|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Man måste väl programera om när man byter batteriet? | |
| Ja började fundera på om det kan va därför problemet uppkom eller om det kan bero på något annat. Verkar som att många bytt batteri utan att koda om utan att fått några problem. | |
|
Måste och måste... bilen är ju utrustad med en funktion som gör att laddningen bl.a. anpassas till batteriets ålder och ska på så sätt kompensera för ett åldrande batteri. Byter du ett batteri vet inte systemet om det och fortsätter att tro att du har ett gammalt batteri. Det påverkar inte bilens funktioner, men antagligen det nya batteriets livslängd. ---- BMW CS #6212 |
|
| Jo precis tänkte dom skulle få koda om i samband med servicesen. men vart fundersam varför den nollar klockan med det nya batteriet om det beror på att jag inte kodat om eller om det kan bero på något annat. | |
| Mina problem försvann alltså efter batteribytet. Jag bytte till batteri med lite högre kapacitet. Har inte gjort någon omkodning. Fungerar fortfarande 100%. | |
|
Byte från 80 Ah AGM till 85 Ah vanligt utan programmering. Inga konstigheter har dykt upp under 1,5 år. Mot bakgrund av kort batterilivslängd på nya BMW tror jag att IBS och bromskraftåtervinning gör mer skada än nytta. Där jag köpte mitt batteri var BMW-ägare bra kunder....... |
|
| Så nu har jag vart in och kodat om den och nu är alla problem borta :) | |
|
Dålig månad för mig detta. Har precis hämtat bilen från en ny runda hos Förenade bil. Denna gång fann dom att comfort access systemet (en dörr sensor och två antenner) lagt ner, nu är även allt detta bytt och bilen verkar(!) fungera som den skall. Larmade inte i morse i vart fall. Det var kortslutning i dessa komponenter som gjorde att bilen inte gick i viloläge ordentligt... Lite konstigt att felen klumpar ihop sig. Har kört nästan 4000 mil utan ett enda problem, sedan inom en månads tid så rasar både kupé fläkten och comfoort access systemet. Dyrt blev det också. Men men, nu hoppas jag på ytterligare 4k mil innan nästa besök hos förenade bil... Stod iofs en fin M3 där inne, kanske dags att byta..;-) |
|
|
Sådana här fel brukar inte komma av sig själva utan det brukar finnas en orsak. Det är ju liksom inga slitagedelar som blir utnötta av antal mil eller användning... Jag hade ju liknande problem. Dessutom att det elektroniska rattlåset var omöjligt att låsa upp (hände flera gånger). Första gången det hände så sade man att bärgning var enda alternativet och BMW-verkstaden ville byta elektronikdelar och/eller steering column för bra många tusenlappar, pga av att deras datorerer rapporterade dessa felkoder (mekanikern "visste" också ett dessa prylar brukade kunna gå sönder...). Med en hel del trixande så lyckades jag få ur rattlåset och slapp en dyr bärgning. Innan jag lät verkstaden börja med sina mycket dyra operationer att byta komponenter så bytte jag själv till ett nytt batteri (det skulle ju ändå bytas...). Fortfarande efter mer än ett år är det den enda åtgärd jag har gjort (alltså ingen omkodning eller något annat). Efter detta har det i mitt fall fungerat 100%. Man kan ju undra hur många, som med liknande fel, har lämnat in på verkstaden och betalat 10 000, 20 000 eller mera. Eller hur många dyra försäkringsskador det har varit. Och kanske helt i onödan??? Jag kan tillägga att sedan ett par år tillbaka så gör jag all service och alla reparationer själv, med hjälp av en mycket kompetent och intresserad mekaniker som även har full tillgång till datorer/felkodsläsare, etc. Jag har höga krav på kvalitet och service. Jag vägrar att lämna min bil till auktoriserad verkstad. |
|
|
Jag har också fått felmeddelande om increased discharge på min E90. Laddade upp batteriet med min CTEK MXS 10 men felet återkom efter en vecka så det verkar som om batteriet behöver bytas. |
|
|
Det var just vid de tillfällen som jag hade laddat som jag i stort sett varje gång fick varningen increased discharge (eller liknande?) samt att datum, klocka etc hade nollat sig. Även senare, efter att jag bytte till nytt batteri, så har jag laddat ett antal gånger men då aldrig fått något felmeddelande och inga problem med klocka/datum etc. Kan även nämna att på verkstaden, när de läste av felkoderna, så fanns inget tecken på att jag behövde byta batteri. Däremot behövde jag, enligt felkoderna, byta både steering column och någon elektronisk enhet. Men som av en tillfällighet (?) så "självlagade" sig dessa komponenter efter att jag på eget bevåg bytte batteriet. Jag tillåter mig misstänka att det görs en hel del dyra reparationer i onödan, både på BMW och andra märken. |
|
|
Lycklig E60 ägare som jag är har även jag givetvis fått detta problem, två år utan problem följs av ett år med konstanta bekymmer. Nåväl, IBS är starkt misstänkt som felkälla. Jag undrar om det är någon som helt enkelt kopplat ur den och kört utan, är det ens möjligt rent praktiskt eller får bilen en massa andra felkoder då? |
|
|
Även jag har bytt batteriet för ett par månader sedan, första gången bilen började larma. Då gick hon fint ett tag, sedan kom fläkten, sedan access comfort. Jad var väldigt obstinat och ifrågasatte deras 'byta delar på kundens bekostnad tills problemet är löst mentalitet' när jag hämtade bilen, men fick ingen god förklaring. Bilen har nu varit ok på både morgon och eftermiddag... Ta i trä... Jag misstänkte IBS'n först också. BMW påstod dock att det väldigt sällan, om någonsin, är just den det är fel på. Dom hade bilen i två dagar för felsökning innan dom meddelade vad för fel det var. Plus en dag efter för att verifiera ordentlig 'vila'. Borde vara ordentligt gjort nu. //PB |
