|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Vindrutetorkarna: På BMW:n sitter gånggärnet på torkararmen en bra bit under huven vilket gör att armen tar i huven då torkarna är i normalparkeringsläget och man vill lyfta dem. På min tidigare Volvo 850 sitter gånggärnet närmare torkarna och därför går det att fälla upp torkarna då de är parkerade. Huruvida gånggärnet stör luftströmmen av betydande skäl så att det måste vara placerad under huven låter jag vara osagt. Mvh Kent I rather go ponding |
|
|
Anders S: Inte enligt trafikförordningens kapitel 3 paragraf 71. Annat ljus får användas istället för halvljus då det inte är mörkt. Men aldrig i kombination med dimljus vare sig det är mörkt eller ljust. Dimljus får användas enbart i dimma eller kraftig nederbörd och aldrig tillsammans med annat ljus. Såhär säger lagen: 71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. För övrigt säger samma lag att bilar måste ha någon sorts ljus tända även i dagsljus. |
|
|
Men nu handlade ju inte tråden om dimljus utan om TS intryck av sin 530xd vilket är ett betydligt trevligare ämne. :) |
|
|
Otyget med vindrutetorkarna är ett gissel som även Audi implementerat, och tydligen gäller det dessvärre också nya X3 :-( Enda sättet att byta är tydligen att ha torkarna i serviceläge dvs när de står kl 12. Kul med läsningen i övrigt även om jag inte håller med om alla resonemangen. |
|
|
Jag får tacka för alla kommentarer, tips, motargument, kritik och annan matnyttig läsning. Givetvis gillar jag min nya bil mycket annars hade jag ju inte valt just denna modell. Men som gammal volvoägare (142 DL, 760 GLE, 850 Turbo) så har jag nu fått uppleva mycket nytt och spännande. Även nya modeller av Volvo brister markant i ergonomi och desajnen har fått tagit överhand jämfört med 850:n vilket jag tycker är en trist utveckling. Först få jag lyfta på hatten, slänga in handduken, göra en pudel och känna mig besegrad vad gäller plus- och minusläget för Steptronic. När miljön rör sig vid acceleration och inbromsning blir det som ni säger vettigare att peta spaken bakåt vid uppväxling och tvärt om. Så här har vi ett lysande undantag från grundregeln. Andra ergonomisk käpphästar är att mätartavlors visare aldrig skall skymma siffrorna vilket det tyvärr gör i min BMW. Även Volvo började synda härvidlag i och med övergången från 850 till V70 år 1997. Andra ergonomiska missar hos BMW är att AC:ns återcirkulationsknapp har två gröna LED (i utvidgad klimatanl.) En då man har automatisk återcirc vid dålig luft och en då man låser spjället i återcirc. Dessa LED sitter bredvid varandra, har samma färg och vid en hastig glutt vet man inte i vilket läge återcirc står i. Varför inte ha en grön LED och en orange? Och varför har sidodörrarna ingen röd varningslampa som tänds då de öppnas så att andra bilister blir uppmärksammade på att bilen nu är bredare? Det finns en lampa som lyser ned mot marken. Räckte inte pengarna till två. Kombiluckan däremot har en röd lampa. Sidodörrarna har bara en liten pluttig reflex som varning. Klar miss enligt mitt förmenade. Måste ENCAP först dra av en stjärna för att tillverkarna skall vakna? Let the debate continue. /Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Apropå mätartavlorna tycker jag att BMWs instrumentering definitivt är bland de bästa som finns, de har lyckats förena extremt god design med funktion på ett föredömligt sätt! Black-panel i F11 är ett mästerverk. Att mätaren skymmer siffrorna är inte något praktiskt problem öht enligt mig. Mycket tydligt, lättavläst och snyggt sedan grunddesignen kom me E28 1982... Sidodörrarna har väl röda reflexer bakåt? Eller saknas de på F10/F11? |
|
|
måste säga att TS hänger upp sig på petitesser som jag själv inte ens funderat över trots att jag förbrukat 3 st F1x sen i juni 2010. Saknar de rimliga kommentarer som borde gällt den underbara motorn, den sköna sportlådan, komforten, den låga ljudnivån, kvalitetskänslan mm. Det är väl ändå de främsta argumenten som gör att man väl valt denna bil. Sen jämförelserna med en Volvo 850 känns lite pinsamma tycker jag. Nya femman är ju en otroligt lyckad bil vilket ju också visas av den fantastiskt fina försäljningen där modellen trots relativt högt pris ligger bland de 10 mest sålda bilmodellerna i detta Volvons land. Är väl nr 3 eller 4 när det gäller importbilar. /Anders |
|
|
Waterlily: vad har du för utrustning i din F11? |
|
|
En eloge till Waterlily; tycker det är befriande att få läsa lite konkreta och tänkvärda synpunkter om F11:an, särskilt av den praktiska karaktären. Fantastiska prestanda, gångkultur och chassisättning kan vi läsa spaltmeter om i andra trådar. Har man som gammal volvoägare bytt till BMW är det väl klart att man har synpunkter, det kanske är petitesser för en redan inbiten BMW-fantast men jag tycker det enbart är berikande att ta del av. /J.I. |
|
|
Jag tycker det är bra att få läsa de ev neg synpunkterna som uppfattas, de positiva framgår ju väldigt snabbt vid ev provkörning etc. Biltidningarna i sverige har inte uppfattat detta dessvärre utan skriver för det mesta enbart om det positiva. |
|
|
Ursäkta OT, matbl, Länk Länk |
|
|
