|
|
|
|---|---|
|
Hej hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem då jag ska sälja bilen. Har en 520I Touring E39 -03 14800mil Har ett sorts skrammel i motorn utrymmet. Tycker det verkar komma från främre delen dvs. mellan fläkten och blocket och min gissning är att det är något lager eller liknande. En liten filmsnutt som beskriver ljudet bättre. Länk Tack på förhand | |
| Vanos eller vattenpump.. | |
|
Sitter den inre kylarfläkten på vatten pumpen?? För om man tar tag i fläkten och vikar på den så ändras ljudet en aning. Hoppas det inte är vanos, låter både dyrt och krångligt att åtgärda.. |
|
|
fläktkopplingen ? också vanligt är det något motstånd i fläkten när du snurrr den ? och om du vickar den fram o tillbaka är det glappt ? |
|
|
Det låter som ljudet kommer ganska exakt inne från där fläkten sitter fäst. Inget direkt motstånd när man snurrar fläkten mer än normalt. Man kan vicka den någon mm och det låter som det finns ett glapp. När motorn är igång och man stannar fläkten så fortsätter ljudet enligt film klipp och vikar man samtidigt på fläkten så ändras ljudet lite men inte mycket. |
|
|
Blir till att börja med och dementera bort fläktkoppling och se ifall det är den. Verkar ju dessutom vara enkelt för en gångs skull :) |
|
| Har inget ljud på jobbdatorn, men jag vet att en glapp fläktkoppling låter illa. Du lossar den med rappa slag på en fast blocknyckel med nyckelvidd 32 mm. Muttern är vänstergängad på vattenpumpsaxeln så du slår nyckeln mot bilens vänstra sida. Om du har otur och den sitter väldigt hårt så kan du få göra ett mothåll så att inte pump o remskiva snurrar med. För att få upp paketet lossar du fläktkåpan som sitter med expanderande plastnitar där du pillar ur mitten pinnen och plockar ur niten. Sedan skruvar du på en ny koppling på fläktvingen och monterar omvänt. Notera att det finns lite olika kopplingar på marknaden med exempelvis 3 eller 4 st skruvar för fläktvingen. (har lite med bilens klimatanläggning att göra.) | |
|
Är det fläkten/vattenpumpen kan ha nytta av nedan. Länk Gå in på gör-det-själv och sök på vattenpump. Hasso har gjort en gedigen beskrivning av detta! Mvh M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Länk M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
| Jag tillverkade ett sånt mothåll som finns i filmen, men prova först att slå på en nyckel. Min satt så löst att det hade funkat. | |
|
Det är ju helt strålande gubbar! Helt klart förstklassig service.. |
|
|
Det går att hitta lägen där det funkar utmärkt att hålla emot med en lång spårmejsel mot en av de fyra 10mm bultskallarna. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.