|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hittar inte momentvärdet vad gäller monteringen av tändspolarna. Två skruvar som sitter i mässingsgängor. Någon som har sett något momentvärde? Ulf | |
|
Momentet är inte kritiskt i den positionen. BMW TIS specar inte momentet Länk . En M6 i 8.8 kvalitet skall normalt dras med max 10Nm, se Länk det räcker sannolikt med mindre i det här fallet. mvh/ Anders |
|
| Momentet skulle jag påstå är: Lagom och med sunt bondförnuft. | |
|
Ja håller med. Inget kritiskt momentvärde. Mer rädd att ta i för mycket. Drog med känsla och satte sedan momentnyckeln till detta värde och det blev 5 Nm. Tack för era synpunkter! Ulf |
|
|
Sätter du tidtagarur när du borstar tänderna också? Jag ställer mig i ledet, dra åt lagom! |
|
| Japmax: Rått men hjärtligt! ;) | |
| Jag har det inbyggt i min eltandborste vilket är väldigt irriterande. Momentdragning är enormt viktigt inte för man drar för lite utan för att man drar för mycket och överbelastar gängorna. Jag blev övertygad då jag kom hem med min BMC Cooper SS på 70-talet och alla gängorna på samtliga hjulmuttrar var helt sönderdragna och jag kunde ta ut dem som en spiral ur muttrarna. Hjulen var med andra ord helt lösa efter att jag köpt en sats nya däck. Och nya däck köpte man ofta. Framhjulen höll 500 mil! Köpte då min första momentnyckel och efter det har det blivit fler med olika momentintervall så man alltid har en momentnyckel som är vettigt stor och därmed tillförlitlig. Gör inga kritiska jobb utan moment. Helt övertygad som tekniker man är. | |
|
Då är jag helt övertygad av att de var skit kvalitet på dom där hjulmuttrarna och att de hade hänt för eller senare. Men med tanke på hur små hjul och lite en BMC Cooper väger så bör hjulmuttrarna hålla för så mycket moment så att däcket börjar slira mot marken innan gängan går sönder! Iofs så är de engelskt skit vi snackar om hum... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.