AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.142

"Vinterolja" till 530 E39 - Vilken?

Ba
328
Basilika
E39 530im
Ska snart byta olja o undrar vilka oljor ni starkast rekommenderar. Jag kommer att bruka bilen ofta med många kallstarter o små korta körningar. Har ingen tillgång till motorvärmare eller kupevärmare. Har för mig att motorn rymmer över 6 liter olja (?). Priset spelar ingen roll. Tackar för alla svar! =)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag vet inte om det är "sant" en det sägs att shells helix 5w40 som ica brukar ha kampanj på är bättre på vintern än castrol 0w30 i samband med vevhusproblemet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, en 0W30 eller 0W40-olja är optimal vid kallstart!

0W-oljorna brukar också nästan uteslutande bestå av basolja av PAO-typ = "äkta syntetolja"

Finns flera märken som gör sådan olja och har de samma kvalitetsklassningar (API, ACEA och t ex BMW Longlife), är de snarlika i prestanda.

Oljan bör vara klassad API SL alt. SM, ACEA A3/C3 och helst BMW Longlife - då vet du att oljan är mycket bra och gott och väl räcker för din motor.

ca 6,5 liter rymms det i motorn, men det är inte säkert att man får ut all gammal olja.

Men ha gärna en extra liter i bilen för att kunna fylla på om det skulle behövas när du kört ett antal hundra mil eller mer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Här kan du tex köpa Mobil 1 0w-40 till bra pris.
Länk

Blir väl ca 700 kr inklusive frakt om du köper 5+2 liter. Tveksamt om det går att hitta till bättre pris i Sverige.

Själv tror jag dock att jag fortsätter köra på den något lite tjockare 5w-40 oljan i min V8a.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.