AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
676

Vindrutetorkar problem en av dom fungerar bara?

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej har fått problem med vindrutetorkaren den vänsta vill inte fungera men den högra fungerar som den ska , märkte även att när bilen är avstäng så går det att dra den vänsta som man vill över rutan medans den högra sitter där den ska och går inte att röra.. någon som varit med om detta?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
På min bil hände samma sak härom veckan. Då visade det sig att muttern som låser fast torkararmen mot axeln hade lossat. Bara att dra fast muttern så fungerar alltihop igen. Var noggrann så att du inte ändrar läget på armen jämfört med hur den satt tidigare, kan bli fel parkeringsäge eller så slår armarna ihop när torkarna används.

//Göran
os
25
oso523
BMW 530iA touring -02
Ganska vanligt.! Det som härnder (om det inte är som i länken där HÖGER torkare lagt av), är att splinesen på antingen konan på torkarspindeln eller i torkararmen ryker.

Det kan kännas som att muttern har lossnat, men egentligen är det splinesen som nötts ner så att man fått ett spel vilket gör att muttern blir lös. Dessbättre är materialet ganska mjukt (förmodligen därför det händer då och då), vilket gör att man kan pressa "nya" splines genom att dra åt den ordentligt. Sprätta bara upp täcklocket och dra åt muttern till torkaren ordentligt! Problem solved! :-)

För oss i norrland händer det oftast på vintern då torkarna frusit fast i snö och is.....

Ha det!

oso numera 530
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej jag löste det redan igår var det ni tipsade om.. fick ihop det men ska nog beställa en ny för det lär ju hoppa ur snart igen.. men jag tackar för alla tips / Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.