|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Eller hur ska man tolka den här artikeln? ;-) Länk Diskuteras i denna tråden: Länk Såg någon i forumet som byter oljefilter betydligt oftare än oljan. Men tanken att det är lyx för motorn med tätare oljebytesintervaller kanske är fel? (Men självklart finns det en gräns.) Sedan kan mycket väl vintern och dess påfrestningar på motorn också spela roll här i Norden, samt körstil så klart. | |
|
Oljepappfiltret slutar rena vid ca. 1000 mil, efter det ansamlas all skit i oljan... Oljan klarar detta, men motorn får ju lite sludge här och var till slut. Hittade ett filtersystem som verkar lovande, det borde även eliminera frusen vevhusventilation: Länk Sweden Distributor JHB-Trading ALMGATAN 25 S-36131 EMMABODA SWEDEN phone 1: 46 (0)471-48733 phone 2: 46 (0)70-882 36 06 email: johanbondesson@hotmail.com Mvh |
|
|
Jadu om äldre/slitnare olja skulle vara bättre än ny olja ?? Och så undrar en del varför Amerika har det så svårt just nu ;) Bara detta med serviceintervaller idag som börjar överstiga 2000 mil skapar problem med avgasvärden,vevhusventilationer mm pga skit,smuts och vatten i oljan. Lägg därtill effekten av Etanol-inblandningen etc. Jag sticker ut näsan som oberoende tribologisk expert och säger max 1500 körda mil inkl filterbyte ;) |
|
| Med tillräckligt filtrersystem och stor trågmängd håller en syntetolja lätt de långa serviceintervallen. Titta på tung trafik. 10´mil funkar. Men då är det inga pappersfilter. | |
|
Inte vet jag ;-) Men hänvisning till artikeln skriver ts: "For the first 3k miles or so, the benefits of the tribochemical films formed (as stated by the article) are not yet present, and the magnitude of wear would be increased." Alltså att den nya oljan sliter något lite mera på motorn de första ca 500 milen? Sedan kommer långa utläggningar om när man lämpligen bör byta olja pga att oljan blivit för dålig, "sweetspot". ;-) Verkar förekomma intervaller allt mellan 1200 mil - 1900 mil. "Focal 46" har ett intressant schema: "I change mine every 9k with a filter change at 3k, 6k, and of course 9k." ;-) 9K = ca 1450 mil TS ger sig inte utan fortsätter sina analyser, tex här. ;-) Denna gång med Castrol olja. Länk |
|
|
Här lite mer diskussioner över samma tema. Länk Många gör sig roliga över trådskaparen och artikeln. ;-) Någon skriver "I'M NEVER CHANGING MY OIL AGAIN!!!!!!!!" En annan "Excellent article. So the lubricity increases as the oil gets more mileage. That means the longer the oil change interval the better. I am definitely sticking to my sweet spot of 45k miles or 6 years interval." ;-) |
|
|
Täta oljebyten är alltid bra, en fräsh olja är alltid bättre än en gammal eller använd dito. Frågan är hur ofta och med vilka intervall... I de blindas rike... Varför byter dom som byter olja vid 1000 mil sin olja, trots tillverkare rek annat? Är det faktiskt någon som låtit ett labb (FAM/DNVPS/...) kolla hur oljan faktiskt mår? Undrar bara, säger inte att det är fel att byta ofta, men behövs det? Helt klart är att att en sliten motor behöver frekventare oljebyten än en ny. Själv byter jag filter en gång per år och olja varje gång det säger pling. Tänkvärt; oavsett hur mkt oljebytes intervallen kan debatteras så tror jag (baserar på erfarenhet, men ej från bilar) att du får svårt att motivera ditt försäkringsbolag att ta kostnadenför en ny motor om oturen skulle vara framme, om du inte följt tillverkarnas rekommendationer... Förutsatt att du har täckning. |
|
|
Det finns dock viss sanning i påståendet, även om de kanske har förenklat resonemanget lite väl mycket för att vara ett seriöst "paper" från SAE....det är ju mer faktorer än bara låg friktion som är viktiga i en olja. Det dock många felaktigt tror, är att ny olja alltid är ren olja! Många gånger följer det med förhållandevis stor mängd oönskade partiklar när man byter oljan även om man är renlig i processen (ofta innehåller ny olja i sig mycket föroreningar!), samt när man lossar oljefiltret kan det frigöras smuts från filter och runt filtret som sköljs med av den nya oljan i motorn. Premolubesystemets höga reningsgrad gör att filtrerad olja är renare än oanvänd dito. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hallå, vänta, tjena !!! Hur menar du nu ??? Många gånger följer det med förhållandevis stor mängd oönskade partiklar när man byter oljan även om man är renlig i processen (ofta innehåller ny olja i sig mycket föroreningar!), samt när man lossar oljefiltret kan det frigöras smuts från filter och runt filtret som sköljs med av den nya oljan i motorn. Det där skulle vara intressant att höra en vidare utveckling av. |
