|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Efter ca en vecka och ca 35 mil med nyförvärvet (F11 530dx Touring) kommer här några osorterade plus- och minusintryck. Visst, vissa saker kan man vänja sig vid men mycket är teknisk lekstuga utan förankring i ergonomiska riktlinjer: - Blinkershanteringen: Jobbigt att stänga av blinkers genom att föra spaken åt samma håll som då man kopplar på. Normalt för man ju den åt motsatt håll vid avstängning. Jag som har trott att ergonomi var en ledstjärna hos BMW. - Extra eluttag in form av cigarettändaruttag: Alla 5 har alltid ström oavsett tändning av/på eller radioläge. Mycket irriterande och dumt. Dessutom står det i bruxen (både i bok och datorkopian i bilen) att där bara skall finnas ström då motorn är igång eller tändningen påkopplad. +++ Adaptiva farthållaren med kollisionsvarning: En riktig höjdare om jag får vara så förmäten. Nu är det oxå rolig att ligga efter (långsamma) bilar. Nja, kanske inte alltför långsamma då. Fick redan i lördags känna på funktionen av mjuk nödbroms då jag för ett kort ögonblick helt plötsligt har en bil framför mig på 90-väg som skall svänga vänster utan vare sig blinkers, broms eller bakljus. Troligen var den skymd av en bil jag hade framför mig och som väjde höger. Imponerande funktion. - (litet minus) Snålt att inte förse vindrutan med p-biljetthållare. - Korkat att inte kunna fälla upp torkarna då de är parkerade normalt. Men även svenskproducerade vinterbilar (läs:Volvo) av senare snitt lär dras med samma inkompetenta desajn. Det visar bara att bilarna inte är testade tillräckligt i vinterklimat. ++ Backkamera: Kompenserar en del de pyttesmå backindikatorer som finns där bak. (att kalla dem för backljus vore att ljuga) Kameran är ljuskänsligare än mina gamla ögon. - Lasta: Någon laståsna i stil med min förra bil (Volvo 850 Turbo Herrgårdsvagn) kan man väl inte påstå. Bakrutan i BMW sluttar mera och stjäl utrymme. Och den lilla dumma flärpen som blir kvar som då insynsskyddet rullas in är bara i vägen då man vill lasta på höjden. Fäller man upp den så skymmer den sikten bak. Att då behöva plocka bort insynsskyddet bara för lite extra last tycker jag är mycket dumt. - Inre backspegel: Sitter ganska lågt och skymmer snett fram mot till höger då man själv sitter högt. Här vänjer jag mig troligen. + Hastighetsmätaren har mycket liten felvisning. Jag provade med lös GPS och det var bara 1 till 2 km/h som bilens mätare visade för mycket. Trevligt med denna lilla felvisning då farthållaren kan stegas till närmast 10-tal av hastighetsinställning. - Snabbvalsknapparna: Åtta stycken i rad. Svårt att träffa rätt utan att flytta blicken. Desajn går tydligen före ergonomi. - Svagt av BMW att bilen inte kan konfigureras så att dimljuset inte kan lysa tillsammans med halvljuset. Vaselljuset på eller av går ju att konfigurera i iDrive. - Automatisk omkoppling mellan varselljus och halvljuset är ganska känslig. Minsta lilla dunkel så går halvljuset på. Kommer troligen att kör i läge noll och manuellt koppla över till halvljus då det är dags. + P-ljuset bak lyser med bara de yttre lyktorna. Det är först då tändningen är på då även lyktorna som sitter på luckan tänds. - Dimbakljuset lyser med lyktor både till höger och vänster. Kan misstolkas som bromsljus. Borde bara lysa med vänster lyckta. + Trevligt att den gamla fina traditionen med positionsljus finns kvar. + Bra att man med fjärren kan stänga alla rutor och fälla in ytterbackspeglarna. - Steptronic-lådan: Manuell upp- och nedväxlingslägena är omkastade. I traditionell A-låda växlar man ned genom att föra spaken bakåt. Här är det tvärt om. Plus bör alltid vara frammot, uppåt, till höger eller medurs (utom för kranar för flöde.) +++ Givetvis är motor och växellåda underbara så det behöver jag ju inte orda mer om. Mvh Näckrosen. I rather go ponding | |
|
Mycket trevlig bil - grattis!! :-D Blinkersen kan också stängas av vid att föra den lätt neråt. dvs tillbaka som du är van vid. Älskar den blinkersspaken. Är du säker på att 12V uttagen inte stängs av efter 15-20 min när bilen går i sleepmode? Håller med om ljussensoren, E61'an växlar också ofta mellan halvljus och varselljus. Dimljus + halvljus är olagligt, så det är bra att det inte kan konfrigureras. |
|
|
