Någon som kan visa på bild eller förklara vart kamaxelgivaren samt kontaktstycke för avgassidan sitter? |
|
| Lite knepig lista då bilden även gäller för dubbel-vanos. Men mig veterligen har du väl inte nån givare på avgassidan då du har enkelvanos och fasta ventiltider på avgaskammen: Länk | |
|
Inte konstigt att jag inte hittade den då;) Tack Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.