AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.549

F11 530dx Touring (Intryck efter en vecka)

Sida 4 av 5
Vill minnas att det inte är första gången kul trådar hamnat i koma efter försök att mjölka stackars Med Känsla på info om hur han gör sina bilaffärer. jhellstrom kanske kan förstå att man inte vill tokskylta med hur/var man gör detta då Sverige är ett litet land med ganska få bilar av den här kalibern. Med Känsla: Föreslår att Du helt enkelt säger att Du inte har lust att avslöja detaljer nästa gång...
helt rätt Helmsman, jag hjälper gärna till med råd om någon så önskar, sen finns det inga "smaskiga" detaljer eller lösningar. Kan bara säga att normalt så säljer jag mina bilar själv. Jag har gjort det ibland genom att ta en inbytesbil. Rent allmänt är det inte speciellt svårt att sälja en bil själv. Självklart tror jag dock det är avsevärt lättare att sälja själv en nyare begagnad bil med kvarvarande nybilsgaranti. Det är ju just det här med garantin som gör att en del väljer att köpa via en handlare. De flesta människor är dock smarta och förstår att det är en "vinnvinn" affär att köpa privat då det är billigare än hos handlaren och säljaren får även bättre betalt än att byta in bilen. Det kan dock ibland ta lite tid och energi och det kräver nog att man är rätt så bilintresserad skulle jag säga. En fördel är ju också om man har bra kontakt med en bilhandlare som vid behov kan hjälpa till med finansiering för köparen. Ibland skulle jag säga att det är svårare att sälja en bil i lägre prisklass än en dyrare. I lägre prisklass så är det annan kategori av köpare än på den dyrare där oftast det inte är problem med att pengarna finns. Sen finns det aldrig några genvägar. En ärlig bil, juste annons med bra bilder och ett marknadsmässigt pris.

/Anders
Med känsla: Hur mycket tyngre är egentligen X5an mot en 535xd? Jag misstänker att det kanske inte skiljer så mycket som man vill tro.
Verdi
bunf,

X5 40d
Skattevikt, kg: 2180
Tjänstevikt, kg: 2185
Totalvikt, kg: 2875

F11 530d
Skattevikt, kg: 1880
Tjänstevikt, kg: 1880
Totalvikt, kg: 2455

Det skiljer alltså rejält mycket i vikt. Dessutom så är X5:ans högre kaross ett mycket större vindfång så det bidrar till sämre prestanda även uppe i fart där vikten inte är ett lika stort problem.

När jag kollade så var en X5 3.0d ungefär lika snabb som en F11 520d.
2185 kg väger tydligen X5 40d enligt mitt reg bevis, vet faktiskt ej vad 535xd F11 väger

/Anders
Verdi
Nu såg jag att du menade en xDrive. Den lägger väl på kanske 100 kg? Skiljer fortfarande ca 10% i vikt. Plus nackdelen med sämre luftmotstånd.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag vägde faktiskt min X5 och den vägde in på ganska exakt 2300kg. Då ska det iofs tilläggas att jag har det mesta i utrustningsväg.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vill man svara så gör man väl det, precis som Med känsla just gjorde. Jag hade inge tanke på att få höra ev fiffel som du insinuerar Helmsmann, men som man känner sig själv känner man andra.
Dessvärre är ju hela detta forum lite trädabetonat när frågor om billigast tänkbara beg bildelar samsas med frågor om nya f10/11 bilar.
Jag testade en x5 3.5d 2009 förra veckan, trodde den skulle kännas mer personbilslik än nya x3 avseende transmissionsljud, vägljud, stalp över hinder etc, men dessvärre ingen större skillnad.
Synd att de är så snygga bara :)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller med om att forumet är dåligt uppdelat. Jag är inte intresserad t ex om gamla 5-serie problem. Visst kan jag låta bli att läsa dem, vilket jag även gör, men ofta orkar jag inte gå in här och kolla då merparten av alla inlägg är just om dessa gamla modeller och dess problem.
Verdi
Går det inte att dela upp forumet per modell istället för modellserie? Dvs E39, E60,F10 osv?
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Håller med Verdi att forumet för 5-serien (och även för de andra modellserierna) bör delas upp. Se t ex Bimmerpost som är uppdelad på generation, F1x, E6x och E39. Det blir tyvärr lite så att trådarna om F1x drunknar bland alla andra som berör äldre 5-serier...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är precis vad jag oxå menar. Det vore perfekt.
Dessutom vore det inte fel om man kunde citera inlägg samt göra ändringar eller ta bort.
Jhell: "insinuerar fiffel"??!! "som man känner sig själv känner man andra"??!! Fel på A, fel på B. Undrar om Du är läskunnig? Föreslår att Du kommer tillbaka till det här forumet då Du köpt bil av det märke som diskuteras!
Det var ett dåligt förslag, Helmsman...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Helmsman: då blir du rätt ensam här inne, av signaturerna är det inte många som har en 530 eller ens en 5-serie i denna tråd.
jhell: Låter bra! (skrev dock "det här forumet" och inte "denna tråd"...)

