|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har ett mystiskt problem. Kärran har varit min i ett par månader, märkte när jag köpte bilen att den små ryckte lite vid högre varvtal om man gasade fullt. Hursom, har levt med "problemet" då det inte riktigt stört mig.. Kan ge exempel: Svänger ut från en korsning, trycker jag fullt i 2an så kan den rycka ganska rejält redan från ca 3000varv, men håller jag istället halvgas så går det mycket bättre. Nu börjar jag dock störa mig, har vid 2 tillfällen dött av rejält, den har aldrig stannat, men börjat hacka riktigt mycket när jag kört ut från en korsning, rycker så mycket så det går inte att köra framåt. Trycker jag in kopplingen så går det att varva... Sedan när jag varvat lite så går det att köra igen? Det konstiga är att vissa gånger så går bilen riktigt bra och jag kan varva ut den ordentligt på växlarna utan några ryck?? Som sagt, nu började jag bli less. Kopplade in datorn och felsökta med Inpa/Ediabas och har 2 felkoder: lambda regulation control range block och Pruefung Kraftstoff-Versorgungssystem Bifogar bild: Länk Vet inte vad som brukar orsaka dessa felkoder, men det verkar som att det är något krux med bränslepumpen? (Bränslepumpen kruxar och det blir mager blandning, därför får jag felkoden på lambda regulationen) Min teori, men kanske är helt fel? Kan "DISA?" ventilen göra så att detta problem uppstår? Har ett litet rassel från den nämligen.. Har prövat spruta startgas runt insuget osv men den verkar inte ta tjuvluft någonstanns, tomgången är även den jämn och fin.. Är oerhört tacksam för svar och hjälp så man slipper köpa massa delar i onödan.. /Crille | |
|
Vet att det finns många här med goda kunskaper...... Kom igen nu! Tack! |
|
|
Jag skulle felsöka i denna ordning: 1. Byta bränslefilter om status är okänd. 2. Mäta bränslepumpens kapacitet, det finns givna värden den skall klara för att vara ok. 3. Mät bränsletryck vid tomgång. 4. Mät bränsletryck vid stllastående motor, mata separat el till pumpen. 4. Ta loss stiften och bedöm problemet från stiftens utseende (går den magert?). 5. Mät resistansen på vevaxel- och kamaxelgivare. 6. Återvända till forumet för mer idéer om vad som skall kollas. //Göran |
|
|
hej! Har själv en e46, och upplevde liknande problem, då jag gjorde service och kollade i serviceboken såg jag att det var 10K mil sen senaste tändstiftbyte, och pga riktigt slitna tändstift så blev förbränningen inte bra vilket bla ledde till ryck ibland, efter bytet gick den som en klocka igen.. Kanske kan vara det? |
|
|
Tack av er båda för tipsen! Har haft fullt upp med jobb så har inte hunnit felsöka bilen men kommer nu att börja göra det! Skriver i tråden så fort jag har hittat felet och eventuellt om jag behöver mera tips och hjälp. Stift är bytt till rätt (BKR6EQUP) satt några Bosch stift till gamla M40 motorn = ej samma. Bilens gång blev lite annorlunda (bättre) men rycken är ännu kvar. Bränslefilter är beställt och jag ska börja där. Även dubbelkolla alla slangar runtikring insuget. En fråga, hur mäter jag bränslepumpens kapacitet? Ang.stiften så tyckte jag ej att dom såg ut att gå magert, såg normalt ut..., dock hade bilen gått lugnt/stått på tomgång så kanske är därför. Är ju oftast vid högre varvtal den rycker.. /Crille |
|
Ullmencott |
Hej Crille.Efter bränslefilterbyte, mät bränsletrycket från pumpen. Det sitter en ventil längst in på railen, precis där bränsleledningen ansluter. det är en vanlig ventil, samma som på däcken. Hade samma fel.mitt bränsletryck var nere på 2,7bar (tomgång) när man ökade gaspådraget fladdrade det lite hit & dit. Byte bränslepump och allt löste sig. |
|
Tack för tipset, ska kolla det. Bränsletrycket skall väl vara 3bar på tomgång? Fick mina delar idag, böt filtret direkt och gissa vad... DET ÄR ALDRIG BYTT! 07.07.01 står det på filtret, BMW original. Det var ganska igen stockat.. Nytt MAHLE filter, och vilken skillnad, bilen drar betydligt bättre och svarar bättre på gasen. MEN, mina ryck finns ännu kvar. Körde lite grann och verkar inte få fel koden "Pruefung Kraftstoff-Versorgungssystem" något mer. Ska testa köra ännu mer och dubbelkolla. Kan det vara mina TPS som spökar? Håller jag ca 3/4 gas så varvar den bra genom växlarna oftast. Gasar jag FULLT så bromsar det motorvarven och den börjar rycka. Ibland går den knappt förbi 5000varv. Men så fort jag släpper gasen lite så orkar den igen. En till sak jag noterade. Nollar jag felkoderna så sänks varven ca 200rpm lite snabbt innan den går upp igen- Det gjorde den inte innan jag böt bränslefiltret? NÅGONTING måste vara galet ännu och det är synd när det är såna här fel. För man vill ju inte byta ut halva bilen innan man hittar felet... Jag försöker göra en lista på troliga fel (som jag hittat på nätet): Dessa 2 verkar vara väldigt vanliga: DISA ventilen Vevhusventilationen/slangen Sedan kan jag bara tänka mig själv: Bränslepumpen TPS Tändspolar/Tändkablar Lambdasonder (Styr både den före och efter katten eller hur fungerar det?) Tempgivare Finns väl inga fler givare/moduler som kan störa? Givetvis om det inte är styrmodulen men det är väl rätt långsökt. Sedan kan jag bara tänka mig insugs läckage men då borde den reagerat på startgas. Hoppas vi kommer fram till en lösning. Verkar dock inte helt ovanligt att E46 / m43 motorerna har dessa problem tyvärr.. /Crille |
