AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.930

116i eller Golf

Sida 1 av 2
Mitt första inlägg på Autopower, har varit här och läst en hel del men först nu jag behöver hjälp med val av bil.

Förutsättningar är att min Mamma nyligen har varit med om en omfattande operation som har gjort att hon inte kan stödja på sitt vänsterben utan att känna smärta och det är en permanent skada vilket gör att hon måste byta bort sin Volvo V50 som har en manuell växellåda mot en bil med automat.

Då hon vill ha en mindre bil då hon mest kör i stan, så har vi sneglat mot Golfklassen. Vi har fått uppfattningen genom att prova och läsa tester att de tyska automatlådorna är klassen bättre än dess franska, asiatiska och amerikanska konkurrenter.

Det är argumentet plus känsla vid provkörningar och kvalitetskänsla har gjort att vi har begränsat vårt urval till VW Golf och den nya BMW 1-serien.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av märket VW eller BMW och därav skulle jag behöva er hjälp.

Vi har fått offerter och jag behöver hjälp med val av utrustning och andra synpunkter som ni kan tänkas ha som kan förenkla vårt val.

BMW 116i 5-dörrar
Safirsvart metallic
Tyg move antricit
8-stegad automatlåda
Drivecomfort paket
PDC fram

Bruttopris: 263 800 kr
Netto: 237 400 kr

VW Golf TSI 122 DSG7 Masters
Deep black
Utrustning i stort sätt samma då BMW har mer standardutrustning

Bruttopris: 244 850 kr
Netto: 225 000 kr

Sammanfattningen: Då morsan gärna vill byta bil snabbast möjligt så har BMW fördel att där får vi leverans v 45 medan Golfen har leveranstid första veckorna 2012. En annan fördel BMW har att det är en helt ny modell medan Golfen har varit med ett tag och där ryktas om ny modell om drygt ett år. Nackdelen med BMWn är att hon antagligen sitter lite lägre i den än i Golfen. Vi har bara fått en snabb provsittning då 1-serien inte är presenterad än och därför inte hade tid till att ställa in stolspositioner, men enligt faktablad så är BMWn några cm högre än Golfen så det är kanske möjligt att hissa upp sig en bra bit?

Bilen kommer att köpas utan inbyte så det är nettopriset som gäller, möjligt att man kan krama ut lite till där.

Tacksam för svar!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Svårt val det där.
Båda bilarna är bra.
Men med nya 1 serien borde inte valet bli så svårt :).
Hon får väl provsitta båda bilarna ordentligt.
Lycka till.
Varför inte VW Polo? Annars 1-serien.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
vem vänder sig om när man ser en golf? bmw är ju en lite mer udda bil klart snyggare och roligare.
nya 1-serien?? vilken tänker du på då för den nya som precis ska lanseras lär väl ta ett tag innan man får hem eller??
Enligt försäljaren som gjorde en provbeställningen så fick vi leverans vecka 45, det berodde enligt honom på att den inte är officiellt visad än, varken på bilmässa eller i bilhallarna vilket medför att folk inte har provsuttit eller fått provköra den..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
1-serie utan tvekan, jag har inte kört den så jag reserverar mig för det men av andra erfarenheter av BMW och VW så håller BMW bättre, är billigare i drift och mycket "mer" bil än VW. Att en Golf sedan hör till en av de tråkigaste och mest karaktärsbefriade modeller jag kan tänka mig är en personlig åsikt jag tynger modellen med.

Rent generellt vet jag många kortare personer som är väldigt glada i både BMW och VW just för att man kan höja sätet såpass mycket och det finns så stor skjutmån på alla håll så de flesta kan hitta en bra körställning. Däremot försöker BMW i sina standardmodeller förmedla en känsla av att man sitter lågt och sportigt, även om man rent fysiskt sitter högre än många andra bilar så känns det tvärt om. "Trots" det upplever jag dock sikten som utmärkt i BMW (Och VW).

Angående specifikation så tror jag inte ni är de enda som är intresserade av F20, tidigare har många skapat en tråd typ "Vi som skall köpa nya X1, X3, 5-serie" och så vidare. Du kunde kanske skapat en sådan tråd och se om du får samma stora respons som tidigare trådar fått? Jag tror folk har haft nytta och uppskattat de diskussioner kring bilvalet som förekommit där!

Lycka till med bilvalet. :)

Även i övrigt tycker jag 1-serie vinner, BMW´s interiör är trevligare och mycket trevlig utrustning ingår som ex. Idrive. Deras 8-växlade automatlåda är rena drömmen, och även om DSG7 är en mycket trevlig låda är den mer sport och mindre komfort; Men framför allt har det varit mycket problem med den sjuväxlade.

