|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Har köpt en kolfiber huv till min 535 E39 1997 och undrar om någon vet vart man kan få tag på dämpare till en sådant huv? Eller hur har ni som har sådant på bilen gjort? Original har jag hört blir för hårda och riskerar att bryta huven när man ska stänga den. Blir lite fult och tråkigt att ha en pinne under huven när jag ska resa den! Någon som har tips eller erfarenhet av detta? Marian | |
|
Kolla på schmeidmann var har du köpt huven och hur va passformen |
|
|
Jag har köpt den på schmiedemann och passformen var perfekt, men dem vanliga dämparna är gjorda för den "vanliga" huven som väger betydligt mer. Jag tog för givet att man skulle byta ut dem annars går kolfiberhuven sönder när man ska stänga huven, eller? Ska man använda original dämparna? Har tittat på deras hemsida, och de har dämpare men det står inte om man kan använda dem till kolfiber motorhuv eller ej, stod nog bara trycket tror jag. Och mail kontakt med de, ja låt mig säga att jag har fortfarande inte fått svar på andra frågor jag har ställt. Så jag tänkte om någon har bytt till kolfiber huv, vad har man använt för dämpare då? Original eller annat? och i så fall vart kan man vända sig ? Marian |
|
|
Tror man ska byta tack vara den minskade vikten annars går nog huven sönder om man öppnar den och inte håller imot |
|
|
Någon som vet vart jag kan skaffa dämpare med mindre motstånd? Marian |
|
|
Som privatperson vet jag ej, men när jag jobbade på V***o köpte jag dämpare via Lesjöfors, tips skulle kunna vara att kolla upp lämplig fjäder här o fråga efter en ÅF: Länk Annars - finns det inte kataloger på Biltema för sådant här..? :) |
|
|
Sant med biltema, tänkte det kanske fanns någon som hade redan köpt och fixat sin huv och hoppades på info vart man har skaffat sådana. Ska försöka ringa till det företaget jag fick tips om, samt kolla på Bmw med. Om det finns någon annan som har tips så tar jag gärna emot de:) Marian |
|
|
Vet inte om det är lättviktshuv på m5:an isf kanske dämparen från den passar |
|
|
Spinner vidare på Hampes linje... M3 E46 har en huv i aluminium och den väger väldigt lite. Kanske kan fungera med M3:ans dämpare? Mvh Jimmy |
|
|
Tackar för svar! Har varit i kontakt med bmw och dem vet inget, visste inte ens vilken motstånd som var i original, tråkigt, har hittat mina original och det stod 680N om jag inte har läst fel, verkar enormt mycket...men men Sedan var jag på Ivar Håkansson och de sade att de hade en återförsäljare som tillverkade dämpare och jag skulle gå förbi där imorgon och han skulle mäta lite...ska se....hoppas på tur..... Så fort jag får lite info läger jag upp det här! Marian |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Autoexperten kanske kan hjälpa dig med Stabilusdämpare. Alternativt någon återförsäljare för Valeryd, dom har byggbara dämpare (lösdelar). "You can call me Bon" |
|
Jasså Ronald lite smygreklam :) |
|
| Aratron, Aditech eller Stockholms fjäder/Lesjöfors. | |
| Är inte kolfiberhuven en kolfiberhuv? I så fall bryter man nog inte av den p.g.a. för starka fjädrar. Men man kan nog få en haksmäll eller skicka upp grannens katt på hustaket när man öppnar den med orginalfjädrarna ;) | |
| Nää, man får skilja på kraften för att pressa ihop den och hastigheten med vilken den "öppnar" - alla fjädrar är specade med ett visst värde för detta i m/s2, så det enda egentliga problemet med en starkare fjäder är att du får använda mera muskler för att trycka ner den.. :) | |
| (Men visst, det finns ett par hastigheter att välja på..) | |
|
Tjenare!! Har kommit i kontakt med Valeryd dämpare och har hänvisat mig till någon av deras återförsäljare, och i detta fall Mekonomen. Man kan bestämma själv vilket tryck man vill ha i dämparna och skulle det visa sig att det är för lite så kan man skicka in de och höja trycket. Har bestämt mig för att prova på 350N, och jag var på Mekonomen och mät original dämparna samt hållen bak och fram och det skulle gå på 550 kr/st. Uppdaterar sidan när jag sätter dem på bilen. Hoppas på det bästa! Marian |
|
|
Hej Kan du inte bara ta bort den ena fjädern då? Då får du ju halva kraften. Kostar gratis dessutom:) Mvh Johan |
|
|
Haha! Snyggt....är nog inte villig att prova på en huv jag har gett 7000kr för. Dessutom så funkar det inte riktigt så, men idén är säkert bra för någon som har lite is i magen! Dock inte jag :) |
|
|
Is i magen? Du lossar ju bara den ena dämparen med huven öppen sen håller du bara i huven när du stänger, då känner du ju direkt om huven blir för tung för bara en dämpare. I så fall sätter du dit den igen och köper nya klenare dämpare. Vad skulle kunna hända menar du? |
|
|
Kan ju bli att huven böjer sig på den sidan som inte har dämparen och "vrider sig" och så finns en massa saker som kan hända. Hade bmw velat haft bara en dämpare så hade de satt en i från början. Men visst, ska faktiskt prova, dock känner jag en ångest redan nu...... Marian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.