AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.305

E38 Diesel, jag behöver köpråd

Jag anser att det inte är idee' att köpa något lik, Jag vill ha en rätt problemfri ansiktslyft bil utan rost.

Fina bilar med servicehistorik tycks börja på runt 5500 euro med mellan 22 och 33 tusen mil på mätaren.

Kolla in den är med nya turboaggregat:

Länk

Medans lågmilade bilar med runt 13000 mil på mätaren begärs till betydligt större summor.

Som den här som kanske lossnar för runt 11000 Euro :

Länk

Observera att den dyra lågmilade bilen enbart har fått tre oljebyten på 11 år och ingen annan service!!

Vilken skulle du rekommendera mig att köpa? Kommer en 10 år gammal välskött 740 D med 30 000 mil på mätaren bli dyrare att äga en en 10 år gammal 740d som har stått stilla mycket?

Oljebaronen
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är ju alltid lotto att köpa 10 år gamla bilar... Men jag hade generellt valt en välservad bil framför en där endast oljebyten gjorts på 10 år. Tänker då på bromsskivor, dämpare, bussningar etc. som med lite tur är bytt på långmilaren men antagligen inte på kortmilaren. Kan vara mycket kul som står för dörren så att säga...

Däremot har jag läst för många automattrådar för att vilja köpa en automatare med 30K mil, om den inte är bytt också, så om jag var tvungen att välja under pistolhot blev det nog den lågmilade i alla fall och en rejäl prutning, för att ha en liten servicebuffert...

Vet inte om inlägget gav så mycket, någon annan kanske kan fylla på med synpunkter om just automaten i 7-serien, livslängd etc..

Jag tycker ditt resonemang låter rimligt. Tycker att många av bilarna på mobile blir prissatta på milen snarare en skicket, Automatlådehaveri vad kan det kosta att få en sådan renoverad? 20 000 med montering? bara för att en kärra har gått 30 000 mil betyder väl inte det att renoveringen står för dörren, eller??

Bilen med låga mil har säkert fräschare inredning samt att lådan troligen håller längre. Hur mår bromsledningar av att aldrig fått bromsvätskebyte?

Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Tycker inte du ska vara speciellt orolig för en Automat. Finns många exempel på e38:or som gått många mil utan problem med lådan !!
Oljebyte i lådan efter 20-25 000 mil kan däremot vara en bra ide enligt många !?

FordLTD

BMW och USA-bilsälskare :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.