|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Så rätt! När jag bytte batteri i förra bilen var det som om startmotorn närmast rivstartade hela bilen kändes det som, jäklar vilken snurr det blev på starten! |
|
|
Vår E61 var ett år gammal då problemen med nollställd klocka började, så det var inget fel på batteriet. |
|
|
Jag har en 520d 2006, jag har även en underhållsladdare (defa) som är kopplad på motorvärmaren. Batteriet är orginal, så givetvis börjar de komma till åren, dock har jag ju som sagt laddat regelbundet och jag har öven under alla år kunnat köra dieselvärmaren utan minsta problem (även om det givetvis sliter extra på batteriet), tror aldrig jag varit strömlös över huvudtaget. Jag har haft diverse problem med kablagen i bakluckan under sommaren, det kan vara en felkälla, har ännu inte hunnit titta på saken. Hursomhelst så kom första larmet för drygt en vecka sedan, sedan igen efter ett par dagar innan bilen en morgon var tvärdöd. Av tidigare erfarenheter känns två larm-> stendöd på några dagar inte riktigt realistiskt för ett batterifel, öven om jag hoppas på det. ULF 530 Hade du bara varningar i systemet eller var även strömtorsk ett problem för dig? |
|
|
Nej aldrig riktigt strömtorsk. Men det var nog tack vare att jag skötte underhållsladdningen. Jag började dock märka att den gradvis blev tröttare o tröttare, vilket märktes väldigt tydligt efter batteribytet = extremt pigg! Jag har också fixat kablarna till bakluckan, men vid ett annat tillfälle och där hade jag andra symptom. |
|
| Jag hade problem med "battery discharge" meddelandet på min E60 ibland, men det var när jag inte körde så ofta på vintern. Nya bilar drar en hel del ström även i "sleep mode" har jag förstått, så om man inte kör så ofta bör man underhållsladda batteriet. Köpte en ctek laddare och hade aldrig några problem alls efter det och det räckte med att ladda några timmar en gång i veckan.. | |
|
Enligt BMW är gränsen för vilström 80mA lika med 13,44 Ah/vecka dvs, en halvering av energiinnehållet i ett 100Ah batteri på lite mindre än en månad. |
|
|
Då ska jag försöka ge en sammanfattning på vad jag har kommit fram till. I går öppnar jag huven och mäter spänningen, 12,3V. Startar bilen och får felmeddelande, Increased battery discharge. Generatorn laddar 14,4v. Kopplar i laddaren som ger ca 13,2v, lite lågt tycker jag det känns som? Låter den stå ca 24h. Mäter igen, 12,6v?! Otroligt lågt, men inget felmeddelande, dock bör det vara högre känns det som. Jag försöker mäta förbrukningen, lite knepigt tycker jag när man inte hållit på med det tidigare, det är en säkring, nr 64 som ger utslag på mätaren, eller förbrukningen ändras ganska kraftigt, övriga ser jag ingen märkbar skillnad på. Det konstiga är att det fortfarande är ganska lågt, 60mA-ca 100mA. Bilen går i viloläge, eller lampan vid växelspaken slocknar åtminstone, dock dröjer det ganska länge tycker jag. 16 eller 18minuter eller vad jag har läst om så lyser den ännu, mer mot 30-40min så slocknar den. Nu har jag kopplat loss batteriet och mäter, då har jag 12,8v. Nu ligger de i garaget på laddning. Har även kopplat ur IBS utan någon skillnad på mätaren. |
|
|
12.8 Volt efter 24 timmars vila oanslutet är ganska normal spänning för fulladdat batteri. AGM-batterier kan vara lite högre uppemot 13 Volt då de har högre syrahalt i sin elektrolyt. att spänningen sjunker ned mot 12.6 Volt indikerar att något drar ström och det behöver inte vara så mycket i mA räknat för att spänningen på ett fulladdat batteri skall sjunka några 1/10-delar av Volt och det är därför som bedömning av batteriets laddgrad alltid skall göras med batteriet oanslutet och ha vilat minst 12 timmar innan mätning. när man startar bilen så bör spänningen stiga till 13.8 - 14.4 Volt (sistnämda när det är kallt) och efter ett tag närma sig 13.8 Volt. och medans man startar bilen (startmotorn drar runt) så bör inte spänningen gå lägre än 7.2 Volt som lägst och startmotorn går som tyngst när bil och batteri är -18 grader C kallt, med andra ord sommartid så bör den inte gå speciellt mycket under 10 Volt vid en start. dyker spänningen mycket vid start trots att vilospänningen är runt 12.8V oanslutet efter 12 timmar vila så indikerar det batteriskada och batteriet har svårt att lämna stora strömmar |
