|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ibland när jag startar bilen på morgonen så säger datorn: Icreased batery discharge! Vet någon varför? Jag har inte laddat batteriet eller nåt sådant, börjar batteriet bli dåligt kanske? I vintras när vi var iväg på semester i 2 veckor och bilen stor på Landvetter flygplats trodde jag att jag skulle få starta den med startkablar när vi kom hem men inte då, startade utan varning precis som den skulle vart körd för en timme sen. Någon som har nån idé? | |
|
Hej Diesel Anders, Jag har själv råkat ut för detta på tidigare bilar 2ggr. Min förra E61 535D var helt plötsligt stendöd och vägrade ta laddning.. Har du tur är så enkelt att ngn av cellerna är förbrukad i batteriet. (så var det i mitt fall) Batteriet på dieselsexorna får jobba hårt och du bör se det som förbrukningsvara samt byta det med ca 3-4års intervall. Äldre E60/61 har även haft problem med processorn som övervakar elsystemet när detta meddelande dykt upp. Byt batteri och se om detta försvinner. Googla annars på increased battery discharge e60 för att hitta info från alla möjliga håll om olika problem som orsakat denna felkod. Lycka till! //Daniel |
|
| Har precis samma problem med min, tappar även minnet för klockan. Men jag tycker inte man märker av att batteriet är dåligt, den startar som den ska. Har nytt batteri sedan 2 år tillbaka. Tacksam för ideer. | |
| Ja min klocka nollas också men bara ibland, jag får leva med det tills batteriet sviker så det märks om det nu är det felet. | |
| Har ni panoramatak å era bilar ?? | |
| Ja jag har det! | |
| Japp. | |
|
Har ni kollat så inte styrenheterna i som ligger underst i reservhjulsbaljan badar i vatten pga fab.fel på avrinningen till panoramataken ? Min bil hade samma symptomer (active steering fault,low battery discharge etc) och jag hade swimmingpool därbak ( även under batteriet.) Henrik |
|
|
Lyfter tråden. Jag har ett helt nytt, fulladdat batteri men får ändå felmeddelandet ''increased battery discharge'' plus att klockan tappar minnet nu och då? Bilen startar utan problem. Det nya batteriet installerades av mig, och har laddats i ca 18 timmar med en Ctek laddare. Börjar bli lite trött på detta nu. Några idéer? Detta gäller min 550 sedan, med sollucka om det spelar roll. //PB |
|
| Jag har heller inte hittat något som är galet med min bil, men nu för tiden är det mycket sällan meddelandet kommer, kanske bara 3 gånger på hela vintern. | |
|
mkt irriterande detta. Hade bilen på laddning igår natt, inget larm när jag körde iväg till jobbet. när jag startade bilen på jobbet så larmade den, dock med klock minnet intakt. Jag tängde genast av bilen och startade den igen, larmet borta... idag larmade den igen, men startar hur fint som helst. och jag vet att batteriet är bra eftersom det är nybytt (samma Ah) och laddat i nästan ett dygn innan användning. finns inga tecken på att det är något som drar ström i vilo läge. inget allvarligt fel, men satans irriterande på en så kallad premium bil. får bli n tur till BMW och gnälla lite. //PB |
|
|
Jag hade också dessa problem. Brukade underhållsladda ganska regelbundet med Ctek laddare. Fick ofta felmeddelande efter laddning, samt att klocka/datum etc hade nollat sig. Efter batteribyte försvann dessa problem och för mig fungerar det 100%. |
|
|
Märkligt. Jag har helt nytt batteri men ändå fortsätter det larma, ibland. Har idag kört en massa småsträckor. Gid första start imorse så larmade det. Omstart-inget larm... Åkte på golfbanan. Sedan larm med tappat minne... Åkte till dagis och hämtade ungen - inget larm. In till stan och köpte öl - start, inget larm... Jag finne ringet mönster på fetta ens. Bilen startar alltid och startmotorn drar iång som den alltid gjort..? Kan man byta IBS'n själv? Eller behövs lorten programeras om då också? Kostnad? Någon som provat? //PB |
|
|
Jag hade precis samma problem med min -06'a, dvs klockan tappade minnet titt som tätt och ibland varningar om increased battery discharge. Bytte till nytt batteri i samband med service och sedan dess har det inte uppstått igen (bytte för ca 6 månader sen). Så det verkar iaf ibland vara ett dåligt batteri som är boven i dramat! |
|
|
hajen: Golfbanan = varning/tappat minne. Köpa öl = ingen varning och inget tappat minne. Ett tydligt mönster och kvitto på att allt är i sin ordning, eller..? ;-) |
|
|
Aaah, att jag inte såg det... Jag fortsätter med öl nu över helgen, ingen golf och Bumsen står med Ctek laddaren på. Återkommer imorgon, när ölen är slut och det är dags för test. |
|
|
Så, efter att ha tagit en öl lr två under helgen.... Bilen har stått med Ctek laddare i ca 40 timmar - kopplade loss och provstartade... 'Increased battery discharge'... WTF. Stängde av efter ett par minuter, startade igen, nu inget larm. Ringer BMW imorgon. Några tankar om detta fenomen? Ingen som bytt IBS själv? |
|
|
Åk till en bensinmack och låna en kapacitetprovare. Spänningen kan vara OK,men kapaciteten kaputt. |
|
|
Bara följa upp med vad som var mitt problem; Kupefläkt motorn och effektsteget var defekta och drog tjuvström... Allt utbytt hos Förenadebil i Malmö, nu verkar allt fungera som det skall. //PB |
|
|
Bra med uppföljning, allt för många trådar här saknar just uppföljning! Tummen upp! |
|
| Har precis bytt batteri på min e61 07 men efter bytet har den börja tappat minnet för klockan i bland när man startar den. Hade inga problem med att den gjorde det innan vad kan det bero på? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.