|
|
|
|---|---|
|
Har nu kört 118d till jobbet i en vecka... underbart! Mini Cooper S är bra också men på andra vis om man så säger. Ångrar inte bytet i alla fall. Då jag inte har för avsikt att behålla RFT däcken har jag beställt litye prylar. Original punkagojs med kompressor med hållare hämtades på BMW idag. Köpte ingen domkraft dock... 1400kr var för dyrt... borde att gå att hitta en begagnad. Passar ända från modellerna E38/E39 och E46 och nyare. Någon som har en över? Köpte även avgasrörsbling... blir lite snyggare. Senare i helgen skall jag ge mig på att sätta in extra 12v/cig uttag i konsolen fram då min vil saknar rökarpaket... att bara ha ett uttag mellan sätena vis AUX ingången är för lite. Vad det är kul att vara tillbaka i "träsket" igen! ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Se där ja !! klara du dig utan "buss" numera ?? eller får du ha "egen" bil ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Njae... buss har vi också. Just nu en VW Caravelle lång TDI 174(+)hk 4-motion -07. Men det är familjebilen... och jag måste ha en pendlarkärra numer då jag har nytt knog. Vi hade tidigare en Mini som frugan ville ha men den gick inte så bra att pendla med. Lite alkisvarning på en Cooper S "bullrig och törstig". ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Punkagojset hjälper inte om du får en för stort hål ! Bilen är anpassad och inställd för RFT däck, så den blir lätt för mjuk med vanliga däck. Visst kan man ha en tilläggs försäkring typ. Falk som gör att dom kommer och hjälper dig, men vad kan en bärgare göra som du inte kan göra med dina punkagojset. Bogsering till närmaste däcksverkstad som är stängt för det är kväll ?? Bara några tankar som jag haft om min 118d ! |
|
|
Tror att jag har en bra lösning på för stort hål problematiken. Min fru har en mobiltelefon och vet hur man rattar en Caravelle. Ett hjul lätt tillgängligt hemma så löser det sig. Men förhoppningsvis så kommer det aldrig att behövas. Jag övergav RFT däcken på vår Mini Cooper S också med gott resultat. Svampig? Njae... det beror ju på vad man jämför med. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| RFT däcken får man inte köra hur länge som helst heller med punka, på en långtur borta från öppna däcksverkstäder som kan runflat är det ganska kört ändå, alltså, man få ringa efter BMW assistans och förhoppningsvis inte vänta för länge... | |
| Bara att gratulera! Jag gjorde ett misstag för 1,5 år sedan med en Peugeot 207cc som jag rättade till för lagom ett år sedan och jag hade exakt samma känsla som du beskriver! Välkommen tillbaka, skönt att se dig som ditt vanliga jag! | |
|
Så har man mekat BMW i helgen. Schnyggavgasrörsmojängen är på plats. Dessvärre passade inte punkagojset och kompressorn i den fina cellplasthållaren. Hade fått ett Mobility kit istället för rätt kompressor och punkagojs för sig. Mobility kittet hade en snygg väska osv men vad hjälpte det. Vill inte ha en snygg väska åkande omkring löst i bagaget så jag lämnade igen kitet och såg till att de beställde rätt grejjor till cellplasthållaren. Köpte ny skyltbelysniong (original LED) samtidigt... de som satt var smutsiga inuti så de lyste olika starkt. Annars så har jag numer ett extra ciguttag på mittkonsolen placerat på höger sida och en laddsladd till tfn stickande ut i springan mellan ACC panel och stereon. Div lampor är beställda till lykteriet... skall xenonkonvertera helljus för att slippa extraljus. Det blir det LED W5W till parkeringsljus, Osram Diadem till blinkers fram och bak samt helkromade orangea lampor till sidoblinkersarna. Köpte beganad motorvärmare på skroten. En Defa kontaktvärmare kostar 1450kr för bara själva elementet och jag fick tag i alltihop på en bilskrot för 700kr plus frakt. Sen skall vi filura på vinterdäck... följde med dubbfria men det vill jag inte ha. Kanske säljer dem med fälg och köper nya dubbade kompletta hjul. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hur gick installationen av cigguttaget? Vad är det för cellplasthållare som du nämner? Något i bagagrummet? Har själv ett mobility kit, men som du säger så åker det runt en hel del i bagaget... |
|
| bra att du ska byta till osynliga blinkerslampor, knappt någon som gör detta men det gör en sådan stor skillnad, man ser inte vad det är men bilen blir bara snyggare helt enkelt =) | |
|
120dM: cellplasten har reservdelsnummer 71 10 6 792 858 och får plats till vänster om batteriet i den lilla fördjupningen. I den skall en kompressor och punkagojs få plats ifall man bara får rätt prylar. För att dra in ett ett (eller två, jag gömde ju ett bakom ACC panelen) ciguttag till tog jag loss hela mittkonsolen och skarvade på sladden som går till uttaget vid AUX kontakten. På så vis blir den ju även avsäkrad på rätt sätt. Jag borrade hålet i instrumentbrädeplasten strax till vänste om handskfacket. Bra för att det inte syns så mycket och dåligt för att man inte kan öppna luckan till handskfacket ifall man har tex en GPS inkopplad där. Men jag är van att offra funktion för design... har ju haft en Mini Cooper S :-D ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| hmm...en dum fråga, men varför skulle man behöva en domkraft till Mobility kompressorn....är det så att man måste hissa upp bilen för att fylla tätningsmassan och fylla på luft ? | |
| Glöm inte att beställa den korta sportantennen! | |
|
Nu har jag äntligen fått rätt saker till skumplasthållaren! Kompressor och punkagojs får nu plats under mattan. Bilder på hur det ser ut finns här: Länk Satte i 2 nya skyltbelysningslampor med... de lyste olika starkt så det störde mig lite. 128kr - BMWCS rabatt per styck på BMW... billigare än pirattjafs på Ebay! Man BEHÖVER ingen domkraft till mobility kittet men jag vill ha en ändå! Dyker förhoppningsvis upp en från skroten snart. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Snyggt ! Vad kostar däcks prylarna ? |
|
|
Totalt 1676,60kr med avdragen rabatt... ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Alltså lagningssatsen, kompressor och insats 1676,-? |
|
|
Precis... och ett kardborreband och en plastplupp. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.