|
|
hajen: Så exakt vad var det dem bytte på bilen? Sällan IBS? Bara jag känner två stycken som fått byta IBS på sin bil, båda dock av tidigare årsmodeller (2005,2006). Uppdatera här hur det går, om problemet kvarstår eller är borta. Jag kommer förmodligen att ladda upp och koppla bort batteriet för att mäta hur mycket och om de tappar i spänning, någon som föresten vet hur mycket/h som är försumbart? Visar det sig att batteriet är ok får jag börja med IBS och köra därifrån för att se vars det bär av. |
|
|
Bättre att mäta förbrukningen i viloläge! En för hög viloström i en cykel känns framför allt igen på att ingen parkeringsförbrukare varit registrerad samt att viloströmmen ändå låg på över 80 mA. 1. En parkeringsförbrukare är en förbrukare, som även kan aktiveras när bilen befinner sig i viloläge. Nr Tid Händelse Möjliga tecken 1 0 - 3 min Viloläge uppnås - Start-/Stopp-knappens belysning slocknar. - Belysningen för barnsäkringskontakten i i kontaktblocket i förardörren (grön LED) slocknar. 3 - 8 min Bilen i sleep-läge 2 8 - 9 min KBM resp FRM aktiverar bilen: förbrukarfrånkoppling. - Läslampan slocknar. - Handskfackslampan slocknar. 17 - 30 min eller 17 - 60 min Bilen befinner sig i sleep-läge 3 30 eller 60 min Frånkoppling av Kl. 30g |
|
|
Ursäkta om jag var otydlig. Jag kopplar bort batteriet, enbart i syfte att se om det är själva felet. Jag har orginalbatteri och det är ju snart 6 år gammalt, kan mycket väl bara boven i dramat. Dock känns det lite långsökt, 3-4 dagar efter att första "larmet" kom så är bilen död, trots att den körts varje dag. Av min tidigare erfarenhet känns det inte som ett batteri helt plötsligt bara blir uselt. Därefter, om batteriet verkar okej ska jag försöka mäta mig till vars den drar tjuvström. |
|
|
Det finns ju fyra möjliga orsaker till problemet: 1) Batteriet är dåligt. 2) Laddningen är dålig 3) Bilen förbrukar extremt mycket så att generatorn inte orkar ladda batteriet 4) Bilen drar ur batteriet då bilen är i viloläge Av dessa är det 1 eller 4 som är den troliga felkällan. Mitt ovanstående svar ett försök till att beskriva hur alternativ 4 kan analyseras. Enligt några inlägg i tråden har andra haft problem med förbrukare som dränerar batteriet då bilen borde vara i viloläge. |
|
|
Tappar klockan minnet just när man startar (dvs den funkade före start)? Och felmeddelandet kommer upp då efter start? Det låter ju isf som att batterispänningen går ner för lågt just vid start, dvs sulfaterat batteri (att ladda det nu har endast begränsad effekt). Det kan också förklara slumpmässigheten. Vid kallt väder/kall motor bör det bli värre isf och är det en diesel ska ju glödstiften ha riktigt ordentligt med ström en kort sekund. Stackars batteri. Regelbunden Ctek-laddning -innan- problemet uppstår måste vara en klar fördel för battriets livslängd. Dessutom verkar bilen felkonstruerad om den inte klarar spänningsdippar på en sek utan att tappa minnet. Om någon av er har tillgång till en högklassig multimeter med snabb min/max-funktion går det ju enkelt att ta reda på om det är detta som är problemet och var gränsen går. |
|
|
Om jag inte kommer ihåg fel så är den tappade klockan på E6x ett känt fel som skulle åtgärdades med SW upgrade på vår E61, men vi bytte in bilen före åtgärd.. |
|
|
Jag trodde inte heller att dåligt batteri ganska plötsligt skulle kunna ge upphov till så många olika och långsökta problem, min tro baserade jag bl a på mina 35 års erfarenhet från många olika lätta och tunga fordon (man inbillar sig lätt att man varit med om det allra mesta...). Jag laddade regelbundet med Ctec laddare under 2-3 år innan jag fick problem, och det var alltså just efter sådana laddningar som jag alltid fick felmeddelande och att klocka/datum nollade sig (däremot när jag inte laddade = startade bilen som vanligt; då fick jag inget felmeddelande och klocka/datum var alltid ok). Mitt absolut första råd är; byt batteri! Om det börjar bli till åren så ska det ju ändå bytas. Om problemen kvarstår så har man i vart fall inte förlorat något. Så här skrev jag för ett halvår sedan i en annan tråd: "Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting. Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe. Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)." Bytet gjorde jag själv på 15 minuter. Allt har fungerat utmärkt för mig i vinter, utan programmering. Startmotorn snurrar som aldrig förr, även vid kallstart, har alltid gott om ström, har inte underhållsladdat en enda gång efter bytet (tidigare laddade jag titt som tätt!) och jag har kommit ifrån en del elproblem och driftstörningar. Om man vill sätta i ett "större" batteri med fler Ah, och utnyttja Amperetimmarna fullt ut, så ska man säkert programmera. Men om man som jag är nöjd med Ah men framförallt prioriterar köldstartegenskaperna så tror jag inte att utebliven programmering i praktiken påverkar någonting. Jag är helnöjd, sannolikt så har jag ett betydligt bättre batteri än ett BMW-märkt s k "original", och till halva kostnaden! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.