Man vill väl växla upp genom att dra spaken mot sig, annars känns det väl bara fel? Jag trodde det var standard att de var så. Hur menar du med att fälla upp torkarna? 90 grader från rutan? |
|
|
Känsligheten för varselljusen ska gå att konfigurera i tre olika lägen. Att klaga på att en hållare för P-biljett saknas är väl lite tramsigt? Finns ju inte en enda bil som har det från fabrik, mig veterligen. Upp- och nedväxling ska vara precis som BMW har det. När du accelererar pressas du mot sätet och då är det mest naturligt för kroppen att föra växelväljaren bakåt för att växla. Ska du växla upp genom att föra växelväljaren framåt måste kroppen övervinna den kraft som är riktad emot färdriktningen. Det är inte ergonomiskt. Nu är det isig inga jättestora krafter som kroppen utsätts för, men så är tankesättet. Precis samma sak gäller vid inbromsning då kroppen pressas framåt vilket medför att du enklare växlar ner genom att föra växelväljaren framåt. 12V-uttagen stängs av när bilens elsystem går ner i sömnläge. Vilket sker en stund efter att du stängt av motorn och låst bilen. |
|
|
- Svagt av BMW att bilen inte kan konfigureras så att dimljuset inte kan lysa tillsammans med halvljuset. Vaselljuset på eller av går ju att konfigurera i iDrive. Detta är väll rent lagmässiga skäl? Man får inte ha 4 lyktor framåt förutom när man har helljus. |
|
| Varsel + dimljus är också tillåtet dagtid.. | |
|
Jag var tydligen lite otydlig m.a.p. Dimljus och Halvljus. Jag skulle vilja konfigurera så att halvljuset _inte_ kan lysa tillsammans med dimljuset. Som det är nu tänds halvljuset då man slår på dimljuset och har ljusknappen i läget "Auto". Och halvljuset släcks _ej_ då man kopplar på dimljuset och ljusknappen står i läge "Halvljus". Enda sättet att köra lagligt med dimljus i Sverige är att ha knappen i läge p-ljus och koppla på dimljuset. Och då kan man glömma att koppla av p-ljus då man lämnar bilen. Angående p-biljettklämma. Min Volvo 850 levererades med denna klämma redan år 1996. Om det är så nu att cigg-uttagen släcks ned efter en stund då man har låst bilen är det mycket dålig stil att detta inte informeras i bruksanvisningen. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Volvo är den enda bil jag stött på som har hållare för parkeringsbiljetter. Riktningen på + och - vid manuell växling är korrekt som den är nu. Innan 2002 eller 2003 så var det tvärtom. Chris87 beskriver tydligt ovan anledningen. Tittar du på bilsport på TV där dom kör sekvensiella växellådor så ser du att dom går på samma håll som din. Håller med om torkarna...har samma problem på min Golf så det är nog flera olika tillverkare som inte tänkt till riktigt. ___ //Ulf |
|
|
Insynsskyddet fungerar perfekt i F11 tycker jag, följer dessutom med upp när man öppnar luckan vilket jag saknar enormt nu i X5 som tyvärr saknar detta. Dessutom tycker jag att F11 rymmer betydligt mera än vad jag trodde. Har kört rätt många fullastade körningar med både grovsopor och flyttmaterial i sommar och förvånats att den rymmer så bra. Sen finns det ju alltid bilar som har större utrymme men BMW Touring köps i princip aldrig enbart för lastutrymmet. Delar också synpunkterna ovan angående upp- och nedväxling, fungerar helt perfekt och logiskt tycker jag. Dessutom kan du väl köpa din p-klämma på Biltema för ett fåtal kronor och alla vill ju inte ha den enligt mig rätt fula klisterklämman i rutan. Intressant också att i nya Auto Motor Sport så vinner F11 över nya A6 Avtant, om än knappt. /Anders |
|
|
Jag vet då inget insynsskydd som fungerar annorlunda än att det dels skäl utrymme när kasetten sitter där, samt är ivägen om man vill lasta in så mycket som möjligt och skymmer sikten när man fäller upp det. |
|
| Varför ens bry sig om dimljusen? Jag använder aldrig dem då de inte har någon användbar funktion. Att dimljus existerar på dagens bilar är för att förstärka utseendet. | |
| Insynsskyddet är kalasbra, äntligen fungerar det smidigt. Två tryck på startknappen när man stannar bilen släcker väl även ciguttag? Dimljus skall väl användas under de förhållanden då dimljus behövs, därav frånvaro av enkel automatisk påkoppling? Blinkershanteringen har väl varit densamma i närmare 10 år på BMW och jag har märkt att den kommer även på andra märken nu. De många snabbvalsknapparna har jag också svårt att förstå nyttan av? Bättre med ett par i ratten som det var tidigare. Torkararmarna har jag också noterat som ett kommande problemområde för vintern eller ? Elektronisk handbroms hmm? Hörde någon som fick pröjsa 10 000:- för att byta styrenhet för detta ( och säkerligen mycket annat) när den elektroniska handbromsen krånglade på en Renault ( jovisst fransk bil men ändå) | |