//Bjersér
Njuren
BMW! Men glöm ej sportstolar om ni få in det i budgeten :) Sitter mycket bättre då :)
Skulle du fråga på en VW forum, så skulle jag svara BMW ändå ;-)

Men provsitt den ordentlig, det är viktigt, kan ni göra snart och om ni beställer direkt då får man en OK leveranstid.
Enda som talar liiite emot är att köpa en helt ny bilmodell kan innebära en del barnsjukdomar. Men BMW brukar greja sånt bra ändå och man får förstås det senaste i innovationer också (Golfen är rätt gammal nu i grunden).
Den 8-växlade lådan är rena drömmen, DSG7 är inte alls lika mjuk och begaglig då den har torra kopplingar...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Golfen är 10ggr bättre vinterbil än 116, samt är betydligt större invändigt.
mvh
Marin
he
36
hence776
118d -08
Har själv en 118D och är mycket nöjd, men skulle nog ändå tycka att du bör ta Golfen i detta fall. Anledningen är framförallt att insteget är så pass lågt i BMW:n. Det i kombination med din mammas benproblem är nog inte en bra kombination.

Dom kan ju ha ändrat så att insteget i BMW:n är något högre i den nya modellen, men jag tar det för otroligt.

Jag håller med övriga om att Golfen är det tråkiga alternativet, men det är nog ändå det bästa valet i detta fall. Kanske t o m en Golf Plus (som har ännu lite högre insteg om jag minns rätt)?

Lycka till!
om det rör sig om f20 så är valet lätt.. f20!!
Om högt insteg är viktigt är en Golf plus klart bättre. Dock det brukar vara ryggproblem som är värst för låga insteg, man kan ha en funktionsnedsättning på benet och vara vig ändå...

Rymligare är inte alltid efterfrågad och vinteregenskaperna är visst OK, är man ingen bra på att köra på vintern spelar det lite roll vilken bil det är, då minns jag en kvinna med just en Golf Plus och nya dubbdäck som fastnade på en backe, och jag med bakhjulsdrift och friktionsdäck tog mig upp utan problem. Sen gick jag ned igen och erbjöd att köra upp hennes bil och visst funkade det också men skillnaden är bara så stor...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Marin: Konstigt när förra generationen 1-serie (E87) vann Teknikens Världs vintertest mot en mängd FWD konkurrenter både för att den hade bäst framkomlighet och tryggast uppträdande bland många andra fördelar.

F20 är större och sägs ha en lite mer tillbakalutad karaktär, jag tvivlar på att den är sämre än sin föregångare.

Små FWD bilar är inget roligt eller praktiskt på vintern, och även om 1-serie fysiskt inte är större än VW Golf så upplevdes redan föregångaren som en betydligt större och stabilare bil än en Golf 6. Jag tvivlar som sagt på att detta ändras när BMW utvecklat en ny modell...

//Bjersér
Tag BMW om mamsen kan sitta bra!!
Helt ny modell som kommer ha ett riktigt bra andrahandsvärde!
Sportstolar och xenon vore väl önskvärt!
Bra rabatt- företagsrabatt eller bara duktigt prutat????

Tack för väldigt många bra svar!

Jag är väldigt inne på BMW, men det är som sagt mamma som ska ha bilen så hon som har sista ordet! Ska försöka få till en provsittning nu i veckan som kommer..

När det gäller utrustning så har jag några frågor..

Sportstolar går bort eftersom hon inte sitter lika bra i dom som i standardstolen när vi har testat på andra modeller..

När det gäller drivercomfort paket så ingår blåtandsförberedelse men det finns ytterliggare en uppgradering där för 2000 kronor till.. Vad är skillnaden?

Hur fungerar PDC, får man upp vilka av sensorerna som aktiveras på skärmen?

Standardstereon, vad håller den för standard? är det värt att lägga till Hifi högtalarsystem för 3 600?

Det är standard med keyless-start av bilen men det finns något som heter komfortöppning.. Vad är det för skillnad där?

Vi funderar även på Xenonljus då vi har de på våra nuvarande bilar och det blir rätt mycket bättre ljus!

Finns det någon utrustning som alla lägger till? Så att man inte missar något basic som gör att bilen blir mer svårsåld i framtiden.. Stöldlarm kanske?

Är där någon mer utrustning som man bör lägga till?

stockbroke: Priset är bra prutat, utan inbyte!

Ur
184
Urma
118d -08
Stöldlarm blir billigare om du låter en auktoriserad firma montera i efterhand, och du får bättre grejer dessutom, typ Carcard.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Svar på ett par frågor:

PDC kommer upp i iDrive-skärmen så att man ser var hindret är. Det är väldigt tydligt och bra. Se bild (iofs äldre iDrive men samma princip): Länk

Keyless start innebär att du inte behöver föra in nyckeln i något tändningslås utan du kan ha nyckeln i fickan och starta bilen. Men det krävs fortfarande att du låser och låser upp bilen med nyckeln. Väljer du komfortöppning så kan du ha nyckeln i fickan hela tiden och öppna bilen genom att bara ta i handtaget på bilen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Xenon ger mycket bredare halvljus, inget att tveka på där. ;)

Anslutning för iPhone och mobiler med Mp3 för 1000:- känns också mycket vettigt.

HiFi högtalare är väl inte fel egentligen, men ljudet kanske inte blir så mycket bättre...

Din mamma eventuellt skulle gilla servotronic? Belysningspaketet kanske också kan vara nåt? Men dessa 2 prylar är överkurs.

Mvh
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Helljusautomatik tycker Jag är kanonbra. Kostar 1500:-
Verdi
Finns 116i med automat förresten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.