|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag bara undrar vad ni har för erfarenhet av bränsleförbrukningen på Bmw 320D. Jag har en -02:a som jag ägt ca en månad. Efter att ha snålkört till och från jobbet (2 mil enkel väg) så har jag de två gånger jag tankat hamnat på 0,63 respektive 0,65 l/mil. Detta tycker jag verkar lite mycket, ska den dra så mycket när man ligger i 90-100 km/h efter E4-an? Sen visar färddatorn annorlunda. Första tankningen så visade genomsnittsliga förbrukningen 0,47 och andra gången visade den 0,48. Den misstämmer alltså 0,16-0,17 l/mil. Jag förstår ju att den inte visar exakt, men jag har då aldrig varit med om en så missvisande förbrukning på en färddator tidigare. Är detta något vanligt på BMW 320d eller gäller det bara min bil. Tacksam för svar!! /M | |
| Sök i forumet så hittar du mycket information om detta t ex Länk | |
|
0.56 är det lägsta jag kommit ner på vid snål långkörning snittfart 75km/h (max 110 km/h) ligger på 0.7 till jobbet hälften stad/småväg och hälften motorväg i 120, 1.5mil enkel väg. Färdatorn stämmer nästan exakt. |
|
|
Min -02 med 15.500 mil och automat/steptronic var väldigt sällan under 0.66 L/Mil. Oftast låg den runt 0.9l/mil i stan och 0.66L/mil på ren landsväg i 120-130 på farthållare. Blandad körning runt 0.85l/mil i Stockholm. Med EU släp täckt på 750kg drog den exakt 0.95L/mil om mätarn var på 100km/t (lockup i lådan) Jag tror automaten drog ca 1dl extra soppa per mil, men motor+låda lirade väldigt bra tillsammans så jag stog ut med det. //Anders |
|
|
Eftersom det är diesel skulle jag kolla om den är chippad - det är ju rätt poppis på dessa. Sedan låter avvikelse mot färddator lite mycket. Min bensinare avviker 0.02 liter mot när jag mäter fulltankade liter och färdsträcka. Vet inte - men däckprofil som avviker gör ju att omkrets däck kan behöva kalibreras - men det borde påverkar körsträcka och färddator lika mycket tycker man. Jag vet inte var givarna sitter om det räknar varv för hjul eller går strikt på utgående i växellåda - då skulle ju utväxling diffen spela in. Några idéer att kolla upp i alla fall. Kunniga här kan säkert fylla i mina luckor. |
|
|
Jag har läst lite på forumet och kommit fram till att det borde gå att få ner förbrukningen på 320d.. 0,65 måste vara för mycket när man fiskörde som jag gjorde. Däremot har jag inte hittat några bra lösningar. Det står mycket om luftmassemätaren, men ifall den inte fungerar så borde väl bilen gå riktigt dåligt och ojämnt, eller?? Vill passa på att tipsa om en iphone-app som heter road trip! Perfekt att hålla reda på bilkostnader, service, förbrukning för de som gillar sånt! /M |
|
|
0,65 borde du vara nöjd med, det är ingen ny bil du har och en del hk. Jag brukar ligga på ca 0,75 under sommaren på blandat körning. Det lägsta jag har kommit ner till 0,5 på landsväg och då var det som högst 100km/h annars runt 90. Men har aldrig kommit ner sen dess till dessa siffror. obs uppmätt efter tankning! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Min fd 320dAT -03 var inte heller någon snålvarg och blandad körning låg oftast på 0,70-0,75. Hade också rejäl felvisning på färddatorn, ungeför 20% och när jag under en kortare tid testade en trimbox så visade färddatorn ännu mer fel. ___ //Ulf |
|
|
Precis som Programmer så visade min färddator på E46:an ca 1dl/mil (1L/100km på färddatorn) fel. Stog det exemepelvis 6.6L/100km räknade jag kallt med 7.6L/100km när jag tankade och hamnade sällan fel. Att färddatorn visar sådär mycket fel är typiskt för en bil som är chippad eller dieselbox trimmad. Min körde jag med en Mehrleistung box på 80% en period och när jag fiskörde efter gamla E4 mellan Uppsala och Gäve visade färddatorn 4.3L/100km.. Riktiga förbrukningen var typ 0.65 vad jag kan påminna mig. //Anders |
|
|
Edit.. UTAN trimbox visade färddatorn alltså ca 1dl/mil för lite. MED trimbox var det så fel att man skrattade åt siffrorna.. //Anders |
|
|
Hur kollar man om bilen är trimmad då? En KCR syns ju rätt väl, men det finns väl andra trimsätt? Sen känns bilen som original, den går bra motormässigt, men det känns inte som man har mer än de 150 vilda! peter78w: om du kom ner mot 0,5 med din 330d så måste jag ju kunna matcha det när jag oxå ligger i max 100 med jämn gas. Däremot har jag ju 19" Hartge fälgar vilket säkert kan inverka en del, men kan det göra 1,5 dl/mil. Dimensionen bak är 265/30/19. Får se till vintern om det blir nån skillndad när man byter till 16 tums hjul.. /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.