|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på trådar här men inget stämmer riktigt. Hur som helst. Jag var nyss och besiktiga min 520 e34 -96 som gått 23700 mil. Servade denna med olja, oljefilter för ca 1500mil sedan. Tändstiften gar gått drygt 3000mil. Jag fick HC-värde på 130 medans CO låg på 0,3 samt Lambda på 1,01. Vad ska jag göra? Kan det räcka med service för att få ner HC-värdet? Mvh: Tobias | |
|
Vill passa på att uppdatera lite i ämnet. Det var väldigt söligt med olja där vevhusventilationen ansluter i framkant av ventilkåpan så jag började titta lite närmare på detta. Den smala slangen (ca 10mm ytterdiameter) var väldigt mjuk, typ som tuggummi och när jag följde den en bit in under insuget så föreföll den nästan vara av. Jag bytte den men har inte kunnat göra något nytt avgastest så jag vet inte om det påverar HC-värdet, bör det göra det? När jag tänker närmare så upplever jag att bilen känns mer törstig den senaste tiden och detta kan ju kanske påverkat? Det som gör mig lite fundersam är att det var lite olja i slangen mellan trottelkroppen och LMM, är det normalt? Kikade i slangen på min M60 och där var det inget oljekladd. /Tobbe |
|
|
skölj motorn med motorflush.....kör en runda. det hjälper riktigt bra. Mvh Jonas B. |
|
| Tänker du då på typ den som CRC har eller är det någon speciell som är bättre eller sämre? | |
|
Här är med samma problem och lösning Länk. //Göran |
|
|
bmw_4wd_4ever Det där var intressant. Jag tror nog det kan stämma rätt bra då jag fann att den lilla slangen var i allt annat än gott skick. Att katten sen knappast var varm nog är nog fullt möjligt med men jag återkommer gällande utgången av ärendet. /Tobbe |
|
|
Kollade avgasvärdena på en verkstad för en stund sen. hc-ligger nu på 0,0 på tomgång så det var alltså bara den lilla slangen som var kass :-) |
|
|
Viktigt att en motor får korrekt ventilation. Annars ligger packningar mm risigt till då övertrycket måste via andra spärrar. HC-värdet är en bra indikation på detta mm. HC= 0 är ett drömvärde minst sagt så var nöjd med detta fix ;) |
|
| Jag blev väldigt förvånad när jag såg HC 0,0. Trodde inte att man kunde få så lågt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.