AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
512

Hur bra köp är en 750 generellt sätt?

Diffus frågeställning, jag vet...

Tänker på en i prisklassen 40-60k.

Brukar det vara mycket problem med dem, eller kan man räkna med att få några problemfria mil med den?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror att mellan 40-60.000 kronor så ska du nog få ett fint exemplar. Runt 40.000 kronor så kan du nog räkna med en -88 eller -89, om du vill ha ett exemplar som är i ganska så bra skick. Det finns extrema exemplar som kostar en hel del och då spelar inte årsmodell någon roll. Man kan ju inte garantera att en -88 för 40.000 kronor fungerar perfekt, det är alltid svårt just när de är begagnade att veta sådant. Däför ska man höra på motorn, den ska ha den lugna gången som V12:orna har och du ska naturligtvis provköra den och känna efter om det slår i kardan när du accelererar från 20-50 km/h. Det är det området som det brukar vara som värst på just 750. Du kan nog räkna med att många 750 har gått som bruksbilar och har en del "fix". Du kan hitta ett exemplar som verkligen har tagits hand om som en entusiastbil och som är fräsch och då är det bättre att betala mer för en sådan än att få en som har en massa problem för då blir det inköpspriset x 2. Vet andra som har fått det, men det beror också på hur mycket du som ägare vill satsa på bilen. Jag anser själv att en entusiast som byter mycket själv på bilen och sköter den bra samt antecknar ner mycket av det som uträttas på bilen kan vara en bra ägare att köpa bilen av. Det ser man oftast på bilen i vilket skick den är i och om det har blivit några anteckningar med tiden. Ok, det är viktigt att höra så att bilen låter och går bra, men om vi snackar om en riktig entusiast så brukar inte den vara inlämnad så ofta. Den personen brukar fixa mycket på egen hand. Kan då t.ex vara så att han/hon har köpt upp ett exemplar som de tycker är värt att satsa pengar och tid på. De kanske har kollat så att utrustningen är bra osv. Den dagen som bilen säljs kan vara en riktigt bra affär för både säljare och köpare. Jag tycker inte att du ska stirra dig blind på serviceböcker utan om du inte själv vet så mycket om hur en 750 ska uppföra sig så ta med någon kunnig person inom området som är som stöd för dig när du åker och tittar på en. Jag tycker att skicket på bilen samt hur den går i motor och växellåda är det viktigaste som man ska kolla på en 750.

//Schnitzer
st
88
stene
530i 88a (e34)
men e det inte så schnitzer att dem här bilarna har en jävla massa probs med elektroniken typ databoxar, motorstyrning osv? såvitt jag vet så sitter det tex en databox för motorns högra sida, en för motorns vänstra (eftersom bilen kan stänga av 6 cylindrar)sen finns en box för att bevaka dem här 2 boxarna sen finns en för´automatlådan en för antisladdsystemet osv osv. vad jag har hört så ska man vara jätteskrajj för just-elfel. men jag kan ha fel jag har ju inte en v12a. hittade några exemplar hos nestors bil i täby (eller var det vallentuna) i stockholm men vart avrådd av både folk man kännde o inte kännde.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Stene: Det stämmer som du säger. Det kan bli mycket problem om elektroniken börjar krångla och dyrt. Elektroniken skall tydligen ha blivit bättre/stabilare från 07/90, alltså årsmodeller -91 och uppåt. Jag vet själv när jag tar min fars 735i -88 i något ärende att den kan bli lite konstig ibland. Då menar jag check-kontrollen för färddatorn. Det kan komma upp alla möjliga olika tecken. Min far har nästan haft bilen sedan den var ny, men det dröjde ett tag innan det kom upp. Det har troligtvis något med kretskortet att göra. Om jag jämför med min så har jag aldrig haft några liknande problem.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.