|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag hade 18" dubbdäck på min 535dT F11 förra vintern och det fungerade perfekt, tycker inte man behöver ha mindre hjul än så, men det är ju en smaksak förstås. /Anders |
|
|
Det här med bredd på vinterdäck... alla tjatar om att de ska vara så smala som möjligt. Det beror väl på vad det är för vinterväglag? Enligt min uppfattning är det ganska stor skillnad på blankis/packad snö jämfört med lös snö/packad snö som tinar. Vid blank is/packad snö borde det väl vara bättre med breda däck = stor friktionsyta. Det borde vara samma princip som asfalt, fast med mycket sämre friktion. Vid oplogad väg eller packad snö, är ju situationen lite annorlunda. Då vill man att däcket ska vara smalt så att det tränger ner igenom snön enklare och förhoppningsvis får kontakt med fastare underlag som kan ge högre friktion. Jämför med vattenplaning. (Fast om man överdriver däcksbredden borde det funka ändå, tänk snöskoter eller traktor med dubbla hjul.. ) Hur många dagar kör du i snömodd/oplogad snö i förhållande till hur många dagar kör du på packad snö/is/asfalt? |
|
|
Så här skrev jag 2008 (och jag har inte funnit anledning ändra mig): För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid sträva efter smalare däck och högre däckprofil. Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar... Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning. Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17. Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt. På min E34 530i (sommarhjulen = F 225/40-18, B 265/35-18) har jag i mer än 15 år kört med vinterhjul i dimension 205/60-15, oftast dubbdäck, vilket har fungerat ypperligt (numera står dock E34:an avställd på vintern.) Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is/hårdpackad snö (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp. Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg. (Faktum är att ett alltför brett sommardäck också kan innebära sämre grepp på torr asfalt, pga av samma orsak, alltså för lågt däcktryck/cm2 mot vägbanan. Detta är väl känt hos de flesta som har racingerfarenhet, men alltså stick i stäv med vad många mindre erfarna bilägare tror. Jämför gärna även med t ex jänkare som ofta har överbreda bakdäck och som spinner i flera hundra meter vid acceleration rakt fram, vilket av bilägaren själv tolkas som att han har flera tusen hästar men som alltså oftast beror på helt andra orsaker...). Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Tänk då på att de här gubbarna prioriterar väghållning och att de svänger rätt bra i 200km/h... Man tvingas alltså t o m kompromissa och acceptera mindre bromsar(!) för att kunna köra med smala däck/hög profil... Även de år det varit ont om snö på Svenska Rallyt, då det mest har varit grus och is, så väljer man alltid att köra med smala däck! Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg. När det gäller vinterdäck tycker jag personligen alltså att man bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is! Lite anmärkningsvärt dock att nordiska friktionsdäck oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken! Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna (läs däcktesterna om ni tvivlar!), men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck. NOT: Jag talar om vinteregenskaperna = vinterväg... NOT 2: Jag har haft förmånen att medverka vid ganska många däcktester. Vid blindtest med samma däckfabrikat och typ så blir det ofta mycket tydligt att ett smalare vinterdäck med högre profil (16-17") även på is/hårdpackad snö är överlägset ett bredare däck med lägre profil (18-19"). NOT 3: Behåll alltid hjulstorleken = rullomkretsen samma som original, alltså oavsett fälgstorleken (maa en del pratar ibland lite slarvigt om stora och små hjul...). Detta är min personliga åsikt baserad på mina egna erfarenheter. Självklart accepterar jag om andra är av annan åsikt. |
|
|
Eftersom F11 har något större hjul/större rullomkrets än E61 så kanske 18" ger tillräckligt hög profil(?). Då jag själv inte har provat så vet jag inte... Men om man stenhårt bara prioriterar vinteregenskaperna så skulle jag nog våga slå vad om att 17" och högre profil är bättre än 18" även på en F11 och även på is/hårdpackad snö. Men jag vågar också erkänna att även jag starkt skulle överväga att köra 18" på F11... Vi får väl se hur det blir med den saken när jag byter bil nästa gång. Dubbdäck är dock ett självklart val för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.