AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.460

BMW X3 vs Volvo V70

hi
40
hias
BMW X3 2.5Si -07
Hej!

Jag tänkte köpa bil och behövde därför lite proffshjälp ang. 2 bilar, d.v.s. vilken bör jag köpa:

BMW X3 2.5Si 2007, ~8000 mil (~170-180 000 kr, kompispris, extremt bra skick)
- automat
- läderstol
- GPS
- vinterhjul
- etc....

Volvo V70 2.5FT ~2010, ~3000-5000 mil (~230 000 kr, handlare)
- Summum + HGV
- automat
- läderstol
- start/stop
- vinterhjul
- etc....

Det är 2 olika bilar men tyvärr är det dem jag sitter och funderar över... Räknade på att försäkringsmässigt så hamnar de på samma nivå ungefär... Skatten är kanske 1000 kr dyrare för BMW:n, likaså förbrukningen några dl extra, men inget farligt....

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
V70in har större utrymmen och skönare gång på vägen. X3 lite piggare att köra och fyrhjulsdriven.

För mig känns X3 väldigt gammal utseendemässigt men det är ju mera en personlig åsikt.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Nu har jag inte kört bilarna med exakt de motoralternativen.
Men vill du "köra" bil och inte bara åka så ska du ju välja BMW:n
Förnuftet och om du bara är ute efter komfort och ekonomi skulle väl luta åt Volvon.
Tycker den gamla X3 2.5 går fantastiskt bra särskilt med automat. Så 2.5Si kan ju inte vara sämre. Men jag antar att du har kört båda bilarna. Och märkte du ingen skillnad kanske du ska ta Volvon ; ), eller en lite längre provtur till på lite kurviga vägar.
Den XC 60 jag har kört var en diesel och hade ganska svampig fjädring. Hela bilen kändes betydligt svajigare än X3:an som också är mer personbilslik och jag upplevde den som tystare i kupén vilket ju kan vara skönt. Detta kan ju i och för sig bero på däck och vägunderlag. Men generellt så tycker jag BMW är betydligt tystare än Volvo.
Och inte att förglömma riktig 4-hjulsdrift på BMW som Lövet redan sagt.
Om du hittar en sådan V70 som du refererar till för 230 tusen så tycker jag du ska slå till med en gång för det är billigt!

/Bellamy

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
170-180' för X3 2,5Si med den utrusningen och milen är också billigt.
200-210' är mer normalpris.

Personligen hade jag tagit X3an pga 4wd, men man åker skönare i V70
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Läste lite fel där. Läste XC60. Då Jag skulle nog ändå välja X3:an även om det är bra pris på båda. Men fyrhjulsdriften är värt en del tycker jag. Och BMW:n har ju åtminstone facelift och den nyare motorn även om X3 modellen börjar bli lite till åren. Tycker även att automatlådan i BMW är bättre.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har själv en X3 och på jobbet en 2.5FT, hade sett så här på det:

BMW:
+Körglädje
+Enormt stadig och trevlig att köra.
+xDrive, GPS och annan utrustning (I ditt fall)
+Billigare i inköp i ditt fall, driftkostnaderna skiljer marginellt.
-Omodern och äldre utförande.

Volvo:
+Lastutrymme
+Fjädringskomfort, visst den är gungig men X3 är å andra sidan lite stötig.
+Ett miljövänligt alternativ på pappret i alla fall.
-Enormt törstig, tror helt klart X3 dricker mindre även på bensin.
-Tråkig att köra på de flesta vis.
-Sämre kvalité än BMW(?) Statistiken tyder helt klart på det, och även om BMW generellt är bra hör X3 E83 till en av de absolut mest driftsäkra modellerna enligt statistik.

Jag hade nog valt en X3, har lite svårt för Volvo när det finns så mycket bättre alternativ. Vill du ha en modernare bil än E83 slår en 535d Volvon på alla punkter. :)

//Bjersér
hi
40
hias
BMW X3 2.5Si -07
Riktigt svårt val, volvon kanske normalt hamnar på ~240 000 kr för den utrustningen, 1-2 år gammal.... Frågan är om det är värt att betala 60-70000 kr mer för en bil som är nyare... Lite nackdel med BMW:n förutom att den är äldre i design är kanske "stötigare" gången o inte lika många "gadgets" etc, men o andra sidan har den 4-hjulsdrift vilket är en helt annan liga i sig... Det är verkligen svårt, men jag ska ha BMW:n några månader nu och testa den verkligen (januari 2012 ska den säljas), om jag märker att den är för stötig eller jobbig på annat sätt så blir det nog en volvo i framtiden. För mig är det lagom viktigt att ju större bil man har, desto mer bekvämt ska det vara, däremot finns gräns på hur mycket jag vill betala för det...
hi
40
hias
BMW X3 2.5Si -07
Tack för svaren i alla fall (speciellt bjerser). Jag tror jag "vinner" ekonomiskt lite mera på BMW:n än volvon med tanke på att detta kommer vara en bil som används vid få tillfällen, har en Toyota Aygo som pendlarbil... :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sedan är det som att jmf äpplen och päron mellan dem.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.