|
|
Nu har jag kollat felkoderna igen. Efter filterbyte så får jag inte upp " Pruefung Kraftstoff-Versorgungssystem " mera. Den enda återstående koden är "lambda regulation control range block" Verkar dock stå mera, nu har jag fått en error code? Stod även att det är sporadiskt error på ena felsökningen. Kan det vara min lambda som spökar? Notera att det står 0.00V??? på den bilden med mer information.. Vet dock inte riktigt hur jag ska tolka dessa på rätt sätt... Oerhört tacksam för hjälp! Länk Länk /Crille |
|
|
Det står på tyska att felet är momentant och att den gått magert. Det är lambdasonden före katalysatorn som styr bränsleblandningen. Den som sitter efter skall kontrollera resultatet av reningen och ge datorn en chans att upptäcka fel i reningsprocessen. Kolla även ventilen till vevhusventilationen, den svarta burk på insugningsröret där slangen från ventilkåpan sitter monterad. Om den är otät så kommer motorn att ta tjuvluft via vevhusventilationen. Detta är rätt vanligt på M42-M43 motorer. Kolla även övriga vacuumslangar efter sprickor och läckage. Tjuvluft kan ställa till det med konstiga symptom. //Göran |
|
|
Tack för svaret Göran! Ska kolla vevhusventilationen, har också läst att den är en vanlig felkälla! Idag blev det värre.. Bilen startade som vanligt men efter jag kört ett tag såg jag att motorlampan lös och tänkte givetvis att nu har prylen äntligen pajjat? Åker hem och kollar felkoder och får upp samma "lambda regulation control range block" men nu med ÄNNU mer information? Kolla bilderna: Länk Länk Det som också har hänt nu är att står jag still med bilen i friläge och håller fullgas så kommer den knappt över 5000rpm, den hostar och håller sig därikring. Kanske man skulle satsa på en ny vevhusventilation samt slang = ca 500kr totalt?? /Crille /Crille |
|
Ullmencott |
Felkodslista: Länk |
|
Tack för den! Har nu bytt vevhusventilationen och slangen. Slangen var riktigt kass. Sög jag i ventilationen så hände ingenting medans i den nya så rörde sig ventilen och stoppade flödet när jag sög. Hursomhelst, efter montage så går bilen nu igen att varva fullt till varvstopp på tomgång. MEN, mitt problem kvarstår... Rycken finns ännu där och jag får upp samma felkod. LMM eller Lambdasond? Känns som att det är någon av dessa? Bilens tomgång vill sjunka ner till 4-500rpm när jag bromsar in mot en korsning och det är inget som har märkts förens nu idag??? Hur kan jag på bästa sätt kontrollera LMMs funktion? och jag söker ett ordentligt sätt, inte "koppla ut" och testa som dom flesta förespråkar. Finns det något sätt att mäta upp LMM? /Crille |
|
|
Har mätt bränsletryck tomgång. ca2,3bar med BTR ikopplad och ganska exakt 3bar med BTR urkopplad.. Ullmencott, det värdet du angav, var det med eller utan BTR inkopplad? /Crille |
|
|
Här finns lite mätningar gjorda på lmm i alla fall Länk 628csi |
|
|
Idag har jag lärt mig en sak (som jag redan har vetat iofs) UTESLUT ALDRIG DE SIMPLA SAKERNA. Har ju donat och kollat det ena och det andra (mycket mer än det som står här). Fick idag mitt rengörningsspray till LMM. Tog lös luftfiltret (hade ett nytt liggandes i väntan på sprayet). Gamla filtret var av märket Mahle och såg inte alls särskilt farligt ut. Visst var det skitigt men inte så man trodde det skulle påverka något speciellt. Rengjorde LMM som såg ut att ha ett skikt på mätfilmen. Monterade tillbaka LMM och det nya luftfiltret, nollade adaptionsvärdena och felkoderna. Gissa vad? BILEN GÅR SOM EN DRÖM! Betydligt bättre motorgång och inte den MINSTA tendens till ryck. Otroligt mycket starkare på högre varv än tidigare och jag drar den till varvstopp utan några problem som jag hade tidigare. Har kört ca 15mil totalt i olika hastigheter och varvtal och inte nån av gångerna så tvekar den. Bilen fungerar igen! Ville bara dela med mig av detta, nu vågar jag ju inte säga vad som var just det orsakande felet men detta kanske kan hjälpa någon i framtiden. Tack för alla tips i alla fall! /Crille |
|
|
har ett liknande problem på min 320 e46 -00 men den blir ofantligt slö ibland och ändrar förtändning ett par grader sporadiskt vid fullgas, har bytat kamaxelgivare två gånger pga felkod och startar ändå ibland i "limp" ska byta soppafilter i helgen för att utesluta det, dock visar inte tps att spjället är öppet när jag gasar på tomgång, bara när jag kör och öppnar aldrig mer än 84%..... ska det vara så? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.