AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.340

Servopump och styrväxel trasig på E60

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Bilen var trög att styra så jag lämnade in den. Nu säger dom att både servopump och styrväxel är trasiga och att det kostar ca 30.000 kr att fixa. Vad säger ni om detta?
Jadu,för att citera Bmw själva ( "premium bil" ) så är detta bara så dåligt tyvärr !!

El,rost och sedan undermåliga delar i konstruktionen som man läser om här på AP bla gjorde underlag nog för mitt senaste bilval i alla fall.

Att sedan Bmw Sveriges sk good will bemötande på dessa enl mej själv solklara konstruktionsfel är så undermåligt med anser jag är bedrövligt om inte än värre ord skulle användas?

Bmw är trevliga bilar med körglädje,missförstå mej inte fel där i min kritik,men någonstans finns en gräns vad en ägare kan behöva stå ut med i kostnader och tillförlitlighet !!

En -05 skall INTE kosta 30000kr bara så där i reparationer.
I synnerhet inte dessa detaljer,eller menar Bmw att man inte skall styra för mycket kanske ??
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man funderar på att överge BMW. Dom är trevliga att köra, men något som detta ska inte hända. Varför har dom bara två års garanti? Blir det för dyrt då bilarna har låg kvalitet?
Ja tydligen och motiveringen av mitt svar ovan är att om detta är ett sällsynt fel så skulle åtminstone jag ( om jag vore en tillverkare ) rätta till detta genom sk good will åtagande.

Men eftersom Bmw Sverige är så restriktiva med detta så tolkar jag detta som vanliga fel.

Ännu ett argument för mitt tidigare inlägg var då jag mfl försökte få Bmw att agera rörande VV problematiken i M54 motorerna bla.

Svaret var att det rörde sej om få bilar som dessutom var importerade ?!
Ett svar som gjorde väldigt många upprörda både här på AP samt de som läste Vib tidningen.

Långt från sanningen alltså,och troligen det svar Du får Tom i norr om Du försöker strida för sk good will åtagande gällande Din styrväxel.

Jag vet att Bmw Sverige (Solna) läser här på AP men ändå agerar man otroligt klumpigt när det gäller kundrelationer.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har köpt tre bilar nya i mitt liv och således denna också. Det är en djävla smäll som man inte vill ta. Min far och jag har köpt fem nya BMW. Dom borde minst ha fem års garanti eller blir det för dyrt?
Har ägt en E30 -85 (323),E36 -94 (325ic),E39 -98 (525Tds),E39 -01 (525iT),samt äger fn en E46 -01 (320iL).

Mest strulade den Tds -98 jag hade som kontot slutade på minus 60' efter 4 års ägande och slutade med ett pumpras (högtryckpumpen).
Denna kostnad är inte med då jag sålde den med detta fel.

Förövrigt har bilarna varit snälla mot mej och min plånbok förutom försäkringen då ;)

Enda smolket i bägaren är den rost som min nuvarande bil har (E46).
I skarvar och huv,dörrar,bakluckan samt krackeleringar i lacken.
Nämnas kan då VV problemet.

Har nu konverterat till Volvo (V70 -01 T5) med 26' stadiga mil på mätaren.
Körde genom SBP i dag med blankt papper och en HC på 16.
Bara att se om den blir billigare i slutändan?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag kollade på Lexus, men dom är dyra förutom IS 250. Jag är konsult på Volvo så jag skulle nog få en bra deal på XC60.
Då finns det inget att fundera över ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.