AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.531

Behöver Höjdjusterings skruvar till strålkastare E39

Sida 2 av 2
Be
278
Bengt C
523i -96
marin849: Båda plastkullederna går sönder. Både dem som justerar höjdled och dem som justerar i sidled. Men det verkar som att höjdinställningens led pajar först.
Be
278
Bengt C
523i -96
...i alla fall på den gamla strålkastaren (ej facelift/Xenon)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag har 6 st strålkastare till pre facelift. 4 halogen och två xenon. Av dom så hade en av dom en hel sidojusteringspinne, vilken också smulades sönder när jag försökte montera den i en av dom strålkastarna som sitter på bilen.

Alla 6 höjdjusteringspinnar är hela och verkar vara i bättre skick. Så för mig är det enbart sidojusteringspinnarna som gått sönder.

Köpte två uppsättningar nya på Schmiedmann, så nu har jag i alla fall två hela strålkastare.

Märklig konstruktion det där. Eller kanske rättare sagt, konstigt materialval, en plast som blir spröd med åren och går i smulor bara man tar i den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aha!
Jag trodde ju det var staget till elmotorjusteringen som pajade och att det är därför ljuset kan peka ner i backen när det händer.

Som vanligt gäller det att slå så många flugor som möjlig i en smäll. Plastglas+nya stag låter som en plan!

Enda risken med att förstärka något (aluminiumstagen) skulle vara om något annat (dyrt) riskerar att gå sönder istället när man är där och byter lampa, men det kanske inte är något problem i detta fall.
Risken att något annat skulle gå sönder om man byter till metall skulle jag tro är minimal.

Men plaststagen håller i och för sig ca 10år. Så om man vill att stagen ska överleva hela bilen så kör man på metallstag. Vill man att stagen ska vara slut lagom tills bilen ska på skroten så kan man köra på plast en gång till:)

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag kan till och med tänka mig att dom håller kortare tid om man färdas på mycet ojämna vägar då lär det en del mer belastning på dom också.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.