|
|
|
|---|---|
|
Tjena!! Undrar var avtappnings pluggen sitter på min m20b20 ? Tänkte tömma den på glykol o hälla i nytt,, undrar också vilket moment jag ska dra när jag sätter dit min nya topp o även åtdragnings följd :) Mbh Rogga | |
|
Sitter alltid en plugg i motorblockets lägsta punkt. Leta någonstans mitt på blocket under grenröret. Troligtvis pos. 7-8 här: Länk Sedan har du väl en plugg i kylarens botten. Inte så tokigt att lossa en kylarslang och spola igenom kylare och block med mycket vatten innan återfyllning. Notera att du inte kan spola genom termostaten bara.. |
|
| Rättning: Kanske vettigare att säga cylinderloppens nedre punkt. Blocket fortsätter ju ner till själva vevhuset också. Kanske på halva blockhöjden på höger sida borde pluggen sitta ungefär. | |
|
En bild Länk pluggen hittas under cyl 5. Anders uppskattning är korrekt (så klart). mvh/ Anders |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Pluggens har ju lokaliserat ganska exakt av både Anders-72 och AKN. Men vi tar en bild till :-) Detta är ett M20B23 block Länk På en M30B35 sitter den dock lite längre bak, i höjd med 6:ans cylinder Länk Här hittar du alla moment. Åtdragningssekvensen finns inte där, men den kan vi lätt skaka fram. Annars gäller generellt inifrån och utåt i en spiralform. Länk |
| Tackar för svaren | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående åtdragningssekvensen. Hittade ingen bild så jag tog ett snapshot från BMW's verkstadsmanual. Är egentligen för M20B25 men det ska vara likadant på M20B20 och M20B23. Länk Tänk på att lossa i rätt ordning också! Du lossar från 14 ned till 1. Du drar åt från 1 upp till 14. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.