|
|
|
|---|---|
|
Hej kära läsare =) Nu äre ju så att jag nyss skaffat mej en bmw 2002 automatic -75. Men lådan vibrerar ibland då den växlar, trodde först det va mellanaxeln,men det verkar vara i lådan... Så jag har några frågor till nån kunnig 02 ägare. Vart kollar jag oljenivån på en sådan?Om det skulle vara lite olja,vad ska jag fylla på med för olja? I övrigt är bilen kanonfin =) Tack på förhand. MVH | |
|
I bakkant motorrummet finns en oljesticka som "försvinner" neråt/bakåt. Den har en LÅNG pinne. Oljenivån kontrollera med varm motor/låda och motorn på tomgång!!! och P-läge. Oljan skall vara RÖD, inte brun eller grå/svart. Oljan är vatlig ATF av bra märke och fylls på genom mätröret. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
Jesper von Wowern |
Jag hade problem en gång i tiden att det vibrerade kraftigt vid växling med "normalpådrag". Funkade fint om man accelererade sakta eller hårt. Eftersom jag fick tag på en fin utbyteslåda så bytte jag och det blev bra. Intressant med detta kan vara att på den gamle momentomvandlaren hittade jag en buckla på sidan som jag misstänker kan ha orsakat obalansen, precis som en skrynklig fälg som inte märks vid låga och höga farter. /Jesper von Wowern |
| Har nu kollat oljan,och efter 10minuters körning så stannade jag bilen,lät lådan jobba igenom alla lägen för att sedan avsluta på P läget. Drog då upp stickan som va helt snustorr... Fyllde på 1liter då blev det rätt mängd. Men vibrationerna finns fortfarande kvar. ska gå igenom upphägningarna under bilen nån dag, motorkuddar,mellanaxel osv. För som jag tycker själv så påminns man om att ha Obalans i mellanaxeln. Är ju mest vid hårda pådrag. | |
|
Vanligt fel: Södlagret. Lossa bultarna bara lite och tryck fram stödlagret 3-5 mm och dra åt. Lagret behöver vara lite förspännt och det missar många. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Okey Bosse, får göra det och återkomma med resultat =) Framåt då menar du emot motorn? | |
|
JA! En bil har vänster och höger sida, fram och bak. All litteratur bygger på det. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Hehe jaja! Men efter att ha kört lite till idag så tror jag vibrationerna kommer in ifrån låda... typ som att lamellerna inte får fäste direkt... Ska beställa nytt filter och byta oljan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.