|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en BMW 530ia -02 som har gått kallt ett tag. Tempmätaren gick upp till övre kanten på det blå fältet vid körning på landsväg. anade givetvis att termostaten inte stängde fullt när motorn var kall. Kollade vad en ny termstat skulle kosta... 660:-!!!! host host.... huh! Ingen katastrof men synnerligen dyrt för en termostat som brukar kosta ca 150-200:- Nåväl... De hade ingen hemma så jag tog loss den för att kolla hur den såg ut. Ganska snabbt hade jag insett problemet med termostaten. Det var inget fel på den förutom att det hade samlats oxid och annat klegg på "fel" ställe. När man tar loss termostaten drar man av den från en pinne/tryckstång som sitter i botten på termostathuset. Denna stång går in i ett hål i termostaten. Om den inte kan gå in helt i termostaten kommer inte termostaten att bottna mot tätningen i huset. Det kommer alltså vara fri passage mellan gummitätningen på termostaten och huset. På min termostat tog det stopp ca 5 mm innan termostaten bottnade. Jag tog då och sprutade lite 5-56 i hålet och lät den stå några minuter. Sedan tog jag en 4 mm borr och skruvade in försiktigt i hålet. OBS gör detta för hand så du inte repar insidan. Det var otroligt vad smäck det fanns inne i hålet. Det slutade aldrig att komma ut upplöst oxid som kom ut som en vit sörja/smet. När jag kände att allt var borta och borren bottnade distinkt i hålet provade jag att montera den. VOILA! nu bottnade tätningen och den gich lätt att få på plats. Återmonterade termostathuset och provkörde... PERFEKT! Bilen kom snabbt upp i temp och nålen stannde rakt upp. Ut på landsväg och testade. Ingen skillnad! Nålen pekar rakt upp oavsett körförhållade. Testade att spöa lite för att se om den tenderade att gå varm men icke! Funkar lika bra som en ny! Känns skönt att ha sparat 660:- som jag kan lägga på något roligare! Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan med samma problem. Om du har en likadan motor som inte vill upp i temp kolla då detta först innan du köper nytt! Ha det! oso523, numera 530 | |
|
Är det inte så att temostat och termostathus sitter ihopmonterat på din bilmodell ? Du får både och på samma gång och därav priset ... När du ändå hade grejjerna nere (gamla) så hade nog jag passat på att byta båda istället för att "laga" och återmontera. Men det är jag det :) |
|
|
Jajamen, du har helt rätt... det är hela kitet... och jag hade definitivt bytt om jag sett några problem eller förslitningar. Det är ju många som hävdar att man alltid ska byta huset för att det är av plast, och att det skulle ha varit utsatt för spänningar så att det inte går att återmontera utan att det spricker.... Det är inga problem att återmontera.... spricker det är det för att man dragit det ojämnt eller för hårt.... Det är en gummiflänstätning så det ska bara dras till anliggning och sen ca 1/4-1/2 varv. I och med att felet var så tydligt och det inte var några andra skador så fanns det ingen anledning att byta.... men visst.... en ny är en ny.... ha det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.