|
|
|
|---|---|
|
Jag har "fått" en repa och kommer lackera hela sidan inkl A- och C-stolpe och däremellan längs taket. Däremot inte kjolen. Det är fin lack för åldern, lackkonserverad för ett år sedan, kulör mörkblå metallic. Men några stenskott är det fram på huven och frågan är: Ska jag passa på att lackera huven samtidigt? Det är Mölnlycke Lack&Kaross som ska göra jobbet. Frågan är om man ska lackera en huv som trots allt är ganska fin. Är den nya lacken lika slitstark? Kan jag förvänta mig ett bättre helhetsintryck? Är det bättre att lägga degen på en ny polering av bilen efter att sidan blivit lackad? | |
|
Min erfarenhet är att omlackade ytor får stenskott mycket lättare. |
|
|
Du bör vara medveten om att du kommer att få nyanskillnader i lacken när du lackar om. En bikännare ser direkt om en bil är omlackad eller inte. E |
|
|
Självklart kommer man se det, men alternativet är att lackera hela bilen vilket jag inte tycker är aktuellt på en bruksbil. Dessutom kan ju samma idiot komma dagen efter och dra en likadan repa längs sidan igen... Att bara slipa ner repan och sedan klarlacka är inte heller möjligt, repan går igenom till baslacken (metallic) och den kan man inte slipa, då blir det pannkaka. |
|
| Om huven är i bra skick skulle jag hellre lägga pengarna på en polering istället. | |
| Tycker nog inte att det behöver bli så iögonfallande om det är ett bra jobb. Det måste finnas många E46:or med bytt huv bl.a. Ljusare metallic, desto svårare att förhindra synliga nyansskillnader.. | |
|
En bra lackverkstad gör att det inte syns på en såpass ny bil. Hade min -03 a inne på byte av ett antal yttre paneler våren 09 och den var silvermetallic. Det gick inte att se att den var omlackad, inte ens på riktigt nära håll. |
|
| Skönt att höra Hubbe, så höga förväntningar har jag inte, men klart man hoppas att det ska vara svårt att se nyansskillnader. | |
|
En bra lackerare lackar så bra att en "amatör" inte ser omlacken, men en "bilkännare" lackerare, bilhandlare osv ser det. Vid första anblicken ser huven "för bra ut för att vara sann" i förhållande till årsmodell och miltal. Sen särskådas lacken i olika ljusförhållanden och vips ser en kännare att det är gjort en omlack. Han kan till och med pedagogiskt påvisa det. Hubbe, en kännare ser att det är gjort en omlack. BMW:s lackrobotar lägger en jämnare lack än den bästa lackerare kan prestera vid en omlack. Att lägga en tunn jämn lack kräven först ett utomordentlig underarbete, finns det tid till det, har du råd att betala för det? Oftast ger en omlack en något, om än marginellt, tjockare intryck. Det gäller att få lacken att flyta ut jämnt, vilket är svårt särskillt vid tunna lager lack. Alla lacker blir något olika beroende på sammansättning, läs märke. Även om färgkoden är den samma så finns det skillnader. Min erfarenhet är även att klarlack har en tendens att "gulna" med tiden, om än långsamt och marginellt, men ändå. Det finns många lackare som gör ett utomordentligt bra arbete, men så bra att det inte syns i ett "proffs" ögen, tyvärr inte. E |
|
|
Jag fick min huv och spoiler fram samt ena skärmen fram omlackerad och, helt ärligt, har jag inte kunnat se någon skillnad efteråt och jag har sålt bilen till en och han såg inte heller någonting (jag berättade dock för honom ändå). Så om det är folk som vet vad dom gör så behöver det inte bli sämre. Just det ja ... Jag har inte fått ett enda stenskott enl. vad jag kan se på dom 3 åren jag körde bilen efter omlakeringen. Då håller jag dock alltid avstånd till bilarna framför mig. |
|
|
Hämtade bilen igår, blev riktigt bra. Har inte granskat i bra solljus ännu men det är mycket svårt att se något. Skillnaden som märks är att det nylackerade området förstås är helt repfritt och lite blankare, men det kan jag nog åtgärda med en polering av hela bilen framöver. Lackade inte huven vilket jag ångrar lite, i och med att kulören blev så otroligt nära original. |
|
|
