AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.706

Försäkring E91 320D och 325?

da
129
davkar
MB W205 250D -16
Hej!

Mitt första inlägg här. Funderar på att kliva i en e91:a och har då främst kikat på 320D -08 alternativt en 325:a bensin. Döm om min förvåning när försäkringsoffernterna jag fått har varit till 325:ans fördel!

När det gäller 325:an har jag landat på runt 8000;- helår medan 320D inte gått att hitta under 11000:-. Det bör nämnas att jag precis sålde min Golf GTI -07:a och den låg på knappt 6000:-/helår.

Någon vettig förklaring till detta fenomen? Någon som kan rekomendera ett bolag som ligger "bra" till?

/David
råbban
Kolla Länsförsäkringar . Cirka 1000kronor billigare än närmsta konkurrent när jag försäkrade min 320d -08 för en månad sen.
förklaringen stavas skadestatistik inom bolaget. Uppenbarligen har 320d en sämre skadefrekvens än 325 i det bolaget du kollade. Senast jag kolllade, vilket var några år sedan, låg 325 ca 2000kr dyrare.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dieselare går oftast som tjänstebilar, det kanske är en anledning till att skatten är dyrare på en 320d i jämförelse med en 325i. Jag har haft Moderna (fd Vesta) och de var billigast när jag jämförde. Mina tidigare BMW eller Mercedes hade jag på IF och Läns. Läns var dyrast och sämst kan jag säga.
Omöjligt att tipsa om ett billigt F-bolag eftersom varje bolag beräknar individuella premier på dig som individ kopplat till den statistik de har på fordonet. Du får själv surfa runt och begära offerter och sedan jämföra med vad som blir billigast för just dig.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Tack för svar. Inser också att det förstås är individuella premier. Dock har jag alltid gått och trott att motorstarkare bilar per definition klassas högre med dyrare premie som följd. Därför blev jag väldigt förvånad då en 320D låg så fasansfullt högt när jag begär in offerter. Bäst för mig är Trygg-Hansa då jag får 20% pga flera försäkringar hos dem, men ändå 11000:-/Helår. Särskilt förvånande med tanke på att en 325I låg två tusen lägre. Är man, 36år, bosatt i centrala Sthlm och inga skador sedan körkortet togs vid 18.

Har lockats av 320D låga förbrukning, men kalkylen blir onekligen annorlunda när försäkringen tas med.
Japp, i ditt fall blir det nog hopplöst att köra in merkostnaden jmf med en 325 om du inte verkligen långpendlar :-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Edit:
I mitt inlägg så menade jag "försäkringen" och inte "skatten".
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Vesta/Moderna är ju ett skämt. Tecknade hos dom för två år sedan, 4700 hel/hel. Sen så smyghöjde dom utan att meddela detta till c:a 6000 förra året och nu fick jag en mindre chock när jag ser att dom höjt igen utan att meddela (autogiro) till 12800 per år!! Har betalat detta i flera månader utan att veta om det.

Tycker man ska vara tvingad att ringa och informera om sådana chockhöjningar..

Hur i helvete kan man svänga så?
Vissa bolag kör taktiken att erbjuda tillfälliga kampanjpremier för att locka över kunder från andra bolag. När de sedan inte behöver vara prisledande längre höjer de premierna kraftigt...alltid är det många kunder som av bekvämlighet väljer att stanna kvar trots höjningarna. Elbolag, banker och kreditinstitut gör motsvarande taktik.

Ett enkelt sätt att utmanövrera dem är att kring varje förfallodag för premien vara "otrogen" och kolla olika bolags priser och ta det billigaste. Att ringa och tjata på sitt befintliga bolag lönar sig väldigt sällan är min erfarenhet, bättre att i så fall aktivt byta.

Den i särklass dyraste bil jag haft försäkring på, en 328 -96 när jag var 26 år, bytte jag bolag 3 gånger under de 1.5 år jag hade den. Sparade åtskilliga tusenlappar på det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.