Nej, naturligtvis var det ett hyfsat barnsligt uttalande. Var själv mycket intresserad läsare här på forumen innan jag gjorde min beställning. Betackar mig bara kraftigt från sådana anklagelser som Du skrev. The end.

Bilrelaterad fråga:
Kör 19'' idag. Skall köpa dubb+fälg och var då inne på 18''. Pratade med däcksfirman (en av de erkänt bästa i Sthlm) som helt höll med mig om val av däck (senaste Hakka), men kraftigt föreslog 17'' istället för 18'' p g a att däcken blir smalare och greppet därför betydligt bättre. Någon som har kommentar/erfarenhet? Dessutom undrar jag om det är någon fälg i det officiella sortimentet som man bör undvika på vintern (p g a snöklumpar, rengöringsproblem el. dyl.)?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Helms: Sorry, jag blev irriterad själv. Det är bara det att jag är lite halvnervös för att köpa en 530xd ála 600.000:-. Jag kan betala leasingen på den nu, men jag vet ju aldrig vad som händer om 6 månader eller liknande. Därför är det intressant att veta att det går att kränga dyra bilar privat. En bilfirma lär ju aldrig vilja köpa in en dyrare bil och sälja en billigare om nu ens livssituation ändras.

Jag kör dubbfria Nokian WR2 235 på vintern och det är inga problem. Jag prioriterar asfaltgreppet för med 4x4 kommer man ju alltid fram ändå.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
På min förra e61:a gick jag ned en dimension jämfört med original till 215/55 bara för att testa och jag vart mycket nöjd med greppet ( kan ju berott på däcken också, men smalare däck uppfattade jag som positivt framförallt på snö). Med 4krafs tror jag dock inte du behöver vara orolig för fästet vilken dimension du än väljer. Själv var jag inne på att hoppa över RFT men har hittat 17" Hakka 7 RFT för drygt 10' så jag hoppar nog i stället över mobilitykitet. Jag hade först tänkt lägga dessa på min originalfälg v-eker 236, men den är fruktansvärt svår att hålla ren redan nu så jag undviker nog denna som vinterfälg.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Angående vinterdäck så anledning till att man vill ner i dimension är att ju smalare däck desto högre marktryck. Sen är det ju en avvägning så att de inte blir för smala heller.
Om man fick skulle jag sätta 205 breda på min F11 om det nu finns i 17", men typningen tillåter bara 225/55R17 som minsta dimension så då får det väl bli det.
327 brukar rekomenderas från bmw-säljare som vinterfälg. Asful tycker jag men smaken är ju olika...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Egentligen behöver ju inte mindre fälg betyda smalare däck per automatik.
Som sagt, 235 tycker jag fungerar perfekt, inte roligt på en tung bil med för smala däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.