Härligt och höra att det går att få till bra resultat utan för stora nyansskillnader. Funderar själv på att lämna in bilen för omlack av huv och ena framskärmen. Huven är väl inga konstigheter, men framskärmen är jag lite orolig för hur det kommer se ut i mot dörren. Hur gör man om man tycker nyansskillnaden blir för stor? lackaren lär ju bara säga att "är det bästa jag kunde göra" |
|
|
Har för ca en månad sedan hämtad ut caben som fått huven och spoilern fram omlackade pga skadegörelse. Inte kan då jag se minsta skillnad mellan det gamla och det nya. Även på sjuan som mer eller mindre är omlackad utom fronten syns det ingen skillnad i nyans. Klart att den nya lacken är perfekt medan den gamla inte är det men det löser man oftast med en bra polering. När jag särskådat nyare BMWs lack kan jag säga att dom betydligt mer apelsinskaliga än de gamla och det är mycket sällan en omlackad del har den dåliga strukturen som nya BMW har i lacken. Det är som vanligt räknenissarna som varit framme och bestämt att det inte får gå åt mer lack än absolut nödvändigt. Spara pengar helt enkelt. Haas, om nu inte lackeraren helt missar sitt uppdrag skulle jag tro att skillnaden mellan skärm och dörr kommer att bli mycket liten. Du har en naturlig skarv mellan dörr och skärm och dessa naturliga skarvar gör mycket för att lura ögat. Självklart syns det om nyansen är helt off om du förstår vad jag försöker säga. Lämnar du in bilen till en firma som fått goda vitsord, som funnits länge, samtidigt som du när du lämnar in bilen påpekar att du är "en petig en" ska du se att det blir bra. Du ska ju heller inte betala och hämta ut bilen förrän du är nöjd. Skulle det vara så när du hämtar bilen att man tydligt ser skillnad mellan nytt och gammalt är det ju bara att påpeka detta. Om du lämnar till en större firma så är det sällan det är ägaren som står i lackbåset, det är ägaren du ska snacka med. Det är ju hans business som han torde vara rädd om så att säga. Min förra bil, en svart e39 M-sport fick jag även den sabbad och omlackad. När jag skulle lämna den i inbyte för caben berättade jag för säljaren/köparen att min bil var omlackad. Han blev genast misstänksam och började surra om nyansskillnader, dålig lack, ja gud vet vad. Eftersom jag inte sagt vilka delar som var omlackade sa jag bara till honom att om du kan se med blotta ögat vilka delar som är nylackade så drar du bara av 10.000 på inbytespriset. Jag kan lova att han letade men till slut fick han ge sig och erkänna att han inte kunde se vilka delar det var :-) Å han var bilhandlare..... På alla sätt skall tilläggas. Så jag anser, med min erfarenhet som tyvärr är rätt omfattande av omlack, att man inte behöver vara rädd för ett det ska synas eller bli dåligt! Kan dessutom säga så här, att då jag har för avsikt att behålla caben till den trillar i bitar, kommer jag att lacka om de delar som börjar se för risiga ut utan minsta tvekan. För mig påverkar det bara värdet i positiv riktning. Hellre en blank och fin lack utan stenskott än en risig originallack alla dagar i veckan. Niklas Fransosen |
|
|
E: Klart det är hur lätt som helst att avslöja en omlack, är ju svårt att få till BMW's apelsin-struktur. Sen kan man ju vända o vrida på det, visst robotarna lär lägga oslagbart tunna/jämna lager, men inte för att det är bäst utan billigast, för tillverkaren (varför tror du man slutade lacka motorrummet med samma kulör+klarlack?)! Sparar man säg 2-3 dl färg på varje bil o lika mycket klarlack så blir det ju "en del" för en tillverkare som tillverkar 1 miljon bilar om året. Samma sak med rostskydd eller vad du nu vill ta som exempel. Man gör saker o ting "precis så bra som det behövs". Skall man ha absolut toppklass på lackeringen så är det omlack,våtslipning & polering som gäller. Men då är det övertydligt att bilen inte har originallack, men ett sådant arbete kostar gissningsvis en bit över 100". En fördel med originallack är att den är hårdare än en omlackad, o borde tåla mekanisk nötning bättre. En omlackad bil är dock mer tacksam att polera då lacken är "mjukare". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.