|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har länge läst på detta utmärkta forum och fått mycket hjälp utan att behöva skriva någonting själv. Men nu så verkar det som att det är dags! Köpte i maj en M535i -85a, motorbeteckning m30b34. Köpte bilen med vipparmsras, fick dock med en nyrenoverad topp som jag sedan bytte. Problemet som jag har är att ventilerna knackar. Eller snarare bara en ventil, konstigt nog. Har läst de flesta trådarna på både detta forum samt e28 forumet men inte kommit underfund med vad som är problemet i min bil. Har ställt ventilerna efter konstens alla regler, och fått till alla bra. Förutom ventil nr 6, på insugssidan. Alltså den som är längst emot torpedväggen. När man precis har ställt ventilerna så låter det bra. Dock lite tick, men det har jag räknat med. Kör man väldigt lugnt, dvs knappt över 2000varv, möjligtvis 2500, så verkar det inte bli någon skillnad på ventilen. Men så fort man börjar köra hårdare med bilen så vrider sig excentern så att spelet blir större och ventilen börjar ticka. För att summera. Excentern på 6ans ventil verkar vilja vrida sig vid lite belastning. Konstigt nog så är det bara på 6ans insugsventil som det här händer på. Har bytt excenter, bult och mutter på den, men samma sak händer. Kammen är inte ny på bilen. Lite sliten är den allt. Men jag tycker mig se att kammen är ungefär lika jämt sliten överallt. Så ifall kammen vore problemet så borde väl alla ventiler vilja vrida sig? Skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde komma med något förslag eller tips på vad jag skulle kunna göra/testa för o få det bättre! MVH Kemppi | |
|
Har precis samma fel på min e32:a men har inte kommit på lösningen... I min är det dock flera ventiler de gäller. Har provat och ställt dem 2 gånger nu men med precis samma resultat som du. Dock har jag väl kanske läst mig till att man måste dra muttern riktigt hårt och att man förmodligen mesar när man drar dem? Dem ska dras så jävla mycke man vågar helt enkelt. Har dock inte haft tid att ställa mina igen. |
|
|
Okej, skönt att jag inte är själv med detta problem iaf! Jag har också läst att man ska dra åt bra nog, men har inte fungerat för mig. Tog i så mycket jag vågade, o sen lite till. Men hjälpte inte i mitt fall! Mvh |
|
|
Jag har ju vart inne på om de blitt nån förslitning i exentern men eftersom du bytt så lär det inte ha med det och göra.... |
|
|
Jag gick också och funderade på det. Men som du skrev så har jag bytt det samt bulten och muttern som håller excentern. Så det borde inte vara något problem där. Dock så är jag ju fortfarande fundersam på ifall det är kammen som det är något galet med? Samt att ifall det kanske kan ha blivit något märke i ventilen så att den vrider sig därför? Har försökt o kolla litegrann, men inte sett något speciellt märke i ventilen. Mvh |
|
|
Hej. Tråkigt med detta problem....har aldrig varit med om detta under alla mina år med dessa maskiner, men ventilerna SKA rotera sakta men säkert. INTE bara öppna och stänga. Om du tittar så ser du säkert att vippan trycker inte helt rakt på ventilen just för att den ska rotera sakta vid var tryck. Mvh Jonas B. |
|
|
Tack för svaret Brynet! Har faktiskt varit lite fundersam över varför inte vippan trycker rakt på ventilen. Men nu vet jag! Dock så återstår ju problemet med att den vrider sig. För fort kanske man ska tillägga :) Mvh Kemppi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.