|
|
|
|---|---|
|
motorlampan har börjat lysa, var och läste av felkoderna och fick följande "lambdasond signal för långsam" bilen är en vw golf -03. Så, vart sitter den/dom? är det en eller flera? Bara att byta, eller räcker det med att rengöra? tacksam för svar! | |
|
Det kan fungera att rengöra. Kontrollera med felkodsläsaren vilka lamba som larmar, sitter antingen på grenröret eller på katten |
|
| Så det är två stycken på den bilen alltså? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
VAG brukar rekomendera byte runt 14-15 tusen mil, en lambda åldras på det sättet att det tar längre och längre tid för den att börja reglera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Då är det dags nu m.a.o. Har aldrig bytt en lambda tidigare, men det borde väl inte vara så invecklat? Den är väl bara nergängad i röret, och ihopkopplad med snabbkontakt, eller måste man skarva själv? | |
|
Det sitter en snabbkontakt Finns en speciell hylsa att köpa för att byta lamba som gör det lite smidigare, men det går lika bra med en skiftnyckel eller ringnyckel om det finns plats att pilla lite |
|
| Okej, du har inte heller nån koll på hur många det sitter på en golf? och exakt vart den/dom brukar sitta? om det finns endast EN, så sitter den på grenröret? | |
|
Tyvärr har jag ingen koll på golf De flesta moderna bilar har minst 2st 1 på grenröret och 1 på katten Felkodsläsaren borde kunna säga vilken av labdasonderna som är trasig Knappa en felkoden du fick på google så borde du få en förklaring på vilken av lamborna det handlar om |
|
| Okej, kanske jag läste slarvigt. Ska kolla upp det igen. tack för det :) | |
| Lambda-hylsa plus slangklämma runt hylsans öppna del när den sitter kring sonden, givetvis spänd så hårt det bara går, hjälper till att förhindra att hylsan slinter....Spray rikligt med rost/kyl spray innan. Ibland kan man komma åt med vanlig hederlig ring-nyckel (22mm om jag minns rätt) | |
| Och för all del, stötta avgassystemet så du inte spräcker avgassystemet, ingen höjdare o "hänga" i avgassystemet. På min bil satt lambdan under bilen så jag stöttade enkelt underifrån, utan stöttningen hade det flexat en hel del... | |
| oh, tack och bock! alla tips uppskattas :) brukar dom alltid sitta under bilen på avgassystemet? aldrig så att man kommer åt under huven? | |
|
Jorå den 1a som sitter på grenröret tar du lös under huven Följ bara från där grenröret börjar så kommer du att se den, är nog svår att missa |
|
| okej, skönt! en fråga till: måste man släcka motorlampan manuellt sedan eller slocknar den av att lambdan blir bytt? | |
|
Antar att det funkar likadant på alla bilar dock inte helt säker Men på bmw så börjar motorlampan lysa efter att den fått felaktiga uppgifter från i ditt fall då lambdasonden under ett tag (hur lång tid är jag osäker på) Samma sak när den är bytt, den måste få "rätt" värden ett tag sen kommer motorlampan att slockna av sig själv I mitt fall när motorlampan jävlades så tog det några kilometer innan lampan började lysa efter jag provat nolla i dator |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.