|
|
|
|---|---|
|
Efter en kort körning på kallstart stängde jag av bilen. Dagen efter dog den ca 3 sekunder efter jag startat bilen och sedan vill den inte starta. Läst på mig lite på forumet och upptäckt det uppenbara misstaget jag gjort med att stänga av bilen innan den fått upp temp. Har testat att ta ut säkringen för bränslepumpen och nöta på startmotorn i intervaller. Ingen effekt vad jag kunde märka, satt då tillbaka säkringen och bilen startade för att sedan dö efter några sekunder. Ska jag ladda upp mitt batteri igen och fortsätta nöta på statmotorn eller finns det risk att den tar mer skada? | |
|
Har du provat att ge FULL gas samtidigt som du låter startmotorn jobba? Då brukar man oftast lyckas blåsa rent cylindrarna tillräckligt för att några burkar skall hoppa igång och sedan brukar det bara ta några sekunder innan resten vaknar också... Det som troligen har hänt är att stiften har surat ner sig - om inget annat hjälper får du skruva ur dem och låta stiften torka (alt. bränna dem torra med gaslåga) samt låta cylindrarna lufta ur sig ordentligt. Jag skulle laddat upp batteriet ordentligt och sedan gett motorn ett nytt försök med gasen helt nertryckt innan och under startmotorn får göra sitt jobb. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Full gas har jag haft vid vissa tillfällen, har genomfört ca 8 intervaller sammanlagt med 2-3 st med full gas. Senast gången jag testade startade den och motorn var igång i några sekunder som sagt. Finns det risk att jag surade ned den ännu mer? Samt, kan motorn ha stannat för att batteriet var så pass slut eller beror det troligen på det tidigare problem? | |
|
En modern BMW behöver ganska mycket ström för att starta - så ett friskt och fulladdat batteri är nog A och O i detta fallet! Jag skulle som sagt ha provat igen med fulladdat batteri. Om du inte ger fullgas kommer motorn garanterat att choka på så mycket bränsle att de redan sura stiften blir ännu surare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.