AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.550

F11 530dx Touring (Intryck efter en vecka)

Sida 3 av 5
Waterlily: Det kanske är lite löjligt och överdrivet petigt att påpeka, du kanske är dyslektiker och då är det förlåtet, men det är xd som är den korrekta modellbeteckningen för din bil och inte dx.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
henke lexus - "Det kanske är lite löjligt och överdrivet petigt att påpeka, du kanske är dyslektiker och då är det förlåtet", men den korrekta modellbetckningen på hans bil är 530d X-drive, vilket mycket väl kan förkortas "530dx".

Det är riktigt att de första årsmodellerna kallades "xd" vilket också syntes på de bilar där modellbeteckningen satt kvar. Detta ändras dock senare av BMW.

----
BMW CS #6212
henke lexus

Genant för bmw som inte vet vad sina egna modeller heter ;-)

Länk

Kan ju vara läge att kolla upp fakta innan man kallar folk för dyslektiker

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
ryk330i- kanske BMW styrs av dyslektiker...?

:o)

----
BMW CS #6212
Lm
15
Lmb
535d-11
Med anledning av diskussionerna kring reflektionerna av den nya bilen kan jag konstatera att gemensamt för oss alla som valt att byta till en F1x är troligen att vi fastnat för utseendet/designen och att vi sedan väljer olika nivå på hur vi beslutar oss inför ett köp.

En orsak till att vi gör olika reflektioner vid olika tidpunkter tror jag kan bl a hänga ihop med att man har olika referensbilar som utgångspunkt. I mitt fall var min referensbil i första hand min förra bil dvs förra generationen av 5-serien (E60) som jag tycker är en utmärkt bil. Jag kunde redan vid första provsittningen och provkörningen av F10 konstatera några detaljer som jag uppfattade inte uppvägde alla de andra förbättringarna i förhållande till den "gamla" modellen E60. Som exempel kan jag nämna några detaljer som jag kan dela med mig av till er andra i detta forumet.
1. Det undre förvaringsutrymmet i bagaget på F10 är mindre än E60.
2. Det finns enbart ett strömuttag i den bakre konsolen vid baksätet på F1x. E60/61 var utrustad med två från början.
3. Ventilationsutsläppen, bakre konsolen till baksätet med ordinarie klimatanläggning går ej att justera temperaturen på i F1x:an. Uppfattar dock inte detta som någon betydande försämring då det i E60/61:an knappast kändes skillnad på temperaturen i baksätet om reglaget ställdes in för mer kyla (blå färg) eller varmare luft (röd färg). Det vill säga frös man i baksätet fick man justera luftmängden vilket går exakt lika bra i F1x:an.
4. E60/61:an ha bättre benutrymme i baksätet gentemot F1x:an. Bredden på baksäet uppfattar jag som motsvarande.
5. Reglaget för i-drive bedömer jag sitta sämre i F1x:an
6. Vindrutetorkarna på F1x:an saknar "snö- och serviceläget" som finns på de förra BMW generationerna, vilket är försämring troligen orsakad av att design har fått gått före funktion.
7. Motorhuven är svårare att stänga på F1x:an vilket torde hänga ihop med det nya "gångtrafikant skyddet".

Några allmänna reflektioner i övrigt är att F1x:ans kaross har vuxit i förhållande till E60/61:an. F1x:an kan kännas mindre överblickbar, vilket främst gäller motorhuven som har mindre lutning och är högre. Vidare är F10:an tyngre vilket delvis märks på körsmidigheten. Nya F1x:an är mer lik gamla E39:an gällande körintrycken än E60/61:an som känns mindre och lättare. Detta tycker jag att man skall ha med i beaktandet om byter från en E60/61 till F1x, där det är min uppfattning att för att kompensera de extra kilona och centimetrarna på Fx:an behövs ett antal extra hästkrafter gentemot motsvarande E60/61 för att få motsvarande körglädje.

Jag hoppas att jag genom detta bidragit med något till detta forumet istället för att kritisera författaren på inlägget.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ett väldigt trevligt inlägg Lmb - tack för att du tog dig tid!

När det gäller punkt 5 så håller jag med dig att det hamnat för långt till höger för att kännas rätt placerat. Det som jag irriterade mig över när jag hade en F11 i två månader var att reglaget också kändes lätt och plastigt, och inte alls gav samma "dyra" känsla som i E61:an.

I övrigt är F11:an en mycket lyckad bil och den känns mer genomtänkt än E61:an; men tyngden i kombination med den mer komfortabla chassisättningen gör att den blivit mer en komfortkryssare på motorvägen än en bil man slänger omkring på en landsväg bara för att det är kul.

----
BMW CS #6212
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Automatiskt avbländningsbar inner- och ytterspeglar har jag inte velat ha därför att det är omöjligt att i mörker se vad det är för en bil bakom. Man ser bara ett par ljus.Kan vara en ordningsmaktsbil och då det är lätt att glida över 50-90-110 blir man osäker på vad det är bakom.
Hifi högtalare känns inget nödvändigt då jag tycker original låter bra och bättre än innan då jag hade 335i LCI.
ryk330xi: Där ser man, BMW anställer människor som är ordblinda:)
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
snö- och serviceläge för torkarna finns visst på F1x:an! För upp torkarspaken förbi översta läget, och vips kryper torkarna upp i givakt.
Lm
15
Lmb
535d-11
Det behövs tydligen ett förtydligande från mig gällande vindrutetorkarnas service-/vinterläge. På gårdagens 5-serie, vad jag känner till E39 och E60 befann sig torkarna fria från motorhuven varför det i min tolkning av service-/vinterläge på dessa, innebar att man tog tag i torkarna i deras viloläge och fällde ut dem ett antal centimeter från rutan, vilket inte är möjligt på F1x, utan liksom för nyare VW m fl används torkarspaken för att få torkarna fria från motorhuven.

ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Angående dimljusen så testade jag på min F11.
Jag är inte intresserad av att använda dem i annat än dimma/extremt dålig sikt vilket de ju trots allt är till för.
Men går det att få dem att lysa lagenligt vid dimma? Jag lyckas då inte...
De ska alltså lysa helt själv utan vare sig halvljus, parkeringsljus, varselljus, etc.
Läge A => halvljus slås på när jag slår på dimljuset.
Läge 0 => Dimljuset går inte at slå på !?!
Läge parkeringsljus => Dimljuset går på men parkeringsljuset är fortfarande på (olagligt vid dimma).
Läge halvljus => halvljuset kvar på när dimljuset slås på.
Går det att programmera om?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Varselljus och positionsljus räknas väl knappast som lampor när dimljusen är igång. Möjligen gäller detta inte nyare Passat och Audi som har varseljus som bränner i ögonen, men dessa dämpas kanske ihop med dimljus.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Parkeringsljus+dimljus har det varit på alla bilar jag sett. Och likadant bak, inte bara dimljus, utan vanligt svagt rött ljus och dimljus.

Så som du matbl beskriver låter ju fullständigt normalt? Finns det bilar som är annorlunda? Vilka?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vid dimma/nederbörd/dålig sikt skall så vitt jag vet P-ljus och dimljus lysa samtidigt.
Detta för att bakljusen ska vara tända, många bilar har ju annars bara ett dimljus bak, och för att "breddmarkeringsljus" skall finnas (på många bilar sitter ju dimljusen ganska långt in från ytterkant).
Jag för min del tror att det är olagligt att köra med enbart dimljus utan P-ljus (..?).
Det viktiga är att dimljus ALDRIG får lysa samtidigt som halvljus. Vi bör alla hjälpas åt att blinka med helljuset åt idioter som fortfarande kör med dimljus och halvljus i kombination.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Kul tråd! Läste här dagligen fram till april då jag fick min F11. Ser att Anders (Med Känsla) bytt till X5!! Hua! Inte vit va?
Alla inlägg om dimljus etc. tycker jag är märkliga. När jag hade min Peugeot 205 GTI (ungefär då Näckrosens 850 turbo var modern...) var det tufft att köra med dimljusen på. Numera känns det som de flesta inser att det ser töntigt ut.
Har snart avverkat 1000 mil i min F11. Besviken över förbrukningen. Ligger på 0.94 på datorn, men då är det mycket stadstrafik (och läge Sport....). En annan usel sak är p-varnarna. På förra bilen (XC-70II 3.2) var de blixtsnabba! Trodde det gällde bilar nuförtiden så jag hoppade över backkamera i utr listan. Dag 3 med nya bilen backade jag in i en söt Seat utanför lokala Ica. Mycket pinsamt då ägaren satt i! Hade jag vetat hur "seg" sensorn är så hade jag definitivt kryssat i kameran. Suck.
I övrigt nöjd. Ser fram emot vintern för att testa det ganska haussade X-drive systemet.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Helmsman: upplever samma problem med sensorerna dock så tror jag problemet är att känsligheten är annorlunda ställd då jag upplever att de börjar pipa rätt nära föremålet. Min R36:a jag hade startade mycket tidigare och dessutom hade jag kamera. Har börjat använda skärmen för att titta mer på färgerna, men känns som om man får backa långsammare än tidigare.

//Robban
Helmsman, ja det blev en X5 40d när jag kände att jag ville ha X-drive i vinter då jag börjar bygga hus utanför stan och vägen dit vintertid inte är den bäst plogade och underhållna. Hade nog helst velat ha en 535xd F11 men ville inte vänta på en fabriksbeställning igen och hittade en demo X5 som gått endast 470 mil, så då blev det X5, en av få BMW modeller jag inte provat på så det kändes även spännande och den är inte vit :-) , det blev en safirsvart men med oysterskinnet. Snygg kombo men svart är svart, lätt skitigt. X5 an är ju också lite "jobbigare" att tvätta när man nästan måste ha stege för att tvätta o torka taket men har som tur är fotsteg på bilen. Saknar annars ännu 535d då det är en tämligen underbar bil. Nu har jag dock vant mig vid X5 och det finns flera fördelar även med den. Den ligger för övrigt på 1,2 vid tämligen mycket stadskörning i detta. Helt okay tycker jag mot bakgrund av mycket stadskörning (säkert 70-80%) och tyngden samt 306 hk dubbelturbo.

Har för övrigt lite svårt att lita på backkameran, hade den även i förra F11-an. Tycker det är svårt att få känsla på det verkliga avståndet bakåt till hindret.

/Anders
Anders: Den låter riktigt läcker! Lycka till med husbygge.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
tar tillbaka det jag tidigare sa om problemet att träffa rätt snabbvalknappar när jag nu insåg att vid beröring på knappen så kommer snabbvalet fram i klartext på skärmen (innan man gör valet).

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Med känsla: Säljer du dina bilar privat sen eller byte du in dem?
De gånger jag försökt sälja bilar över 200.000 privat har det i princip inte gått eftersom det tycks som att de flesta vill ha en så stor affär av en handlare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.