| Hm, BMW har haft konstant ström i ciggutagen sen åtminstone 1982. Skitbra tycker jag för då kan man lämna mobil, navigator, kylskåp etc på i bilen medan man gör nåt annat en stund. | |
|
Det där med att torkarna inte går att fälla upp. Vi trodde att det var så på den Golf vi köpte som firmabil för ett år sedan, men genom någon tryckning på torkarspaken innan man stänger av motorn så går torkarna upp till mitten på rutan när tändningen slås av. Anledningen skall vara att huven skall dölja torkarna så att en eventuellt påkörd fotgängare inte skall kunna skada sig på dem. Då det inte är jag som nyttjar bilen kommer jag inte ihåg exakt hur man gjorde, men det är väl inte omöjligt att det är någon liknande funktion på BMW? RTFM? Vad gäller ström i cigguttaget så har jag inte det i min 06:a 5-serie när tändningen är avslagen. |
|
| på vår Caddy typ -08 -09 på jobbet så stänger man av bilen och sen duttar till torkarspaken nedåt så går de upp hela vägen så man kommer åt dem. | |
|
Marin849 Min e91 slår strömmen av cigguttagen så fort motorn stannat. Sjukt irriterande tycker jag tvärt mot ts tycker, då jag inte kan slå av motorn vid tankning eller småstopp utan att barnen ska bli av med film under den tiden. Nu tycker jag för den skull inte dom måste se på film hela tiden, men det finns ingen logisk förklaring för barn som blivit lovad att se film och så slår jag av den bara för att tanka. Så jag bli glatt överraskad om strömmen finns kvar i uttagen när jag får min f11 om några veckor. Att dessutom kunna ladda mobilen när jag är utan 240v uttag utan att ha bilen på tomgång i timmar känns ju som en miljövinst ;-) Men det är väl ändå bra att vi alla kan uppskatta olika saker, utan att det ena skulle vara rätt eller fel. |
|
|
Angående cigguttagen: Jag provade igår hur de betedde sig efter låsning av bilen. 4 av de 5 uttagen provade jag och efter ca 2 - 3 minuter så stängdes de ned. Jag stod inte och väntade ut exakt hur lång tiden slulle bli. (Jag provade inte uttaget vid AUX-ingången i facket under armstödet men jag gissar att även det beter sig som de övriga.) Vid efterföljande upplåsning av bilen så blev de strömförande igen utan att jag behövde slå på tändningen. Verkligen bra finess. Det som är mindre bra att denna finness ej finns beskriven i brux-anvisningen för bilen. Det står bara att det är ström i dem då motorn är igång eller att tändningen är påslagen. Att själv gissa att bilen hade denna funktion då man tidigare inte har någon erfarenhet av BMW är väl för mycket begärt. Så tack alla ni som kom med denna synpunkt att det kanske finns tidsfördröjning på nedsläckningen. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Det stör mig också att i E61:an ryker strömmen så fort jag stänger av motorn. Har också barn som vill kolla film, vilket ju borde vara möjligt med tändningen påslagen. Bilen har ju Intelligent Battery Management för bövelen! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Först om dimljus... Sani: Nej det är det inte alls. Dimljusregler finns här: Länk (Sök på dimljus) Skulle också gilla om det kunde gå att få automatik i det. Men sverige är väl för liten marknad kanske... Vad gäller manuella växlingen så tycker jag den är helt rätt. p-biljetthållare är jag glad att slippa på min F11... blinkers går bra att stänga av åt motsatt håll också. Men den är lite för känslig så ibland blir det blinkning åt andra hållet av det... Har funderat lite över vindrutetorkarna. Kan det inte ha med luftströmmar, luftmotstånd och därmed bränsleförbrukning/co2-gram att göra? |
|
|
Kom på en sak jag tyckte var lite irriterande. Mörkerkörde första gången häromdagen, och enda sättet att minska intensiteten på de röda lysdioderna som lyser upp sittplatserna lite svagt är att ställa ner instrumentbelysningen... ? Inte så smidigt om man vill ha instrumenten på max men ska söva barn i baksätet... |
|
|
matbl, varselljus, positionsljus och parkeringsljus är samma sak, och de får användas med dimljus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.