|
|
|
|---|---|
| Ska snart byta olja o undrar vilka oljor ni starkast rekommenderar. Jag kommer att bruka bilen ofta med många kallstarter o små korta körningar. Har ingen tillgång till motorvärmare eller kupevärmare. Har för mig att motorn rymmer över 6 liter olja (?). Priset spelar ingen roll. Tackar för alla svar! =) | |
| Jag vet inte om det är "sant" en det sägs att shells helix 5w40 som ica brukar ha kampanj på är bättre på vintern än castrol 0w30 i samband med vevhusproblemet | |
|
Tja, en 0W30 eller 0W40-olja är optimal vid kallstart! 0W-oljorna brukar också nästan uteslutande bestå av basolja av PAO-typ = "äkta syntetolja" Finns flera märken som gör sådan olja och har de samma kvalitetsklassningar (API, ACEA och t ex BMW Longlife), är de snarlika i prestanda. Oljan bör vara klassad API SL alt. SM, ACEA A3/C3 och helst BMW Longlife - då vet du att oljan är mycket bra och gott och väl räcker för din motor. ca 6,5 liter rymms det i motorn, men det är inte säkert att man får ut all gammal olja. Men ha gärna en extra liter i bilen för att kunna fylla på om det skulle behövas när du kört ett antal hundra mil eller mer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här kan du tex köpa Mobil 1 0w-40 till bra pris. Länk Blir väl ca 700 kr inklusive frakt om du köper 5+2 liter. Tveksamt om det går att hitta till bättre pris i Sverige. Själv tror jag dock att jag fortsätter köra på den något lite tjockare 5w-40 oljan i min V8a. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.