|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Börjar bli färdig med bilens utsida och hade tänkt gå igenom motorn mer eller mindre. Finns det någon som bor i Blekinge eller i närheten av Blekinge och som kan mycket om m-motorn (3.0L). Hade behövt hjälp med att bland annat gå igenom lite grejer såsom att löda om magnetventiler etc samt se om det finns slitna delar som måste bytas ut AKUT. Jag pröjsar för jobbet självklart. Vill inte pilla själv och riskera att förstöra något. Jag har sökt i forumet och läste att man ska använda sig av CRC elektronik rengörning vilket är inköpt. Hade tänkt beställa hem lite nya oringar mm från BMW men här behöver jag er hjälp ni som gjort detta tidigare. Vad ska jag köpa inför operationen? vänligen se bild nedan. Länk | |
|
Hej Stefan! Det finns mycket utförliga beskrivningar på hur du löder om och plockar ur magnetventilerna i gamla trådar. Sök så har du att läsa i nån timme. Men för att svara på vad du ska köpa så är det o-ring 13 och 14 i länken. Om du nu har symptom på att dom borde bytas. Ev också nya skruvar, nr 17 i länken. Dom nytillverkade kommer att vara torxskruvar. |
|
| hittar inte den beskrivningen :( | |
|
Finns bla i samma tråd där du läste om CRC elektronikspray. Sök bara på magnetventiler M3. Och läs igenom alla sidor så har du sen det du behöver veta. Lycka till! |
|
|
Hittade lite mer info nu, men allt är inte självklart. Ska batteriet vara bortkopplat när man ger sig in på magnetventiler och hur många volt ska man ha i batteriet när man gör klicktestet? Läste att vissa gjort med 9volt och andra med 12volt samt att någon förstört magnetventilerna då han använde för mycket volt. Så frågan är ju vad som är lagom? |
|
|
* Demontera oljeröret till vanos * skruva loss kåpan till m-vetilerna * lirka ut ventilerna med en poligrip ( skydda under med trasor) * gör rent ventilerna med kontaktsprej, kolla ohm ska ligga 3,6 - 3,9 kolla med färskt 9-voltsbatteri ska klicka i dom * byt oringar, montera tillbaka tryck tills klick hörs, montera kåpa oljerör * funktionstesta =) du behöver inte koppla bort batteriet, ingen el där sålänge inte tändningen är på. |
|
|
Behöver jag köpa nr 9 och 10 med för att vara på den säkra sidan? Inga större pengar verkar det som så kanske skulle vara bra? Länk igen till skissen: Länk |
|
|
byt oringar på mventilerna, tryckregulatorn Köp ett nytt filtet Nya bult till m-ventilkåpan |
|
|
just det, glöm för allt i världen inte packningen till mventilkåpan för den går med all sannorlikhet sönder när du tar isär grejjerna Köp 3,4,13,14,15,17 Så får du ju givetvis köpa rätt antal av allt då men det räknar du nog ut Tex så behöver du ju 2st 13 och 2st 14 eftersom du har 2st ventiler |
|
|
tack för svaren och hjälpen. Har nämnligen planer på att ge mig in på lödningen själv. En sista fråga dock. Hur får jag bort oljeröret på ett säkert sätt och finns det någon sprängskiss på realoem där man ser vilket rör det handlar om? |
|
|
Hej. Du behöver absolut inte ta bort röret. Lossa bara på locket till m ventilerna och ta ut dem. Kan rinna ur lite lite olja men inga mängder. Lossa på röret gör du endast om du vill skruva i onödan. ;0) Mvh |
|
|
hehe brukar plocka bort det just in case så att säga men det behöver man säkert inte :) Det sitter iaf ovanför tryckregulatorn, ett smalt rör med en mutter in mot vanusen |
|
|
"Nightxmannen" "Just in case" ;0) Byter du olja på bilen 2 gånger vid samma tillfälle också? Just in case!!! Hihi |
|
| japp blir dyrt men det är det värt =) | |
|
Behöver inte lossa röret, har man även planerat att ta ur regulatorn vilket har sammankopplade kanaler till röret/tryckreservoaren, dvs bara extra jobb om man nu är den som tror att övertrycket i vanos kommer spruta åt alla håll. Ser lödningarna bra ut så skulle jag inte lägga större energi på dessa, om du nu inte har tillgång till lödutrustning. Filtret går att göra rent med Bräkleen/Quickleen som även kommer till användning när du gör rent regulatorn och lödningarna! |
|
|
gory jag har i så fall tänkt byta oringar på regulatorn med. Så då behöver jag inte lossa röret? Jag har köpt CRC elektronikrengörning, funkar den lika bra eller måste jag köpa Bräkleen till regulatorn? Måste det vara något speciellt material när ni löder om för att det ska leda strömmen? |
|
|
Du behöver: Lödpenna/lödstation. Lödtenn. Tennsug och eller lödfläta. Flussmedel. För att "klicktesta" kör jag med ett labbaggregat där jag kan ställa spänning och ström. Men saken är den att går bilen inte dåligt idag så funkar ventilerna som de ska. |
|
| Ok, men då behöver jag inte lossa oljeröret om jag ska plocka ut regulatorn? Räcker det med CRC elektronikrengörning? | |
|
Nix, du behöver inte lossa oljeröret. Prova med elektronikrengöring och se hur bra de biter på smutsen. Om du är osäker på lödningarna kan du skicka ventilerna till mig, men som sagt, ser dom bra ut så behövs de sällan göras något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.