|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem med min BMW E39:a och jag hoppas att ni kan ge er expertis angående vad felet kan bero på. Enkelt uttryckt: bilen "skakar". Den gör det när den går på tomgång. Dessutom så skakar/hackar den när jag kör och håller en konstant hastighet - speciellt vid låga varv. Håller jag konstant hastighet med höga varvtal så är det mycket mer sällsynt (nästintill aldrig) som problemet uppenbarar sig. Det är inte bara vid jämn konstant hastighet som bilen skakar/hackar. Den gör det också när jag accelererar och precis som vid konstant hastighet så är det mycket vanligare att den skakar/hackar när jag då accelererar mindre "aggressivt" (dvs. den skakar/hackar betydligt mer när jag accelererar med låga varv än vid höga varv). Några ovanliga ljud har jag inte märkt av, om nu det kan vara till hjälp för att ställa diagnosen. Förutom då att "motorljudet" går varvar upp och ned, t.ex. vid tomgång. Har haft bilen på kontroll på en "enklare" verkstad och "mekanikern" menade på att det kan vara "tusen" olika anledningar bakom sådana problem. Han misstänkte katalysatorn men kom fram till att allt var OK med den. Har även bytt ut oljefiltret men problemen kvarstår. Känner någon av er igen symptomen och kan guida mig lite i vad som kan orsaka problemet? Vore extremt tacksam för hjälp! TACK! =) | |
|
Hej. Om det var min bil hade jag börjat med att lämna in den för avläsning av felkoder med Dis:en (Bmw:s diagnosutrustning). Det är nog lite som din mek antyder, det kan vara många olika saker som orsakar symptomen. Med en felavläsning kommer man förhoppningsvis närmare orsaken till att bilen "skakar". Lycka till. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kolla skicket på gummibälgen mellan luftmassemätaren och spjällhuset, den brukar spricka med tiden. Annars tror jag på att kam eller vevaxelgivaren lagt av. |
|
|
grodan kermit: Dum fråga men är det bara BMW:s egna officiella verkstäder som har tillgång till DIS:en? Hur mycket får man 'ungefär' räkna med att en felsökning med DIS kostar? emilkringlund: Luftmassemätaren bör vara OK. Kam- eller vevaxelgivaren ska jag ta en närmare titt på! .......... Någon som har något annat bud? Tack för all hjälp! =) |
|
|
Ja, men kolla gummibälgen som sitter MELLAN luftmassemätaren och motorn så den inte har sprickor, då drar den tjuvluft där. Min var sprucken och den hackade sig fram. |
|
|
Rakman: En auktoriserad Bmw verkstad har Dis:en. Förmodligen kan även en icke auktoriserad verkstad ha till gång till en Bmw Dis. Men eftersom de kostar en hel del och vad jag vet endast går att använda till Bmw, så brukar all-verkstäder (dvs. verkstäder som meckar med flera olika bilmärken) ha diagnosutrustning av "all round" typ som kan hantera flera olika bilmärken. Visst kan du be en icke auktoriserad verkstad läsa av felkoder men fördelen med Dis:en är att du kan felsöka "djupare" om de första koderna skulle vara svårtolkade. En felavläsning av minnet/ felsökning hos en auktoriserad Bmw verkstad kan nog kosta mellan 1500-2000 sek. Hos en icke auktoriserad kan du nog få en felavläsning för c:a en 500 kr. Men det absolut bästa är att kontakta din närmsta auktoriserade Bmw verkstad eller den du har förtroende får och fråga. Den veckade bälgen som emil hänvisar till kan vara en bra enkel första koll bara för att utesluta. ----->Länk. nr 9 är bälgen men även slangen nr 14 kan vara bra att kontrollera. Kontrollera även att slangklämmorna är ordentligt åtdragna. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.