AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.333

"Måste ha utrustning" M5 e60

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Hej! Funderar på att införskaffa mig en M5 e61 och undrar om det är nån speciell utrustning som ni tycker är ett måste på en sån bil. Har hittat en som fallit mig i smaken men som är rätt sparsamt utrustad.
Och vad är rätt pris för dessa bilar egentligen?

Tackar på förhand för funderingar och tankar kring detta.

Vänligen
Fabio
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
De flesta M5 E61 jag kollat på inkl denna jag tidigare ägde har haft det mesta i utr. Vet att det står en talibanspecad i Linköping - den har varit osåld i mer än ett år, den kommer så förbli om priset inte sänks rejält.

Jag tycker man kan kräva att en M5a skall ha:

Panorama
Navigering
Head-up
Aktiva stolar
Minst HIFI pkt
Bluetooth

Sen är alltid följande roligt:
M6 fälgar
Helljusassistent
Softclose
HIFI Individual

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Tack för bra svar. Vilken är det du menar som finns i linköping, länka gärna. Finns din tidigare också ute på annons?
Är det stor skillnad på HiFi Individual och vanliga HiFi stereon?

Vänligen
Fabio
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Fabio: du har PM! :)

Angående stereon så är det stor skillnad i mitt tycke! Jag hade DSP-varianten i min 335:a och den lät på sin höjd OK, i min M5:a har jag individual och det är riktigt bra ljud! Det är märkligt att BMW inte kan göra bättre ljud som standard, Individual audio kostade 22.000:- som tillval vill jag minnas, för dom pengarna borde man få sjukt bra ljud!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns även Hifi Professional som ligger mellan ovan nämnda system. Har det i min E61 och det låter bra, bättre än motsvarande system i E39.

Håller för övrigt med mistafrizz ang utrustningen. De flesta M5 E61 är välutrustade så att köra en av få snikutrustade är bara dumt.

Finns även saker som:
- Värme i baksätet
- Backkamera
- Webastovärmare
- Dragkrok
och ett par saker till för den som vill ha absolut allt...

___
//Ulf
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Lånar tråden lite, hoppas inte TS misstycker.
Går det att bruksa en M5:a? Dom flesta som gör det gör det inte särskilt länge verkar det som (Mistafrizz tex). I så fall vad är det som det faller på? Ryckig växellåda (i stadstrafik)? Bruksa för mig skulle innebära ca 1000 mil per år. Har letat e61 550 en längre tid men det är svårt att hitta en bra specad sådan. Lättare då att hitta en M5 och priset skiljer inte nämnvärt.
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Går alldeles utmärkt att bruksa M5:a, gjort det i ca 1år ( dock ej på vintern ). Upplever ingen ryckig gång i stadstrafik men det går ju inte att jämföra med bil med automat. Är enligt mig mer körstil hos föraren som påverkar "ryckigheten".

"When i get high, i get high on speed"
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Jag tycker mistafrizz sammanfattade kraven och önskemålen mycket bra genom sin kravspec och önskemål. Jag hade nästan samma utrustningsuppställning vid inköp av min M5 E61 förutom att Hifi Professional var ett krav och sedan så tycker jag automatisk bakluckeöppning och keyless-go är trevliga tillval.

Håller med att de flesta E61:or verkar vara utrustade med i alla fall de tidigare nämnda kraven och visst så hade jag varit beredd att köpa en bil som saknat några av kraven men då skulle det ha avspeglats i priset också.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
lloydan: Jag körde min ca 3000 mil mellan September och Januari - då jag föll för "grupptrycket" och köpte en Porsche.
Eftersom vi då hade en X5a så var det ganska enkelt för mig att bortse från utrymmena.

Jag är nog en av de får som inte har haft eller upplevt några problem med växellådan - tycker den funkar alldeles utmärkt i alla situationer inkl stadstrafik.
Vintertid tyckte jag att den var otroligt stabil - tog sig fram bra och var mycket stabil vid t.ex. passering av mittsträngar.
Automatisk bagagelucka hade jag glömt på min kravspec.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Lite ot kanske, men jag undrar om M5 kunde beställas med ventilerade stolar? I sånt fall är det riktigt nice :)
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Jag misstycker absolut inte LLoydan. Bara intressant med fler inputs. Jag hade själv tänkt och bruksa min bil!
margj811: M5 fanns med ventilerade stolar mot ett rejält tillägg.

Den aktuella bilen som är intressant saknar tyvärr det mesta du hade på din lista mistafrizz. Fördelen är dess historik och väldigt låga mil.

Känner mig hopplöst kluven just nu :/, fler tankar och ideer är uppskattas väldigt!

Vänligen
Fabio
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Panorama hade jag klarat mig utan, aktiva stolar likaså.

Saker man "måste" ha
blåtand
helljusassistent
adaptiva kurvljus
comfort access (nog den bästa funktionen)
m-driver package

Det jag saknade på min var komplettläder, dvs instrumetnbräda hela dörrsidan etc i skinn, samt alcatnara tak.

Ang bruksa m5. Kan man tanka den så varför inte. Stabilare bil (på torrt väglag) har jag inte varit med om. Exemplarisk. Kan inte tänka mig att den hade varit dålig förutom markfrigången i vinter.
Ryckig låda, tror många glömmer att det är en manuell bil som växlas automatiskt. Och ur det perspektivet tycker jag den är bra. Däremot "tänker" den illa. Växlar i tid och otid.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Ja navi pro är väl standard? Det måste den ha.
Och sen glömde jag såklart head up:) Också ett krav
Jag letade ett tag innan jag fann min bil, men då var knappraden framför växelspaken helt full.

Jag använder allt jag har:

* Ventilerade stolar - mycket skönt med kylan i stolarna i somras
* Aktiva stolar - Kanon vid aktiv körning på kurviga vägar
* Head up-display - Använder de jämt
* Prologic 7 - Lyssnar alltid på musik (men ibland motorljudsmusik)
* Bluetooth - Kanonskönt att iPhonen hoppar över i handsfreen när man sätter sig i bilen.
* Värme i baksätet - Varm rumpa för baksätesåkarna
* Parkassist - Otroligt skönt när man ska parkera i trånga utrymmen

Utöver detta har jag alacantratak och "mera" läder.

Kör dock ingen touring, utan denna sedan som jag köpte förra sommaren och precis gjort klar:

Länk

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

E61an i Linköping är såld tror jag, såg den inte i hallen sist jag va där.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Sallepwr: det är dessvärre inte standard - den i Linköping saknade just det och det mesta av det andra också. :-/
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Ryckig låda är inget som jag är bekymrad över, det är en vanesak. Har kört några tusen mil med smg II så det är inga problem.

Frågan är hur man ska värdera låga mil/tam utrustning kontra högre mil/mycket utrustning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.