|
|
|
|---|---|
|
Imorse fick jag däcktrycksfallsvarning i min BMW 135:a med original 18" RFT-däck. Vi kollade trycket och fann att i ett av däcken så låg trycket på cirka 1 bar bara så jag antar att det var där den varnade. Det lite "intressanta" i sammanhanget var att vi kontrollerade trycket i däcken i lördags (bilen är inköpt av oss för en månad sedan cirka) och då var trycket väldigt låga 1,8 bar i alla 4 däcken. Så vi fyllde upp med 2,6 bar bak och 2,4 fram. När vi kollade nu så hade trycket fallit med cirka 0,2 bar på båda vänstra däcken. Samt fallit med 0,4 bar på högra framdäcket. Detta känns mycket märkligt och får mig att undra vad det är som försigår eg.! Bilen är 3 år gammal och däcken har cirka 3 mm kvar bak och 5 mm fram. Vi pumpade upp däcken till 2,6 resp. 2,4 nu och ska kolla igen vid lunch hur det ser ut. Ifall trycket fallit på alla däcken igen nu så måste det ju vara något stort fel på alla däcken/fälgen? Alt. pyspunka på alla däcken då?! Och bara en "större" pyspunka på ena däcket där bilen varnade. | |
|
Hej Låter lite mysko. Använder du samma luftmätare varje gång? Har vid ett flertal tillfällen märkt att de flesta mackars utrustning visar fel. Du skall dessutom ha högre tryck än du anger, minst ca 3.2 bak o 3.0 fram för 18´. Glöm heller inte att resetta tryckkontrollen i färddatorn efter att ni fyllt luft, annars fungerar den inte. Fortsätter problemet återstår inget annat än däcksverkstaden som får kolla dina däck, kan vara läckande ventilnålar också. Hoppas det löser sig! Mvh |
|
|
Ja vi ska kolla nu om det fallit ifrån att vi fyllt på igen. Enl. vad vi kunde se så skulle det vara 2,6 bak och 2,4 fram ifall man är 1 eller 2 personer utan packning. och 3 bak och 2,6 fram ifall man har 4 personer och packning (stod på dörren till bilen, med vår däckmension). Det kanske är ventilnålarna som du säger. |
|
| Dom två gångerna vi kollat och fyllt på med luft så har det varit två olika luftmätare på två olika mackar. | |
|
Hoppas att de inte är något som strular. Köp en luftmätare (eller vad de nu heter) så att du använder samma källa när du kolla trycket helt enkelt. Sen som Passo222 skriver så ska man ha högre tryck än vad som anges på bilen och de gör även däckfirmorna. Hoppas att de löser sig. |
|
|
Det var skruv in i däcket så det var en riktig pyspunka så att säga. Angående att trycket föll i dom andra däcken trodde dom berodde på att vi fyllde däcken med luft när dom var rejält varma. Varm luft tar ju större plats än kall luft. |
|
|
Köp en egen lufttrycksmätare!!! Och om du har möjlighet, kontrollera den mot någon känd referens, t.ex. om det finns på jobbet el dyl. Jag köpte en digital på Clas Ohlson för typ 69kr. Sedan skrattade jag åt den hela vägen till labbet på jobbet där jag tänkte kontrollera den mot en kalibrerad referensmätare, sedan skrattade jag inte mer åt den... Den visade inom +-0,03 bar mellan 1-7 bar. Inte så illa va. :) |
|
| Jepp jag har nu köpt en för 50 spänn på mekonomen. Analog men den funkar väl ändå ok | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.