|
|
|
|---|---|
|
turbon bytt för 600mil sedan, börja att ryka blått som tusan och ta olja, skickade turbon till gik där de konstaterade att turbon inte blivit av med oljan som den ska och tryckt olja genom tätningarna, så antingen returrör eller vevhusvent gissar jag. Har kikat på min vevhusventilation och undrar vad membranet har för uppgift? allt annat är öppet som det ska och den har inget filter som kan sätta igen, endast en oljefälla. någon som kan funktionen så man vet hur man ska felsöka? mvh | |
| turbon bytt för 600mil sedan och havererat igen.. | |
|
är bilen chippad/trimmad? Hade samma problem med turbos på mid 320d som var trimmad. Bytte du turbon själv? Dessutom är ju din en -02 och den första med 150hk, väldigt vanligt med turboras på dem då det är forfarande samma turbo som på 136hk bilarna. Ventil till vevhusventilation ska bytas var tredje oljebyte! |
|
| vad för ventil ska bytas? inte chippad, vad gör membranet i vevhusventen? | |
|
nsa: Vad det är för ventil du menar. Det enda jag har hört är att vevhusventilationen byts till en uppgraderad version utan filter, vilket du redan verkar ha Stoffe. Trodde också att min turbo hade pajat i våras. Tog ur den och lämna den till GIK, men de sa att den var ok (som ny till och med) jag bytte den i och för sig för 3år sen (c:a 3000 milsen) och även vevhusventilationen då. Det GIK sa till mig då var att man skulle kolla mycket noga att det inte hade satt igen i oljekanalen i turbon. Den är väldigt liten så det ä viktigt att oljeledningen är helt ren och inget kommer in där vid monteringen. Är du säker på att returledningen inte har några koksavlagringar. Det kanske är viktigt att det inte finns någon som helst avlagring för att oljeflödet inte ska bromsas upp det minsta. Det krävs mekanisk rengöring för att få bort i så fall. Kanske säkrast att byte ledningen helt då. |
|
| I locket man tar bort för att komma åt oljefällan sitter det ett membran med en fjäder, verkar kunna stänga vevhusventen, men varför? | |
|
Ok, en del av oljeavskiljaren alltså. Nr 15 Länk |
|
| exakt, men försöker förstå funktionen hos membranet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.