AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.553

Köpråd 316 Compact - 02

Hej,

Kort bakgrund först , jag har köpt ett annat märke för nån månad sen och nu pga. ändrade förutsättningar insett ej hållbart med en så stor bil då jag kör bil 2-3 ggr i veckan och oftast max 5-10 mil då bor i stan.

Har då hos en Bmw handlare blivit erbjuden 100 000 för min bil och hittat en Bmw 316 Compact - 02:a som jag lyckas pruta ner till 56 000 .

Bmw:n har gått ca. 11200 mil (gammla 9300 mil) och handlaren (en BMW återförsäljare) har just gjort Inspektion II samt bytt bromsbelägg , ny vindruta och i allmänhet sett över skick.

Bilen i sig är enligt följande , se frågor där.

- Kasset radio orginal , går den byta på enkelt sätt till valfri stereo med cd ?
- Ej AC utan enklaste kall / varm luft , hur är den mot AC ?
- Klarlacksläpp på 1 cm resp. 1 dm fram , lätt åtgärda ?

Iövrigt väldigt grund utrustad då ej verkar vara någon comfort paket eller dylikt.

Jag vet att motorn i denna är trött mot en "riktig" BMW , vilket mina kompisar som kör / kört BMW 540 resp. M5 lär säga ;)

Men tanken är helt enkelt få en bil som är relativt billig äga och mer förssvarbar i pengar (54000 mot strax över 100 000 är ju lite skillnad i värde).

Trivs i allmänhet med vanliga E46 karossen och det sämsta jag gjort är sälja just min 318i (fråga inte varför :P).

Så vettigt köp eller ska jag gå på en Golf isf med liknande motor ? ;)

Hur är denna åka vuxen i baksätet ? inte så ofta det händer men.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan denna vara ett alternativ för dig? Länk

Mvh Martin
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Har haft min 316Ti i snart 2 år nu och den fungerar klockrent, lika stor inuti att sitta i och köra som den vanliga e46:an.
Har kört långresor på uppemot 60-70 mil på en dag utan problem, drar ca 0.6-0.7 blandad körning.

Lycka till med köpet, mycket bil för pengarna!

//Micke
Kahn-D tack för tipset , en sådan fast utan comfortpaket jag kikat på ... Dock mer ekonomiskt med den närmare mig jag sett.

Grahnhult , låter lovande :) . Hur upplever du utrymmet bak för vuxna sitta där mot en vanlig E46 ? , nåt särkilt som värt tänka på som kostat för dig ? Hur många mil har din gått ? Tack för svar :)
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Antar att det är denna du kollat på: Länk!

Röd färg, ingen AC eller någon som helst komfortutrustning, slitna plastpaneler i inredningen - om du kan leva med det så är det en trevlig bil. Praktiskt med halvkombi och baksätet är helt okej tycker jag.
Men den lär vara ordentligt svårsåld och det ska avspeglas i priset!

/Johannes
Weiman , det stämmer att den. Jag har haft komfortpaket i en tidigare E46 o enda jag tror jag kommer sakna en del är klima.

Har idag som sagt osedd över tfn prutat ner ca. 10 och vill ha ner 5 till iaf för att jag ska göra affär. Anledningen jag ens överväger den är att jag är lite trött betala dyra pengar då bilen används väldigt sparsamt när bor i stan.
Ställ av din nuvarande bil före eventuellt inbyte. 316Ti är sega, men funkar helt ok och är stora invändigt.
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Jag kan säga att jag inte tycker den verkar vara speciellt prisvärd.

Köpte min 318ti -02 i december för 59.900kr, den hade iofs rullat 15800 men jag har farthållare, multifunktionsratt, färddator, klimat., regnsensor, larm, fjärrstyrt c-lås, motorvärmare/kupevärmare å cd spelare.

Fick även med splitter nya vinterdäck på bmw original alu fälgar.

När jag låg och pendlade till jobbet låg jag och snittade 0.62l/milen.

Så jag rekommenderar dig att leta vidare för det finns betydligt mycket fler prisvärda compacter där ute! Köpte min av handlare också kanske jag ska tillägga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.