|
|
Är inget konstigt! Ny olja är INTE nödvändigtvis ren ur ett tribologiskt perspektiv. Ofta finns det en mängd oönskade partiklar i oljan t om om man lyckas hålla en hög renligtet vid bytet och inte förorena oljan med smutsiga kärl, oljetrattar etc. Nu är iofs inte en motor superkänslig för den typen av partiklar, men i känsliga hydraulsystem används ibland högrenande filter innan oljan kommer ut i systemet för att minimera föroreningarna i oljan. I och vid oljefiltret fastnar smuts när oljan cirkulerar. När det är dags att byta filtret har det förhoppningsvis fångat upp (filtrerat bort) smuts ur oljan. När man lossar det förorenade oljefiltret kommer alltid en del av dessa smutspartiklar att lossna och i värsta fall förorena det nya filtret/nya oljan. Detta kan man se i olika studier, då partikelhalten i oljan ofta sticker iväg precis efter ett filterbyte. Men med ett bra filter brukar dock merparten av dessa partiklar fångas upp igen ganska snart, men faktum kvarstår - de måste oftast passera genom motorns smörjsystem minst en gång igen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Någon kommentar till detta? Trådskaparens tolkning an SAE artikeln: "For the first 3k miles or so, the benefits of the tribochemical films formed (as stated by the article) are not yet present, and the magnitude of wear would be increased." |
|
| Utan att vara särskilt kunnig i ämnet kan jag ju konstatera att t.ex. Scania har ett mycket mer avancerat oljereningssystem än vad som sitter i personbilar på sina motorer med filter i olika steg samt centrifugalrenare. Jag minns inte siffrorna men de var tydligen väldigt nöjda själva med vilka små partiklar de filtrerade bort från motorn. | |
|
Det finns väl fler parametrar som gör att jämförelsen med en Scania haltar för de flesta av oss. Med tanke på vad en Scania kostar ägaren skulle jag tro att han vill starta den tidigt på morgonen och stänga av den först sent på kvaällen alternativt lämna över den till en annan förare som kör den vidare på natten. Med de förutsättningarna skulle jag tro att de flesta bilar utan vidare skulle klara 3-4000 mil mellan oljebytena. Personligen byter jag oljan var 1000:e mil. Och dom som mot förmodan skulle påstå att det inte är bra för motorn skulle jag ta sig en fundering till. Per L |
|
|
Mats, SAE är en seriös organisation och det stämmer säkert vad de kommit fram till, men det är som sagt många parametrar som spelar in och avgör vad som är "bäst" totalt sett. Jag har bara läst abstractet och det ger lite knapphändig information. Scanias cyklonrenare är en väldigt smart och effektiv uppfinning - synd att vi inte har sådana på bilarna...i en modern förbränningsmotor framstår oljefiltret med pappersmedia som rena urtidsprodukten - det har inte hänt så mycket sedan 30-talet på den fronten. Klart svagaste länken i smörjkedjan i en motor! Med ett högeffektivt oljefiltersystem kan en bra olja hålla extremt länge! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Per L: Absolut! Men samtidigt kör man en Scania upp till 12000 mil innan byte, även om det inte är normalfallet. Jag tänkte så här: En lastbil ska fungera problemfritt i 100000 mil till lägsta möjliga kostnad och minsta möjliga stilleståndstid (läs: service i detta fall), och då har de kommit fram till att just det oljereningssystemet hjälper till att uppnå målet, alltså ligger det någonting i att det är en fördel att ha vettig rening av oljan för att slippa byta så ofta. Tydligen tittar man nu på att ha ännu längre oljebytesintervall och bara fylla på med additivpaket direkt i i oljesystemet, eftersom additiverna bryts ner oavsett hur mycket man renar oljan. |
|
|
Till Er tribologi experter: Tror att oljan Vi alla har i våra motorer klarar längre sträckor än 1000 resp 3000 mil,det råder inga tvivel om,men som Johan B var inne på så finns det svaga länkar ex oljefiltret mm som avgör när oljebytet är dax. Likaså den svaga länken med kondensbildning i oljan där jag avser vevhusventileringen som ex. Med hänsyn tagna till dessa punkter krymper intevallet betydligt och då inte pga oljan är utsliten,men däremot finns oönskade biprodukter som endast kan avlägsnas genom ett byte. Därtill effekterna utav Etanolets påverkan i bränslet som en extra "krydda" i dagen motorer ;) Rätta mej om jag är på fel spår.....? |
|
|
