|
|
|
|---|---|
|
Hej. Fick (köpt) hem 10L olja från Mapodo. De jag hade bestält var Castrol SLX Professional Powerflow, med betäkning SAE 0W-30 API SM/CF ACEA A3/B3, A3/B4, C3 BMW LL -04 Men de jag fick hem var Castrol SLX Professional Powerflow, med betäkning SAE 0W-30 API SM/CF ACEA C3 BMW LL -04 Vart lite irriterad. Satte mig ner å leta, och fann denna länk. Länk Där står de att C3 motsvarar A3/B4. Jag har läst tidigare att de är ACEA A3 som min bensin bil vill ha/ska ha. Ni som är lite mer insatta i oljor. Visst funkar denna olja för min bil? Sen vad är de här med SAPS som dom skriver om??? | |
|
Det är LL-04 som är den viktiga klassningen till din motor, såg även att Mapodo har 2 varianter av Powerflow - den ena har även klassningarna VW 502 00/ 505 00 och MB 229.51 (båda har LL-04): Länk Länk Mvh |
|
|
De stämmer. Den första länken är de som jag beställde. Den andra länken är mer för Dislar, men har ändå samma AECA A3/B3/B4, C3. Men än LL-04 klassning ta ju ingen hänsyn till Bensin eller Diselar. Men SAPS. Vad är de för nått? |
|
|
SAPS = "sulfated ash, phosphorus-sulfur" svavel och fosfor-föreningar som kan fällas ut som "aska" vid förbränningen. Det är ämnen som ingår i additiven hos vissa oljor och som kan skada katalysatorerar (främst diesel-) och partikelfilter. Dock skall man ha i åtanke att dessa additiv faktiskt skapar ett skydd för metallen i motorn.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah.. Då kan man väll dra slutsattsen att för en bil som drar mycket olja, som min. Då är de bara bra men lite SAPS i oljan. Efter som mycket av olja drar ut i avgasröret. Skonsammare mot katten. Tack för svaren! rob_t_j72 och Johan B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.