|
|
|
|---|---|
|
Halloj där Jag har en 518 som jag skall byta instrumenthus i. Då jag ligger inne med klocka på varräknarplatsen, skulle det passa bra med ett byte till varvräknare, men hur gör jag med inkopplingen? (Kände inte riktigt för att ha vita mätartavlor i en 518 -87...) | |
|
Köp merca där medföljer varvräknare... DRÄPAR dig gärna |
|
|
BMW Dräparen: Har du inget bättre att säga kan du lika väl hålla käft.... Forumet är till för att hjälpa folk... och det tycker jag inte att du gör med ditt lilla inlägg... Pompe: Tyvärr kan jag inte svara på din fråga men jag hoppas att någon annan kan. |
|
|
Finns några inlägg betr. detta; Länk Länk Länk Jag har själv satt en varvräknare på platsen för klockan i min iS. Kunde inte trots idogt letande hitta en beg. till en fyrcylindrig så det fick bli från en med 6.a. Varvräknaren kommer att visa fel (för lågt) och det kan man inte åtgärda. Man måste ha en som är anpassad för 4.a cylindrar. Men man kan ju alltid räkna om så man vet vad vad det rätta varvtalet är. Kolla bara så att det blir rätt märke på varvräknaren om då bara köper en sådan, brukar finnas två märken Motometer och VDO. Lätt att byta, bort med klockan och sätt dit varvräknaren, stift och allt finns färdigt. |
|
|
BMW Dräparen: Vad gör du här? Masa dig iväg till nån hemsida för Taiconbilägare.. :) www.malte-racing.com |
|
|
BMW dräparen: Jag tycker du ska titta över din signatur lite, man DRÄPAR ju faktiskt inte nån, man DRÄPER någon. Var du kanske ute och DRÄPTE folk på svensk-lektionerna?? MVH /Carl önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
Angående det där med varvräknaren så iallafall på E30 så sitter det en plastnyckel på baksidan av instrumenthuset, en nyckel för 4-cyl och en för 6-cyl , gjorde det iallafall på min 85:a .......... Så isåfall borde det bara vara att byta denna så visar den rätt. Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Skulle det finnas på e28 vore det väldigt bra. Ingen som vet om nån nyckel/omkopplare? |
|
| sandgren: Jag hade också denna "nyckel", kodnyckel, men enligt BMW ska inte denna enbart göra så att mätaren visar rätt. Men jag hade samma ideer som du men fick inte medhåll från BMW. Man kan då fundera över vilken funktion den i så fall har...hmm. | |
|
Rätta mig om jag har helt fel... Funkar inte en varvräknare som en pulsmätare? borde gå att bygga en omvandlare (affärsidé kanske?)som räknar om pulserna i förhållandet 4:6 Nån som vet vad det är för spänning så kan man ge elektrostudenterna ett litet arbete ;) *letar efter inscannade mätartavlor till E28* #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
Eller så kan man ju göra en ny mätartavla........... Mvh Patrik 325i -92 |
|
| finns det varvräknare på E28:or som har 6:or eller ? typ 535:or och 528:or eller måste man konvertera dom också från den fula klockan ?! | |
|
På de varvräknare jag har skruvat med har det ofta suttit en omkopplare för 4-6-8 cyl. Den mäter helt riktigt pulserna på tändspolens primärsida, vilka som bekant är olika många för de olika cylinderantalen. Vore konstigt om man enligt BMW även skulle ändra någon annanstans för att varvräknaren skulle visa rätt, pulsantalet in går ju inte att ändra på. FP |
|
| har för mig att varvräknare satt även på 520:n..och givetvis 528, 535........ | |
| jupp, alla utom 518 har varvräknare original, mig veterligen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.