AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.115

E39: Justering av handskfackets lås

Be
278
Bengt C
523i -96
E39: Låset på mitt handskfack trilskas. Man måste dra i handaget precis ändra ut och dessutom jucka alltihop flera gånger upp och ner för att det ska öppna. Dessutom måste man ta i en hel del för att lyckas. Inget ser trasigt ut, så jag förmodar att det går att justera till bättre funktion.

Jag undrar om någon gjort en sådan justering och i sådan fall hur? Ska man angripa låset i luckan eller den fasta delen i panelen? Ska man chimsa något, justera en gänga eller vad?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
på min satt själva handtaget löst. jag tightade bara till det med mejsel så funkade det fint igen.
Har du kollat på det ?
Be
278
Bengt C
523i -96
Nu blev jag nyfiken. Eftersom bilen för omväxlings skull står inne i garaget gick jag ut och kollade. Problemet syns egentligen ganska väl. Handtaget manövrerar två små hullingar. En av dem går inte in lika långt som den andra när man rör handtaget.

Jag skruvade av/isär handtaget och fann problemet direkt. Konstruktionen är i plast som håller på att spricka isär. TUR att jag tog tag i detta nu (tack captainoats). Hade de fått pågå ett tag till hade säkert handskfacket gått i baklås. Det blir till att bygga upp lite struktur med stålpinnar och epoxy i morgon.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Inga problem, bra att det löste sig i tid annars kan det bli huvudvärk :D
Be
278
Bengt C
523i -96
E39: Ok. Här kommer ett litet mektips om hur man kan bygga om låset till handskfacket när det börjar bli svårt att få upp. Fixar man inte detta, kommer låset säkert gå i baklås så småningom.

Problemet är att konstruktionen är gjord av en plastrookie. Mekanismen bryter isär två små metallpinnar, som fixeras av en plaststruktur. När plasten blir gammal spricker den och brister. Så här kan det se ut

Länk

För att lösa detta plockar man första bort metallpinnarna. Sedan borrar man hålen så att de sträcker sig rakt igenom hela konstruktionen för bästa stöd för den nya detalj vi ska tillverka. Nu ersätter vi pinnarna med ett egentillverkat "U" i silverstål. Jag hade bara diam 3.0 mm hemma och borrade följaktligen med ett 3 mm borr. Det bästa hade varit att använda diam 3.2 eller 3.3 eftersom de ursprungliga pinnarna är i den dimensionen. Den nya U-detaljen ska ha 19.5 mm mellan skänklarna. På plats ser den ut så här

Länk

Jag hade tänkt att fästa den nya detaljen i plasten med epoxilim, men det ska man nog låta bli. För det första riskerar epoxin att vara i vägen när prylarna monteras ihop. För det andra blir U-detaljen fastlåst av själva luckan när prylarna monteras på plast. När jag petat in låsdetaljerna ser det färdiga låset ut så här

Länk

Låset fungerade perfekt efter reparationen och krafterna kommer inte att sprätta isär den nya detaljen som är av stål i stället för plast.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.