Anders S.: Parkerings-, positions och varselljus är tre helt olika saker. Tror du missuppfattat skillnaderna dem emellan. Positionsljus är sidomarkeringsljus som visar ett fordons position ifrån sidan. Ett exempel på detta är de lampor som Volvo bland annat monterat på föregående version av Volvo S80. Se lampan som sitter snett nedanför främre blinkersen på denna Länk Parkeringsljus är det ljus som ett fordon ska visa framåt och bakåt vid parkering i otillräckligt belysning. Ett exempel på parkeringsljus är när Coronaringarna på nyare BMW bilar lyser svagt då ljusvredet är i p-ljusläge alternativt när halvljuset är tänt. Varselljus är en alternativ belysningskälla som är tänkt att göra andra medtrafikanter varse om ett annat fordon. Ett exempel på detta är när Coronaringarna på nyare BMW bilar lyser starkt då ljusvredet står i läge 0 alternativt Belysningsautomatik-läge då dagsljus råder. |
|
| Vad har jag missuppfattat, att dimljus och varselljus får användas? | |
|
Du har missuppfattat vad det för skillnad mellan parkerings-, positions- och varselljus. Du verkar inte har förstått att de är tre helt olika saker och inte en och samma sak som du påstår i ett tidigare inlägg. Parkeringsljus och dimljus får användas då denna kombination tillsammans räknas som varselljus. Det har du rätt i. |
|
|
Det är med en viss förvåning som jag tar del av inlägget kring reflektionerna av den nya bilen. De påpekanden som framförts är knappast att anse som dolda brister. De flesta synpunkterna torde för den absoluta majoriteten ha upptäckts vid en provkörning och avhandlats i detta forum tidigare. I det fall man efter en tids användning av sin nya bil upptäcker fel/brister som inte kunnat upptäckas vid en provkörning tycker jag att det är ett utmärkt forum att dela med sig av sin erfarenhet till alla de som står inför ett bilbyte av den aktuella bilmodellen eller är som jag allmänt bilintresserad och följer detta forum med en viss oregelbundenhet. Mitt tips till författaren av inlägget är att inför nästa bilbyte antingen provköra bilen först eller rådfråga de många kunniga på detta forum före beställning görs så du undgår överraskningar i förhållande till din referensbil. |
|
|
Angående dolda brister. Mycket av det jag har synpunkter är inte dolda brister. Vid provkörningen som skedde två gånger fokuserade jag på just körningen som t.ex. sittkomfort, gasrespons, manuell växling med paddlarna. Att morderna bilar i den högre prisklassen har varningsljus i sidodörrar tog jag för givet och provkörningen skedde då var ljust ute i juni månad. Under min väntetid hade jag tillgång till bruksanvisningen som i sig är ganska dåligt skriven med mycket tvetydiga formuleringar. Det jag har försökt förmedla är de första intryck jag har innan jag vänjer mig allt för mycket. Plus detaljer jag tidigare kände till som är mindre lyckade enligt min åsikt. På detta viset kanske jag har väckt tankar hos andra presumtiva köpare att mera noggrant studera någon speciell detalj som är viktigt för just dem. Varför det blev just den bil jag har valt är i huvudsak fyrhjulsdriften, motorn, växellådan, och bränsleförbrukningen. I dag vet jag ingen annan tillverkare som kan matcha detta till vettigt pris. Till detta läste jag i flera tidningar hur modellen hade mottagits av pressen och ingen hade något negativt att säga om det jag prioriterade (t.ex halvljuset). Jag visste t.ex. att baksätet kunde ha varit rymligare och att det skulle bli dyrt med många tillval. Mvh Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Ja. Nu är det ju inte alla som gör som Lmb, nämligen avhandlar alla beslut med 100% Noggrannhet applicerandes Absolut Rationalitet. Tvärtom visar Waterlily att han vill ha andras synpunkter och åsikter om det han resonerar kring. Trodde att det var idén med ett forum? Sedan kan det ju faktiskt också vara som så att man lägger märke till saker som först efter köpet börjar bli så pass stort att det kan skapa irritation; innan köpet kan man helt enkelt förtränga det eller bortförklara det med att "det vänjer jag mig nog vid". ---- BMW CS #6212 |
|
|
Önskemål om min konfiguration har inkommit. Varsegod: 530dx Touring Komfortpaket: Stöldalarm med fjärrkontroll Takreling Park distance Control (PDC) Bak och Fram Xenonljus Kilmatautomatik Förberedelse för Blåtand Läderklädsel Eluppvärmd ratt A-låda med Steptronic Däcktrycksmonitor Dragkrok infällbar Backkamera Bagageutrymmespaket Automatiskt avbländningsbar inner- och ytterspeglar Sportstolar Svankstöd Stolvärme bak Ambient light Kupévärmare med fjärrkontroll Extra 12-volts uttag Heljusassistent Aktiv fartpilot med Stop&Go HiFi högtalarsystem USB-anslutning M Lädersportratt /Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Underbart med alla kommentarer och tyckande. Tänk vad tråkigt det hade blivit om alla höll med mig i allt. Överlag tycker jag att majoriteten av alla inlägg är mycket sakliga och väl skrivna samtidigt som åsikterna, preferenserna, känslorna och tyckandet spretar åt olika håll. Det är detta givande och tagande som gör forumet vitalt och levande. Nog för i kväll. Godnatt alla bilälskare. /Näckrosen I rather go ponding |
|
|
det vore intressant att ta del av de värderingar som gjorde att TS valde just denna modell och bland vilka ytterligare modeller som du ev valde? Vad fick dig att välja just denna bil och hur upplever du att det överensstämmer idag jmf med vad du trodde när du ritade på köpeavtalet? /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.