|
|
Jag hade bort batteriet, tog in det och laddade i garaget en stund, då efter 2h kanske hade jag 12,9v på batteriet. Men nu när jag kopplar tillbaka det kan jag inte längre mäta amperen?! Bilen reagerar inte när jag kopplar in multimetern, det är som att den inte släpper igenom spänningen. Har provat med två olika. För att förtydliga, när jag mätte i morse så kunde man höra ett relä klicka i bagaget när man kopplade in multimetern och innerbelysningen tändes. |
|
|
xxargs: 12,6v hade jag efter laddning med batteriet anslutet, vid 12,3v varnade bilen för hög förbrukning. Kan det vara att den känner på amperen? För annars är ju 0,3v inte mycket, borde inte vara nog för ett larm i normala förhållanden. |
|
| Nu fick jag igång mätningen igen, vet inte riktigt vad som var felet, förmodligen en kombination av skit bakom spakarna, skit bil och skit multimeter :) | |
|
Dieselmannen: Jag återger endast vad dom sa på Förenade bil ang IBS'n. Min historia i kort: Det hela började, som så vanlig verkar vara, med Increased... larmet. Jag bytte då batteriet mot ett nytt och problemet försvann ett tag. Kom dock tillbaka efter ett tag. Eftersom bilen alltid startade och allt fungerade så struntade jag i det under en tid. Sedan så började kupe fläkten bråka, den körde lite som den mest ville (detta är en klassiker, hos alla bilmärken och modeller). Då tröttnade jag och lämnade in den till Förenade bil som konstaterade att fläkt och effektresistor var trasig, inte helt oväntat. Eftersom fläkten även gick ibland när bilen var avstängd angavs detta vara anledningen till Increase.. larmet. - Byt sa jag. (det kostar att vara lat... men på E60 sitter hela paketet innanför instrument panelen och hela lortet måste ner) Fick tillbaka bilen och allt skulle således vara frid och fröjd. Det var det också, i två daga. Då började Increased.. larmet komma tillbaka. Eftersom jag hade tid för en broms 'åtgärd' initierad från BMW tysland efter ett par veckor så blev vi eniga om att kolla på detta samtidigt. Denna gång felsökte dom bilen i två dagar och kom fram till att det var comfort accessen som strulade, närmare bestämt; Vänster bak sensor och två interna antenner. Byt sa jag igen, men bara om ni denna gång kan garantera att detta är felet för jag tänker inte betala för att ni leker 'byta delar tills felet åtgärdats leken'... Dessa byttes, dyrt blev det igen och Förenade bil hade bilen ett dygn extra för att verkligen se till att hon gick i vila och stannade där. Nu har jag haft tillbaka bilen i snart en vecka och allt verkar helt ok. - Skönt som faan att slippa diesel 320'n jag haft under tiden. //PB |
|
|
Jag har oxå haft samma problem med min bil. Senaste veckan när man stänger av bilen så låter det som om cupefläkten går fortfarande och jag tror att det är den som stjäl strömmen, sedan går ibs-n i gång och det är därför man får meddelande om att batteriet urladdat. Har läst här att flera har haft samma problem och bytt ut effektsteg till kupe fläkten och det har avhjälpt felet. |
|
|
Hade samma problem som trådskaparen Kabeln i bakluckade hade nöts upp , tydligen kan man bara öppna ca 15000ggr enlight bmw... |
|
|
Hej! Gammal tråd men kanske kan hjälpa någon.. Jag har en E61 -06a som tjuvdrog ström. Började någon gång ibland med att det stod "High battery Discharge" i menyn och ibland nollställdes klockan.. På slutet hände detta vid varje uppstart. Även att batteriet laddades varje natt. Batteriet va kass så det byttes, originalbatteri sedan bilen va ny så det var ju inte så konstigt. Även så hittades ett fel i handtaget på vänster bakdörr, jag har Comfort Access på min bil så det var det som spökade. Bilen gick aldrig ner i viloläge så detta drog ur batteriet. Har inte fått tillbaka bilen än men hoppas att det "bara" va detta. Mvh Henrik Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.