|
|
|
|---|---|
| haj nu är det så att jag har givit mig på att försöka byta bakhjulslager efter att handbromsen ramla i smådelar och gjorde så lagret vart överhettat så det lät konstigt. jag har lyckats ta bort drivaxeln och sen den stora bulten som sitter där och nu undrar jag då vad nästa steg är jag har försökt läsa och förstå vad man ska göra här näst men jag får inte ordning på det. om jag har förståt det rätt ska jag nu slå ut den yttre axeln från insidan ? hur lyckas man med det det sitter ju som berget ? | |
|
Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tack för länken den verkar vara skitbra i allmänhet att jag inte har hittat den innan och jag som brukar säga att Google är min vän nä nu får jag nog skämmas. men jag väljer e34, 520i m50, bakaxel, hjullager och sen demontering hjullager inre krans men det kommer inte upp nånting bara står att post saknas | |
|
Jag misstänker att du kan gå på en E39-modell i stället - t ex. Länk eller om E36:ans konstruktion kanske är mer lik din: Länk jag är inte helt säker på hur hjullagret ser ut på E34:an. ...du behöver dock en avdragare som är lite större för att få ut Däremot kan det vara enklare att demontera drivaxeln helt och på så sätt kunna driva ut lagerbanan från insidan (om den liknar E36) om man saknar specialverktygen som BMW refererar till - så gjorde meken på min E46:a när han bytte hjullager. Finns en del videor på Youtube om du söker på Changing rear wheel bearing BMW (och t ex E46). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| har fått dän axeln som gick genom lagret idag med hjälp av en sorts avdragare som lånade från en närliggande verkstad har även får bort det gamla lagret och lyckats pressa in det nya med hjälp av lite hemma plock men lätt gick det :) nu är det bara det roliga med att få bort lagerhalvan som sitter på hjulaxeln någon som har en bra ide? är det försvaga den med kapskiva som gäller eller ? | |
|
Japp - kapskiva och/eller dremmel och såga ett djupt spår som man sedan ger en smäll eller två med en hammare och huggmejsel. Då brukar lagerhalvan lossa fint! Var lite varlig med kapskivan så du inte sågar för djupt ner i flänsen/axeln bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej får försöka med det i morgon då. Men typ halva tjockleken eller något borde väl räcka? :) | |
|
Ja, något sådant. Om det inte räcker är det ju bara att köra lite till med kapskivan... Enklast är om man sågar i typ 45graders vinkel i lagerbanan, då är risken mindre att man av misstag sågar i axeln/flänsen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det löste sig du ditt tips funkade fin fint :) allt är ihop monterat nu bara hoppas att det vart åtdraget tillräckligt med :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.