AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.691

Byta Drivaxel 330 Xi

Någon som har en bra guide för detta eller något speciellt man bör tänka på under bytet?

Jag hade lös drivknuten i sommars och provade rengöra och det var inga större problem

Tänkte mest på hur axeln fästs fast

Såg en gude här
Länk
Man man kan inte förstora bilderna så den var inte speciellt hjälpsam

Stod även att man behövde 2 specialverktyg är det verkligen så?

Sett många guider på den sidan där "specialverktygen" aldrig behövts
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag hade lös ena drivaxeln fram på min gamla 525ix för ca ett år sedan. Det ser likadant ut som på TIS-bilderna till din E46. Axeln är instucken i diffen och låst med en fjädrande låsring, lika som yttre drivknuten sitter fast på axeln. För att få lös den så gäller att bryta ut den eller få till ett snärtigt ryck utåt mot hjulet. Jag lossade navet från nedre bärarmen och ryckte ut axeln med hjälp av hjulet, som hängde i fjäderbenet. Du styr in hjulet ca 1 cm från axeln max yttre läge och rycker sedan utåt. Hjulet är tungt så börja med liten kraft och öka tills det släpper. Om jag minns rätt så var jag tvungen att hålla i axeln och rycka samtidigt annars så släppte den yttre knuten från axeln istället.

Jag bytte även axeltätningen. Knackade in den på plats med hjälp av en hylsa med något mindre diameter än tätningen och en hammare.

//Göran
Tack för svaret

Hur länge tror du man behöver på sig för operationen?

Har en helt ny axel som är redo att tryckas in

Kommer det rinna ur en massa olja ur diffen, så man kanske måste ha ny olja redo innan man plockar lös allt?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Se till att ha ny olja till hands innan du börjar skruva. Enklast är att tappa ur lite olja först så slipper du läckage när axeln är fri från diffen.

Tiden som behövs för att göra detta är 1 timme om allt lossnar som det skall annars kan det ta längre tid...

//Göran
Nu när jag endå har dig på tråden kan jag ju passa på att fråga var man fyller på oljan ur diffen och om det finns något sätt att mäta så man vet att man har rätt mängd?

Tack för svaren hittils
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
På min bil finns det en avtappningsplugg och en nivå-/påfyllningsplugg i diffen fram. Ställ bilen plant och fyll sedan på tills det rinnner tillbaka ut genom påfyllningshålet.

Det är trångt att hälla i oljan. Jag köpte en oljekanna på Jula och förlängde pipen med en slang. Det var enkelt att fylla på oljan på detta sätt.

Oljan till diffen i min bil fanns att få tag på hos Laitis i Umeå i alla fall. Tror du skall ha samma, Castrol SAF XJ 75W-140.

//Göran
Tackar igen, var förbi Laitis fick samma olja till min
Sista frågan....hoppas jag

Drog fram alla verktyg idag och trodde jag kunde börja.......tills jag insåg att jag inte hade rätt hylsa för att få lös bromsskivan

Du råkar inte veta vilken hylsa det är?

Såg att biltema hade 32 (vilket jag också hade och den var för liten)
nästa storlek om hade var 36, vet inte om det kanske är för stort?

Autoparts hade några storlekar därimellan men dom kostade 100kr/st så man vill ju inte köpa alla därimellan för att vara säker
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Den stora muttern i navcentrum har ingenting med bromsskivan att göra, den låser fast drivaxeln i navet.

De är luriga dessa muttrar till drivaxeln - de är 12-kantiga, kolla att din hylsa har 12 hörn och inte 6.

Det är storlek 30 på min bil men din har grövre gänga och därför grövre nyckelvidd. Vanligaste dimensionerna på fasta nycklar som kan passa din mutter är 32-33-36 men de kan förstås kommit på att göra den i en annan dimension. För att vara säker, ta fram skjutmåttet och mät mellan 2 plana och parallella ytor på muttern.

//Göran
Jo såg det, får vänta med bytet tills imorron då jag får tag på en hylsa som passar

En fråga om packboxen, bör man byta den när man byter drixaxeln, så att det stod med som ett steg i bytesprocessen

I så fall får man ge sig iväg och köpa en sån också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.