AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.036

Hur mycket behöver man serva en E39 när den passerar 10k?

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej!

Jag har siktat in mig på en 525/530 >2001. Har tittat på några intressanta men är osäker på om det är värt lite pengar (som är högt värderade :) att få en som ligger runt 10-12k mil jämfört en med 15-17k mil. De jag har hittat som har gått lite mindre verkar inte ha några direkta slitdelar utbytta medan de som har rullat längre har vissa saker bytta (och har dessutom verkat lite slitna vid provkörning, baserat på en provkörning i vardera kategorin :). De jag har titta på skall ha varit servade enligt BMW-standard dock.

Vad jag undrar är om hela baletten med länkarmar, styrleder, klimatpåfyllning m.m. börjar komma efter 10k eller om de kommer lite senare i normalfallet? Jag har nämligen inte tänkt att köra så där jätte mycket med bilen så om det kommer efter 4-5k mil så betyder det mycket lång tid för mig att bygga upp min reperationsbudgett.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det är ju helt olika
Men skivor och belägg kan ju vara bra att byta runt 10 iaf
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bromsar är nästan gratis om man beställer från Tyskland och mycket lätta att byta, dessutom KRAFTIG beroende på körstil så det behöver man knappt räkna/kan ej räkna med fasta intervaller tycker jag, inte lika lätt eller billigt med chassikomponenter dock!

Det allmänna intrycket av mekanik och chassits "tajthet" vid provkörningen är helt avgörande, men en bil som gått 15-17k utan att diverse stag/bussningar och kanske dämpare bytts lär behöva få lite omsorg inom kort.
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Tackar för svar!

Bra tips rörande bromsar, har kollat mektipsen för hur man byter och der verkar hanterbart även för mig.... Fick reda på att den enas bromsklossar börjar närma sig gränsen.

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag tror det generellt är bra att på en 10-12 år gammal bil, oavsett körsträcka, kalkylera med att men behöver fixa en del grejer. Bussningar, slangar, plastkomponenter etc. tar stryk med åldern och kan pajja även om bilen förhållandevis inte gått så långt....

Mvh

Olle D
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Ok, men är det "oftast" (jag inser att det är svårt att generalisera eftersom det varierar med t.ex hur den är förvarad) dyrare saker? Min fördom är att kardanaxel, fjädring m,m är dyrare reperationer?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hjullager, stötdämpare och bromsar/handbroms har varit ständigt "slitet" på de e39or jag ägt/äger.
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hur mycket går det på att byta hjullager och stötdämpare på en E39? (verkstad tror jag blir aktuellt i det fallet för mig) Läst att det kostar c:a 8000 per dämpare på en 7XX och hoppas interligt att det inte är de summorna :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.