Ni har nog rätt många av er. Att oljan inte är kass efter 1000/1500 mil är jag med på men fattar fortfarande inte hur man vid ett filterbyte kan få in föroreningar ? "samt när man lossar oljefiltret kan det frigöras smuts från filter och runt filtret som sköljs med av den nya oljan i motorn" Allt är ju relativt men det är ju inga Volvo BM från 1967 vi pratar om. MVH Patrik |
|
| Grus/fin sand lägger sig ju gärna i alla håligheter och vill gärna ramla ner när man öppnar diverse lock till kylvätska, oljefilter etc | |
|
Stooges, det är inte så konstigt egentligen. I de flesta moderna bilar sitter det ett insatsfilter - mellan filtret och kring de ytor som tätar filtret, i gängor i locket etc. ansamlas det alltid smutspartiklar som lossnar igen när man lossar filtret. När du lossar oljepåfyllningslocket lossnar det också partiklar som har ansamlats runt tätningar och bajonettfäste, i gängor etc...som då ramlar ner i motorn. Är man dessutom inte så renlig att man blåser rent med tryckluft och torkar rent med en trasa/papper runt oljelocket innan man lossar det, finns det alltid smuts som sitter på utsidan av locket som får access till motorns inre när du lossar locket. Andra föroeningar finns i de "rena" plastdunkarna - för ny olja innehåller tyvärr en del oönskade föroreningar trots att de flesta tror att oljan är ren... I en motor spelar kanske dessa partiklar mindre roll, men i ett känsligt hydraulsystem kan de definitivt ställa till problem. Har man dessutom stora kärl (fat eller bulk) får man alltid utfällningar i form av kondens, rost och annat oönskat, särskilt om man har stora temperaturskillnader under lagringstiden. Kanske låter "petigt" men faktum är att det kostar tio gånger så mycket att filtrera bort smuts i ett smörjsystem i förhållande till vad det kostar att se till att smutsen inte hamnar där från första början... Marin849, jag har sett försök när man bara tillsätter additiv i tunga dieslar och det fungerade inte som man önskat, men då hade man bara motorns standardoljefilter - med by-passfilter som filtrerar bort i princip alla partiklar som är så stora att de i teorin kan bryta oljefilmen hade det troligen gått betydligt bättre. Får man bara bort vattnet (som alltid finns i oljan pga att det bildas vatten i förbränningen och en del av det vattnet pressas ner i oljan vid sk. blow by) från oljan har man vunnit extremt mycket då det i stor utsträckning som gör att oljan oxiderar och som också "äter upp" additiven i oljan. Har läst oberoende testrapporter där många lastbilar har kört mer än "One million miles" med samma olja i motorerna. Med hjälp av effektiv rening (inklusive vatten) har oljan fortfarande ansetts vara fullt funktionsduglig vid omfattande oljeanalyser...så filtersystemen är i hög grad gränssättande för hur länge oljan "håller"! Dock är det stor fördel rent smörjmedelstekniskt om en motor går hela tiden med jämn temperatur - det är vid kallstarterna som merparten av slitaget sker och ständiga temperaturväxlingar mellan driftvarmt och i extremfallen många minusgrader när motorn är avslagen skapar ogynnsamma förhållanden för oljan med kondensutfällningar mm. Men sedan får man ha i åtanke att det kanske är få personbilstillverkare som är seriöst intresserade av att oljefiltersystemen blir så effektiva att man i praktiken inte behöver göra regelbundna "oljeservicar" - det är ju defacto på service och reparation av bilarna som bilfirmorna har huvuddelen av den totala förtjänsten! Mvh Johan B Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Intressant! | |
|
Jag har aktivt sysslat med smörjmedel/tibologi i mer än 25 år (men OBS, jag skulle aldrig kalla mig expert..!). Jag har gjort hudratals laboratorieanalyser. Enligt min erfarenhet går det inte att jämföra lätta fordon/tunga fordon vad gäller bytesintervaller. Antal kallstarter är en mycket väsentlig faktor, särskilt under den kallare årstiden (men OBS; alla starter under +40°C är en kallstart!!). Jag har inte lust att argumentera, för sådana här trådar brukar bli oändliga och det är inte ovanligt med personangrepp... Men jag kan berätta om mina egna beslut: Baserat på mina erfarenheter utför jag alltid ett extra oljebyte mellan service-intervallerna. På min 530xd tänds serviceintervallen i genomsnitt var ca 32000 km så jag byter alltid olja/filter även vid ca 16000 km. Jag kör med olja klassad BMW LL04 med visc 5W-40 (jag har för min egen del medvetet valt att inte köra med 0W-30, 0W-40 eller 5W-30.) Detta är mina val baserade på mina erfarenheter. Hoppas att min info kan vara värdefull för någon. Men jag har full respekt för att andra gör sina egna val. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.