AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.951

Nyinköpt M3 e36, lite frågor...

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hej

Nu är M5an såld och jag har blivit med en M3 e36 1996 års model. Bilen är en limo i bra mekaniskt skick. Det finns lite ytrost men inget farligt. Ratt och växelspak är dock slitet och behöver bytas, annars i utmärkt skick. Bilen har gått 23600 mil med fullstämplad servicebok och är väl utrustad, bla elstolar, stora färddatorn, elhissar bak, stora ljudsystemet mm.
Och vad blev Priset då?
Säljaren ville ha 65000:- det blev också priset för det kändes som att det inte fanns någon prutmån och jag är mycket nöjd!

Okej några frågor:
Bilen ska tydligen vara chippad med bortaget varvstopp. Gillar det inte alls! Kör ofta bilen nära till varvstopp och vill gärna ha den bufferten!
Hur mycket ska en 3.2 varva som max?
Hur kollar jag om varvstoppet är borta på enklast sätt?
Hur kan jag återställa det på billigast enkla sätt?
Någon som vill ha ett chip mot orginal?

Vart kan man hitta ny ratt och växelspaks knopp gärna i skinn? Tyskland? Gärna 97ans ratt. Har redan kollat bildelsbasen men fann inget bra. Nytt eller begagnat spelar ingen roll men hyffsat pris.

Rolig bil för små pengar och dricker ca 0,3 l/mil mindre än M5an. Men jag saknar vridet enormt nu i början, men kommer nog vänja mig. Eller?

Mvh. Richard
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
ny ratt hittar du lätt på ebay,

Ska varva runt 7500 absolut inte mer, sätt på org.chip lurigt som fasen om du får in fel växel ju
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Välkommen till M3-ligan!

Är det verkligen varvstoppet borttaget? Låter märkligt.
Är det inte så att varvstoppet är höjt och fartspärren borttagen?

Mvh Jimmy
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
nightxmannen;

nja - 7500 är ju original varvstoppet på, så lite till tål den allt.. :)

(Tror för övrigt att det Jimmy skriver är sant)
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
kanske den gör, kanske inte

Jag hade då aldrig chansat, dyrt me ny motor ju :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
nightxmannen: Vad skulle ett varvstopp göra mot ifall man slänger i fel växel?
De är ju inge mekaniskt stopp direkt. Motorn kommer övervarva i alla fall.

Det är väl bara testa och se om du kan dra den över 7500rpm.
Förstår inte risken med att övervarva till en sådan gräns att de skulle vara skadligt, de är knappast att de händer oväntat.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Alla 3,2 jag kört har varvat 7800 rpm. Trodde det var 3,0 som hade varvstoppet vid 7500? Hittar inte mycket info på en sökning, men löjligt att dom monterat varvräknare med senare rödlinje i 3,2 om den ändå inte varvar mer.

Internationellt E34 M5 register Länk
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
3.0 M3 varvar väl 7200 och 3.2 7500 eller

SECOND PLACE FIRST LOSER
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
asså har alltid varit av den uppfattningen att det inte är speciellt farligt att slänga upp en bil på varvstoppet? är väl det är till för skydda motorn?

rätta mig om jag har fel.

rödmarkeringen börjar ju vid 7400 på min 3.2 men för mig att den ställer sig lite högre innan varvstopp så det bör väl vara möjligt med 7800 också
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Har en polare som höjt varvstoppet till 8000 på sin M3 3.0

SECOND PLACE FIRST LOSER
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
richo: Man märker ju generellt väldigt tydligt när man inte ska dra en motor längre, för den tappar ju effekttoppen att innan man når varvstoppet och man vill som regel alltid växla innan det.

Och som vissa påpekat så skyddar det ju inte mot kraftiga nedväxlingar. Är bara ett skydd när du accelererar.

Och sist men inte minst: Grattis till din nya M3a. Mycket nöje :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Frapp; men till saken hör ju att 3.2:an når sin maxeffekt vid 7300 rpm, om jag inte minns fel...så man får allt varva den rätt duktigt, och vid 7500 finns massor med hk! Idén med högre varvning är ju också att landa på "rätt" varvtal med nästa växel liksom.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Tack för er gästfrihet i M3 klubben:)
Med min M5a så hade man överskott av kraft och vrid på låga varv och det var knappt lönt att varva ur motorn. Men... 3.2 är en helt annan historia, ska en M3a vara snabb så krävs det att man varvar ur motorn och det har jag inga som helst problem med, men det känns onödigt att slita på grejerna mer än nödvändigt.
Givetvis så skyddar inte ett varv stopp mot en felväxling, men kör man bana eller rejsar eller för den delen driftar runt lite, så har man oftast inte 100% fokus på varvräknaren.

Hur chippas en 3.2a? Kan jag se ett fysiskt chip? Kan jag se om boxen har varit öppnad? Tips på vart jag kan hitta ett orginal chip?

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.