|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Orsaken till att SAE artikeln gjorde mig lite nyfiken är väl mina egna nuvarande oljebytesintervall. Jag kör själv ca 1400 mil/år just nu med min 540 E39. Har gjort ett oljebyte på våren och ett på hösten. Jag trodde helt enkelt detta skulle vara optimalt (om än något lite överdrivet). Fått intryck att en hel del andra på forumet kör enligt denna plan också (åtminstone de av oss med något äldre bilar). När man nu läser SAE utdraget att de första ca 500 milen med ny olja kanske sliter något lite mera på motorn blir jag lite tveksam. En lämplig kompromiss kanske istället är endast 1 oljebyte/år men ett extra oljefilter byte emellan? Blir också en trevlig kostnadsbesparing på 7 liter olja / år. ;-) Å andra sidan har man det här med kondonsbildningen i oljan och våra ganska extrema nordiska förhållanden på vintern. |
|
|
Envisas på nytt med att påpeka det nya hotet för våra motorer,nämligen Etanolet i bensinen. Äger en Volvo V70 T5 -01 som haft i stort sett 1 ägare före mej och den har full service historik från första början. Den har idag rullat +26000 mil med oljebyten varje 1500 mil. Fick förra veckan bra värden genom besiktningen där HC värdet visade 16. Ett gott betyg på en välmående motor anser jag. Däremot en fundering på klasserna för oljan.. Visst har läst mängder här på AP om olika klasser,men läste även instruktionsboken för Volvo att ett mindre gap/spel mellan viskositet klasserna är bättre,ex 0w30 än 0w60. Bättre på det sättet att 0w30 oljan är slitstarkare men sämre vid högre belastningar ex racing mm. Men vi talar om bilar som körs på allmän väg antar jag och inte racing om man inte tävlar eldyl och då faller 1500 mils intervallet i alla fall ;) Vad jag förstått är första värdet det sk köld-värdet när oljan är kall och det sista hur tjock oljan är varm. W= Vinter anpassad. Spannet mellan första sista avgörs av sk additiver i oljan. Additiverna försämrar dock slitstyrkan på oljan,dvs livslängden på de sk kedjor som bidrar till hållbar oljefilm. Rätt eller ? |
|
|
Alex, viskositetsindexet (hur "bred" oljan är viskositetsmässigt) avgörs i princip av två faktorer = basoljans egenskaper/kvalitet och ev. viskositetsindexförbättrande additiv (som i praktiken är långa kolvätekedjor som rullar ihop sig till små bollar när oljan är kall och vecklar ut sig när oljans temperatur stiger och på så sätt skapar mer friktion i oljan). Det är riktigt att VI-förbättrarna slits genom att de blir allt kortare och på så sätt succesivt förlorar sin förmåga att minska oljans uttunning när den blir varm. Så ur det perspektivet slits en "bredare" olja mer än en smal, under förutsättning att de båda har motsvarande basoljor. Men faktum är att många helsyntetiska (äkta helsyntetiska = t ex. PAO- och Esteroljor) inte har några VI-förbättrande additiv då basoljan i sig är tillräckligt "bred" viskositetsmässigt.... Man kan inte säga att "spannet mellan första och sista avgörs av additiver i oljan" - det är för enkelt resonemang som ofta inte stämmer. Oljan har många olika additiver för att få önskade egenskaper, t ex VI-förbättrare, detergent- och dispergentadditiv, EP-additiv, additiv som skall motverka sura restprodukter mm. Personligen byter jag olja i BMW:n efter ca halva "serviceintervallet" vilket blir ca 1300mil. Mercan får ny olja ca var 1000:e mil. BMW:n har gått mer än 32000 mil och visade ett HC-värde på 008 förra besiktningen (vilket för övrigt är det högsta HC-värdet den bilen har haft vid en besiktning) och Mercan som gått 35000 mil hade ett HC-värde på 006 efter lite varmkörning efter att först ha varit över 150 (katalysatorn hade svalnat efter en halvtimme i kön en kall höstdag så två varv runt besiktningshallen gjorde susen!). Jag har som sagt inte läst hela artikeln, utan bara abstractet så jag vågar inte uttala mig i detalj, men jag håller med om att det är stor skillnad mellan lastbilsmotorers driftförhållande jämfört med merparten av personbilarnas - så det är svårt att jämföra "äpplen och päron". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tusen tack Johan B :) Ja detta med oljor är inget annat än en stor vetenskap. Utan att dra detta i "lång-bänk" så skriver Du om sk PAO och Ester-oljor? Hur vet man vilka oljor detta rör sej om? Jag menar,utifrån de sk specifikationerna på dunken man kan läsa? Vilka märken typ Castrol,Mobil mm har dessa olje-arter? |
|
|
PAO = Polyalfaolefin - vilket enkelt uttryckt är en olja som är ihopbyggd av de kortaste kolvätekedjorna - man raffinerar och crackar ("klyver" kolvätekedjorna) i en råolja tills man får metan som är den kortaste kolvätekedjan. Genom olika petrokemiska processer sätter man ihop ett antal metankedjor tills man fått den längd man önskar. På så sätt har "alla" kolvätekedjor i basoljan samma längd, vilket gör att den blir mer stabil och helt "ren". Lite slarvigt kan man säga att en PAO-olja är minst lika bra som en högrenad och högraffinerad mineralolja av god kvalitet. Kemiskt sett är PAO en konstgjord "designad" superren mineralolja. Esteroljor är något helt annat då de görs av en alkohol och syra som får reagera - då bildas esterolja och vatten. Vattnet tas bort och kvar blir en smörjande olja som normalt har bra egenskaper - de är oftast extremt värmetåliga, har brett viskositetsindex och inte minst har en god förmåga att binda andra ämnen (såsom additiver och föroreningar som tvättas bort från motorn). Tyvärr marknadsför många oljebolag högraffinerade hydrocrackade mineraloljor av EHVI/VHVI-typ (med höga viskositetsindex) som "syntetiska", men det är de inte om man ser lite ortodoxt på det! De oljorna kostar ungefär hälften att tillverka mot en PAO eller Esterolja (som är ännu dyrare att tillverka), men säljs för nästan samma pengar som en "äkta syntetolja" - du kan jämföra det med att du köper billigt mousserande vin som har tillsatt kolsyra, men får betala lika mycket som Champagne... Produkten är kanske inte dålig i sig, men man betalar oproportionerligt mycket för den i förhållande till tillverkningskostnaden... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar :)) | |
|
Kanske dessa har lyx-oljan ? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.